BMW 3-Serien och dess toppmodeller är väldigt mulliga bilar och idag fick jag möjligheten att ta ut en BMW 330iA från 2005 på en provtur.
BMW 330 med sin raka sug-sexa på 2996 kubikcentimeter mullrar doft på tomgång och gången låter lite "stressad".
Varför Test av Gammal E90?
Varför jag provkör en gammal E90 kaross och inte nya F30 handlar mest om en tillfällighet. Nya F30 blir faktiskt mer intressant om man nyligen testat gamlingen och har något att jämföra med :D
330iA med 10000 Mil
Provbilen hade 10'000 mil på mätaren men kändes fräsch och hade minimalt med repor, stenskott och bucklor. Fälgarna var nästan fria från skrap och de som fanns var så små att man var tvungen att syna på nära håll för att se dem.
En riktigt vacker Sedan med både min favoritfärg och favoritfälgar, första ägaren hade verkligen bra smak :)
E90 Baklysen
Enda detaljen jag inte gillar på E90 är designen på baklysena. Både föregångaren E46 och nya F30 har bättre snitts på lysena bak tycker jag.
På ratten och på vissa detaljer inne i bilen såg man att bilen hade lite mil bakom sig men med lite kärlek, tid och putstrasor så..
BMW Mätare i Toppklass
Jag brukar kommentera bilarnas mätare och BMW ligger i toppklass när det gäller stora, skarpa och tydliga mätare. Hur länge har de sett ut som på denna 330? Så länge jag kan minnas faktiskt..
Inne i den välisolerade kupén hörde man knappt att sexan var igång och motorljudet vid acceleration lät mest som en dov, hes väsning.
BMW Sportstolar
Bilen hade inte skinnklädsel men man satt rätt bra i sportstolarna som klämde till fläsket en aning. Men jag föredrar att ställa in ryggstödets lutning med ett vred och inte med en "spak" men det är nog bara en vanesak eftersom ryggen ändå hade många små steg.
Automat + iDrive
Sexan kräver rätt mycket varv innan den vaknar till liv och ihop med en traditionell automat blir bilen inte så sportig, mer som en exklusiv, effektiv och komfortabel motorvägsslukare. Tänk denna motor med en snabb dubbelkopplingslåda (läs DSG) hade inte varit helt fel..
Dra 1510 kilo släp (B-Körkort)
Men kraften finns där bakom gälarna, det gäller bara vara bestämd med gasen och hålla ner pedalen tills sången i sexan vaknar till liv.
Chassiet var riktigt skönt, bilen kändes bred på vägen och "satt" på ett bra sätt. På provbilen satt även en dragkrok och med B-körkort får du dra 1510 kilo och med ett E-kort 1700 Kg. Du kan alltså med denna bil hyra ett 1500 kilos bilsläp på macken och dra din lätta racebil till banmötet. (läs mer om mina krossade släpplaner).
Hög motoreffekt i kombination med lätt kaross (tjänstevikt på 1540 Kg) ger denna trevliga dragvikt med B-körkort.
Summering BMW 330iA
Så för att summera tankarna kring denna BMW 330iA så kan man säga att den är vacker som få, har en motor som behöver varvas och en supertrevligt chassi. Finns det mer?
Inredningen andas kvalité så det sjunger om det men knappar och reglage är inte alls märkvärdiga, bara rejäla och gjorda för många mil.
Bak sitter man som en kung och bakom mina 186 cm fanns det hur mycket plats som helst. Fyra vuxna sitter som kungar i en E90.
Läser du detta inlägg och funderar på en 330 så rekommenderar jag dig att kolla upp bilens historia lite extra noga. En BMW är ingen billig bil att serva eller reparera så försök hitta en så välhållen bil som möjligt från början och helst med alla de tillbehören du vill ha.
Helförsäkra BMW 330
Jag kollade upp vad denna provbil skulle kosta att helförsäkra och utan samlingsbonus skulle den kosta 11200:-/per år men eftersom vi har alla försäkringar på samma ställe landar helförsäkringen per helår istället på 8393:- vilket inte är fasligt dyrt men ändå lika mycket som vi betalar för våra två bilar tillsammans idag.
Förbrukning 330iA
När det gäller kapitlet förbrukning så är 330 inte så vansinnigt törstig och faktabladet säger 0,9 l/mil vilket är nära sanningen.
Köper du en manuellt växlad kombi av ovan bil, alltså en E91:a så har du nog fått en mycket potent KFR (läs mer här) i dina händer.
Det var lite vad jag tyckte, vill du säga din mening om denna bil är du välkommen att skriva en kommentar här nertill..
Jag har efter detta inlägg testat fler andra BMW och jag har samlat alla dessa inlägg i arkivet under taggen #BMW.