En rymlig kombi, en snål stark dieselmotor, sexväxlad automatlåda, något högre markfrigång och mycket tuffare utseende.
Så sammanfattar jag Volkswagens nya Passat Alltrack med TDI170 och DSG drivlina!
Passat Alltrack Markfrigång
30 millimeter högre markfrigång än på vanliga Passat innebär att markfrigången blir totalt 165 mm på nya Passat Alltrack.
Som referens har Volkswagensyskonet Tiguan 195 mm och i stort sett samma drivlina - den gjorde rätt bra ifrån sig även på leriga skogsstigar (läs mer om när jag kör Tiguan i skogen).
Front Passat Alltrack
Frontens underdel har fått en liten silverfärgad plastbit på Alltrack, i övrigt ser jag inga skillnader mot vanliga Passat?
Alltrack Rear View
Bak mynnar avgasrören ut som på en vanlig TDI 170 men Alltrack har en silverlackad hasplåt i plast. Denna provbil var också utrustad med dragpaket men täckluckan låg i bagaget - därav det gapande hålet i mitten.
Alltrack Lastutrymme
Samma lastutrymme bak som i en vanlig Passat Variant.
Elektronisk Baklucka
Elektronisk stängning med knapp (kostar 3800:- extra men ingår i paket). Känns Amerikanskt på något vis och så länge den inte krånglar är den nog riktigt praktisk.
Crome-Ytterspeglar
Ytterspeglar med ovansida i kromlook kändes också nya.
Förarplats Passat Alltrack
Förarplatsen i Passat Alltrack 2012 - förutom lite dekaler och en off-road knapp är det mesta sig likt mot en vanlig Passat. Fantastiska stolar som jag hyllade redan när jag provkörde gamla Passat R36.
I denna provbil var de inte sämre och jag har inget att klaga på när det gäller förarplatsen..
Alltrack Mittkonsol
Här en närbild på mittkonsolen - Brusig bild som attan eftersom jag glömde kvar ISO 800 inställningen på min smartphone som agerade kamera i detta inlägg.
Volkswagens Justerbara Nackstöd
En välkommen nyhet (nytt för mig iaf) var dessa justerbara nackstöd som går att ställa in i djupled så att de sitter an mot bakhuvudet.
Döda-Vinkel Varnare Backspegel
En annan praktisk nyhet var döda-vinkeln-varnaren som tände en gul lampa ute i backspegeln om en bil höll på att köra om dig och låg i döda vinkeln. Körde man om en bil tändes inte lampan.
Alltrack Mätare
Provbilen var utrustad med de flesta options som går att få till. Start och Stop stängde av dieselmotorn väldigt aggressivt (läs "ofta") men fungerade bra och störde inte på något sätt.
Alltrack finns i två motoralternativ, denna TDI 170 eller bensinmotor TSI 211. Provbilens 170 dieselhästar ihop med DSG6 och 4Motion harmonierade väldigt bra och gav bilen precis lagom prestanda för biltypen tycker jag. Alltrack väger 38 kilo mer (tjänstevikt 1725 Kg) än en lägre Passat Variant med samma drivlina och dessa kilon sitter bland annat här...
Äkta Hasplåtar i Metall
Fram hittade jag nämligen riktiga skyddsplåtar - alltså inga mesiga plastkåpor utan rejäla metallplåtar som kändes "äkta" vara.
Alltrack vs Vanlig Passat Kombi
Här ser ni en Passat Alltrack parkerad bakom en vanlig svart Passat Variant - Väldigt lika förutom skärmkanter och den lätta höjningen.
Summering
Så är Passat Alltrack något att ha då? Ja, absolut säger jag!
Räknar man lite löst är "Alltrack-tillägget" runt 18000 Kr och funderar man på en ny Passat Variant med TDI 170, DSG och 4Motion ska man verkligen fundera om man kan ha nytt av den extra höjden?
Dieselvarianten av nya Alltrack kan man köpa grundutrustad för 325900:-. Min konfigurerade bil på nätet slutade på 434000:- men så hade den också Förarassistanspaket, Exclusivepaket, Premiumpaket, Dragpaket och en massa annan utrustning som bl.a. aktivt chassi DCC ihop med 18", akustikrutor, integrerade barnstolar och så vidare.
Kan Alltrack sno kunder från Volvo XC70? Det tror jag säkert!
Även om XC70 har bättre markfrigång så räcker nog den tuffare terränglooken ihop med DSG och 4Motion för att flera XC70 spekulanter ska ta en extra sväng förbi Volkswagen innan de skriver på... eller vad tror du?
Vill du läsa om nästa generation passat, gamla R36/GT tester så rekommenderar jag ett besök i mitt bloggarkiv under #Passat.