-->

Test: Audi A1 1.4 TFSI 185hk S-Tronic

I förra Audi A1 inlägget provkörde jag en TDI 105 och saknade då lite mer pulver till det trevliga chassiet. Nu har jag tagit ut en knallröd A1 Sportback med den starkaste bensinmotorn på 185 hästar och behöver jag säga att denna A1:a upplevs som piggare?

Front-Audi-A1-1.4-TFSI-185hk-S-tronic-Test

Provbilen hade utrustats med special 19" fälgar, sport och blackline paket som ger den ett stiligt yttre.

Rear-Bakifrån-Audi-A1-1.4-TFSI-185hk-S-tronic-Test

En liten vinge pryder det svartmålade taket och de röda baklamporna smälter in snyggt.

Dörrsida-Bose-högtalare-Audi-A1-1.4-TFSI-185hk-S-tronic-Test

Öppnar man dörren möts man av läder och massa Bose-högtalare inramade i snygga alu-plast-ramar.

Ratt-Audi-A1-1.4-TFSI-185hk-S-tronic-Test

Hur "BOSE" stereon lät vet jag inte, säkert hur bra som helst. Jag lyssnade mest på motorn (som har både turbo, kompressor och laddluftkylare) medan jag testade vad denna GTI killer hade att erbjuda.

En koll i faktabladet säger att 0-100 Km/h (när det inte ösregnar) ska gå på 7 sekunder blankt och att bilen slutar accelerera vid 227 Km/h.

Kör man normalt är bilen snål och ska gå på otroliga 0,59 liter/mil och detta ger en trevlig skatt på bara 740:-/år (baserad på 139g/km).

Tjänstevikten ligger på 1290 Kg och du får dra ett släp som väger 1200 Kilogram.

Mätare-Instrumentering-Audi-A1-1.4-TFSI-185hk-S-tronic-Test

En hysteriskt skön liten bil med denna motor, för de som sitter fram alltså (läs mer om det katastrofala Audi A1 baksätet här).

Efter min provrunda hade färddatorn räknat ut att bilen dragit 0,97 liter per mil i snitt. Bilen har precis lagom effekt, ökas effekten mer måste fyrhjulsdrift bli standard och än så länge finns det bara till den begränsade Quattro modellen av A1:an som ska tillverkas i 333 exemplar (den bilen har 245 hästkrafter).

Växelspak-Audi-A1-1.4-TFSI-185hk-S-tronic-Test

Med S-Tronic spaken i läge S blir A1 TFSI som ett dopat bi och däcken hade svårt att få fäste i den regnvåta asfalten.

Denna Audi TFSI och den senaste Polo GTI:n delar rätt mycket grundkomponenter och har liknande prestanda men A1:an förvaltar Audis image väl och utstrålar mer sober exklusivitet än bus även om den utan problem går att använda som ren busbil på t.ex. bana :)

Provbilens pris då? Den landade på runt 320'000 (grundpriset är 254'500 för en femdörrars Sportback) och då börjar man fundera om det är värt det för en bil som har bakdörrar men inget fungerande baksäte? Kommentera gärna vad du tycker?

Vill du förresten läsa mer om Audi? Du hittar alla mina Audi taggade blogginlägg under arkivtaggen #Audi.

5 Besökare har kommenterat :
Danni sa...

Verkar riktigt rolig! Det är samma motor och växellåda som jag hade i min gamla Passat, och den motorn är verkligen en riktig pärla. Otroligt fin karaktär, både stark och varvvillig, len som silke, ganska tyst, och går faktiskt att köra riktigt snålt. Kan tänka mig att den verkligen sätter fart på den där lilla leksaksbilen!

FixarFarsan sa...

Leksaksbil :) Bilen lät faktiskt som "Pinocchio" - den rabblade konstant: "I am a real Audi.." och jag höll med, A1:an känns verkligen som en äkta Audi och med denna motor blev tiden bakom ratten dessutom ett sant halleluja moment..

Gunilla.F sa...

Vi funderar på exakt en sådan (googlade hit via dina bilder) röd med svart tak som andrabil men blir nu lite tveksam eftersom du skriver om att det är dålig höjd i baksätet. Tvillingsönerna växer och mäter redan 150cm så kommer de få plats om några år?

FixarFarsan sa...

Gunilla.F, baksätet i Audi A1 är trångt och max-längd är nog 150-160 om man ska sitta bra. Ta med söner till Audihandlaren och testa innan du köper! Finns många andra småbilar där baksätet funkar även för normallånga vuxna.

Gunilla.F sa...

Ha ha ja det finns andra Audimodeller menar du? Får titta närmare på en lite större A3 istället. Tack för svar