-->

Test: Passat Alltrack TDI170

En rymlig kombi, en snål stark dieselmotor, sexväxlad automatlåda, något högre markfrigång och mycket tuffare utseende.

Så sammanfattar jag Volkswagens nya Passat Alltrack med TDI170 och DSG drivlina!

Test-Nya-Passat-Alltrack

Passat Alltrack Markfrigång

30 millimeter högre markfrigång än på vanliga Passat innebär att markfrigången blir totalt 165 mm på nya Passat Alltrack.

Som referens har Volkswagensyskonet Tiguan 195 mm och i stort sett samma drivlina - den gjorde rätt bra ifrån sig även på leriga skogsstigar (läs mer om när jag kör Tiguan i skogen).

Front-Alltrack

Front Passat Alltrack

Frontens underdel har fått en liten silverfärgad plastbit på Alltrack, i övrigt ser jag inga skillnader mot vanliga Passat?

Dragkrok-Passat-Alltrack

Alltrack Rear View

Bak mynnar avgasrören ut som på en vanlig TDI 170 men Alltrack har en silverlackad hasplåt i plast. Denna provbil var också utrustad med dragpaket men täckluckan låg i bagaget - därav det gapande hålet i mitten.

Lastutrymme-Passat-Alltrack

Alltrack Lastutrymme

Samma lastutrymme bak som i en vanlig Passat Variant.

Elektronisk-Baklucka-Passat-Alltrack

Elektronisk Baklucka

Elektronisk stängning med knapp (kostar 3800:- extra men ingår i paket). Känns Amerikanskt på något vis och så länge den inte krånglar är den nog riktigt praktisk.

Crome-Backspeglar-Nya-Alltrack

Crome-Ytterspeglar

Ytterspeglar med ovansida i kromlook kändes också nya.

Inredning-Nya-Passat-Alltrack

Förarplats Passat Alltrack

Förarplatsen i Passat Alltrack 2012 - förutom lite dekaler och en off-road knapp är det mesta sig likt mot en vanlig Passat. Fantastiska stolar som jag hyllade redan när jag provkörde gamla Passat R36.

I denna provbil var de inte sämre och jag har inget att klaga på när det gäller förarplatsen..

Alltrack-mittkonsol-växelspak-knappar

Alltrack Mittkonsol

Här en närbild på mittkonsolen - Brusig bild som attan eftersom jag glömde kvar ISO 800 inställningen på min smartphone som agerade kamera i detta inlägg.

Nackstöd-Passat-Alltrack

Volkswagens Justerbara Nackstöd

En välkommen nyhet (nytt för mig iaf) var dessa justerbara nackstöd som går att ställa in i djupled så att de sitter an mot bakhuvudet.

Döda-vinkeln-varnare-Passat-Alltrack

Döda-Vinkel Varnare Backspegel

En annan praktisk nyhet var döda-vinkeln-varnaren som tände en gul lampa ute i backspegeln om en bil höll på att köra om dig och låg i döda vinkeln. Körde man om en bil tändes inte lampan.

Passat-Alltrack-instrument-mätare

Alltrack Mätare

Provbilen var utrustad med de flesta options som går att få till. Start och Stop stängde av dieselmotorn väldigt aggressivt (läs "ofta") men fungerade bra och störde inte på något sätt.

Alltrack finns i två motoralternativ, denna TDI 170 eller bensinmotor TSI 211. Provbilens 170 dieselhästar ihop med DSG6 och 4Motion harmonierade väldigt bra och gav bilen precis lagom prestanda för biltypen tycker jag. Alltrack väger 38 kilo mer (tjänstevikt 1725 Kg) än en lägre Passat Variant med samma drivlina och dessa kilon sitter bland annat här...

Alltrack-riktiga-hasplåtar-under-motorn

Äkta Hasplåtar i Metall

Fram hittade jag nämligen riktiga skyddsplåtar - alltså inga mesiga plastkåpor utan rejäla metallplåtar som kändes "äkta" vara.

Vanlig-Passat-bredvid-Alltrack

Alltrack vs Vanlig Passat Kombi

Här ser ni en Passat Alltrack parkerad bakom en vanlig svart Passat Variant - Väldigt lika förutom skärmkanter och den lätta höjningen.

Summering

Så är Passat Alltrack något att ha då? Ja, absolut säger jag!

Räknar man lite löst är "Alltrack-tillägget" runt 18000 Kr och funderar man på en ny Passat Variant med TDI 170, DSG och 4Motion ska man verkligen fundera om man kan ha nytt av den extra höjden?

Dieselvarianten av nya Alltrack kan man köpa grundutrustad för 325900:-. Min konfigurerade bil på nätet slutade på 434000:- men så hade den också Förarassistanspaket, Exclusivepaket, Premiumpaket, Dragpaket och en massa annan utrustning som bl.a. aktivt chassi DCC ihop med 18", akustikrutor, integrerade barnstolar och så vidare.

Kan Alltrack sno kunder från Volvo XC70? Det tror jag säkert!

Även om XC70 har bättre markfrigång så räcker nog den tuffare terränglooken ihop med DSG och 4Motion för att flera XC70 spekulanter ska ta en extra sväng förbi Volkswagen innan de skriver på... eller vad tror du?

Vill du läsa om nästa generation passat, gamla R36/GT tester så rekommenderar jag ett besök i mitt bloggarkiv under #Passat.

17 Besökare har kommenterat :
Danni sa...

Kul läsning! De där nackstöden finns på vanliga Passat B7 också.

FixarFarsan sa...

Tack, missade dom helt när jag testade den vanliga passaten förra året.. Riktigt sköna!

Anonym sa...

