Multivan Comfortline 2.0 TSI 150 Provkörd/Test

Under Amarok dagen hann jag även testa nya Caddy samt denna vita Multivan Comfortline med tvåliters TSI motor på 150 hästar.

Front Exteriör Multivan Comfortline 2.0 TSI 150

Detta var bara en kortare testkörning och jag jämför därför bilen med den långtestade Volkswagen Caravelle jag lånade i somras.

Multivan LED slingor

Volkswagens senaste design med raka liggande ribbor i grillen och LED slingor som varselljus gör sig bra även på dessa större transportbilar.

Ingen nyhet kanske men den rena raka looken tilltalar mig! :D

Förarplats Multivan Comfortline Manuell

Denna Multivan hade en bensinmotor på 150 hästar och var alltså 54 hästar svagare än Caravellen men samtidigt kortare och lättare så effekten var precis lagom (i alla fall var bilen godkänt pigg olastad).

Bilen gick trevligt stumt med sitt sportchassi och sina 17" hjul genom de kurviga landsvägspartierna utanför Eskilstuna där allt ägde rum.

Uppfällbart Fikabord Multivan Comfortline

Där bak fanns det fem sittplatser varav två bakåtvända och mellan sätena gick ett runt fikabord att fälla upp. Lite småmysigt även utan fika och sällskap..

Lastutrymme Multivan kort hjulbas 7-sitsig

Med denna säteskombination så återstår inte så mycket yta till last men man får in ett par bagar och en sulky kanske..

Priser och Tillval Volkswagen Multivan Test

Slår man ett getöga på ekonomin så kostar dessa fina bussar en hel del flis men gillar du Volkswagen och har växt ur de mindre bilarna Touran och Sharan med sju säten så är detta en bra XL alternativ.

Räkna dock med minst 1 liter milen i soppaförbrukning.

Och visst är detta i första hand en Buss med mycket sån känsla men Multivan är ändå ett märkbart steg närmare personbil än den Caravelle jag långtestade och som var lite mer "VAN".

Svart Multivan kort hjulbas 3000mm

Gillar du "VAN looken" så kan du skaffa en svart Multivan med tonade rutor som ovan och leka gangster (läs småbarnsgangsterfarsa med 5 stojande ungar bak på väg till leklandet :).

Förarplats Multivan Highline Business DSG

Om du INTE har småkottar med massa kladdiga ballerina-fingrar kan du få din Multivan rätt lyxig i Highline utförande.

Multivan Business Ljust Läder Ädelträlook paneler

Detta är Multivan "Business Class" - Styrgruppen tag plats.. Eller den kanske sitter fram, alltså styr-gruppen.. get it? ;)

Instegsbelysning Multivan

Den korta hjulbasen och sportchassi gjorde att bilen var alert och väldigt lättkörd eftersom det var rutor runt om bak och bilen var som en låda.

Jag byggde min Multivan Comfortline med kort hjulbas, 2WD, TDI 180 motorn och DSG samt lite extra, den slutade på 546.000:- inklusive moms. Det kostar att skaffa många barn om man vill åka fint :D

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

3 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Är på jakt efter en bättre beggad Multivan men hur är det med DSG strulet på dessa bilar?

FixarFarsan sa...

Gissar att Multivan har DSG7 (DQ500-7A, H04) i modeller som har över 350 Nm i vrid och DSG6 (DQ250, 02E) i de svagare modellerna som denna jag skriver om. Har inte hört så mycket om problem med dessa DSG-lådor dock.

Unknown sa...

Hur är det med Motorn på 2.0 d Bi turbo, sett många annonser där motorn har bytts ut. Något du känner till?
Har länge avrådat folk för att köpa VAG bilar pga många kvalitets bekymmer, ( Rost, motorer som rasar, växellådor dito.)
Är ute efter en större bil där Multivanen och MB V klass står för komforten som jag är ute efter. Men vågar man köpa sig en VW??