Bra skrivet, som alltid!
Upplevde du Alltracken bullrig?
Den vanliga passaten upplever jag som en riktig bullerlåda.
/Mårten

Danni sa...

Mårten! Är det senaste versionen av Passat du upplever som bullrig? De har bättrat på isoleringen rejält och som standard är vindrutan en såkallad akustikruta, plus att man kan välja till akustikrutor runtom fram. Jag tycker min är acceptabelt tyst. Körde en XC60 idag och den tyckte jag var klart mer högljudd. Kan förstås bero på att jag har tillvalet med akustikrutor fram.

FixarFarsan sa...

Jag tycker inte att Alltrack eller den vanliga Passaten är speciellt bullrig? Tvärtom tycker jag att de båda är väldigt komfortabla och tysta att färdas i - som de flesta lite dyrare bilar idag.

Störs man av ljudet i en tom kombi hjälper det en del att dra för gardinen bak, även kallat insynsskyddet. En annan sak man kan göra om man strävar efter en tyst bil är att inte välja stora fälgar med två lager eltejp runt, breda lågprofildäck är allt annat än tysta (men vill man vara fin får man..).

FixarFarsan sa...

Finns det någon som har erfarenhet av "Helljusassistenten Dynamic Light Assist" i kombination med extraljus?

Fungerar det?

Krävs det specialljus och montering hos VW?

Anonym sa...

Hittar inte att du testat Volvos XC70, borde inte du ställa Alltracken mot den? Kanske på en lerig åker samt långtest med familj eller båtsläp?

/Lars

FixarFarsan sa...

Måste erkänna att jag aldrig kört en XC70 men jag ställer gärna upp och granskar om Volkswagen och Volvo levererar Bilar till en lerig åker...

Ett släp kan de ta med också :)

Anonym sa...

Ser att min kommentar kommer lite sent ang buller...

Ja, jag tycker att den nya passaten är en riktig bullerlåda, på svensk asfalt. Alltracken är lite bättre, utan glastak, men fortfarande klart bullrigare än xc70 o v60. I nya A4 (2013) verkar dem ha jobbat med isoleringen.

Mina subjektiva uppfattningar verkar bekräftas av teknikensvärls bullermätningar och vi bilägare. I Vi bilägares nummer i slutet av augusti testar dem olika bullerdämpningsmetoder, det blir intressant för en ljudallergiker som jag med ca 4000 mil/år!

Även om stora hjul generellt ökar på bullret i bilen, så tycker jag att bilens grundkonstruktion lyser igenom och påverkar mer - i jämförelse mellan bilar.

Tack för en rolig och personlig hemsida! :-)

/Mårten

FixarFarsan sa...

Tack Mårten för ditt återbesök :)

Jag tänkte på det här med buller när jag nyligen provade Touareg med luftfjädring, den var ovanligt tyst men annars tänker jag nog inte så mkt på buller.. Tur det finns biltidningar som mäter med instrument även om det inte ger hela sanningen..

Anonym sa...

Här verkar det finns bra bilkompetens

Ska byta tjänstebil om ett tag och försöker bestämma mig för en Alltrack eller XC70.

Dessa modeller väljer jag mellan:

Passat Alltrack TDI 177 DSG 4M från 333.500:-
Volvo XC70 D4 AWD Geartronic från 382.900:-

Önskar minst Skinnklädsel och Dragkrok som tillval men blir ärligt talat snurrig av alla paket. Lade till Summum och Drag på Volvon och Dragpaket och Premium på folkan.

Då ser det prismässigt ut såhär:
Alltrack 371.300:-
XC70 420.700:-

Är Volvon verkligen värd sina 50' extra och gapet kanske ökar än mer om man fortsätter kryssa i fler tillval som radio och andra bekvämlighetstillbehör.

Någon med erfarenhet av båda och som kan säga lite för och emot.

Kör förresten en Mondeo diesel från -10 idag
Tack på förhand

M.v.h.
Hans L


FixarFarsan sa...

Jag hade gärna långtestat båda bilarna nu i vinter när det har varit kallt och mycket snö men det kom andra bilar i mellan :)

Mina reflektioner är...

Volvon är större men tystare och kanske något mer komfortabel. Den har högre markfrigång men är hela 2 sekunder slöare till 100 strecket. Trots det vill den ha 1 liter mer per 100 Km enl faktablad.

Alltrack har DSG (dubbelkopplingslåda) och är den rappare av dessa två men som du ser på tidigare kommentarer så kan den upplevas som bullrig? Välj DCC om du vill ha både mjukt och hårt chassi.

Fina bilar båda två så jag förstår att det kan vara svårt att välja, ett riktigt I-landsproblem! :)

Anonym sa...

Hej, står ni i valet mellan en Passat Alltrack TDI 177 DSG 4M och en
Volvo XC70 D4 AWD Geartronic. Båda med samma utrustningsnivå, dvs skinn, diselvärmare, krok, v-däck, GPS, taklucka.

WW önskar 370 ksek PoK
Volvo önskar 368 ksek PoK

Innebär att valet för mig är självklart -> Volvo

Danni sa...

Själv hade jag gärna gett trettiotusen extra för att slippa köra båt på vägarna, Anonym ;) Men visst låter det som om du fått ett bra pris på Våfflan, jämfört med listpriserna.

Anonym sa...

Trevlig bil. Har en sån själv...

Passat sa...

Kan man sätta Alltrack fjädrar på en vanlig Passat av samma årsmodell för att få lite extra höjd eller är det mer som skiljer modellerna åt? Till er som verkar ha lite bättre koll än jag har

FixarFarsan sa...

Rent spontant så passar nog fjädrarna men det borde vara mer saker som skiljer som länkarmar, spindelleder, kanske även dämpare och krängare? Hör mig för lite..