Under Amarok dagen hann jag även testa nya Caddy samt denna vita Multivan Comfortline med tvåliters TSI motor på 150 hästar.
Detta var bara en kortare testkörning och jag jämför därför bilen med den långtestade Volkswagen Caravelle jag lånade i somras.
Volkswagens senaste design med raka liggande ribbor i grillen och LED slingor som varselljus gör sig bra även på dessa större transportbilar.
Ingen nyhet kanske men den rena raka looken tilltalar mig! :D
Denna Multivan hade en bensinmotor på 150 hästar och var alltså 54 hästar svagare än Caravellen men samtidigt kortare och lättare så effekten var precis lagom (i alla fall var bilen godkänt pigg olastad).
Bilen gick trevligt stumt med sitt sportchassi och sina 17" hjul genom de kurviga landsvägspartierna utanför Eskilstuna där allt ägde rum.
Där bak fanns det fem sittplatser varav två bakåtvända och mellan sätena gick ett runt fikabord att fälla upp. Lite småmysigt även utan fika och sällskap..
Med denna säteskombination så återstår inte så mycket yta till last men man får in ett par bagar och en sulky kanske..
Slår man ett getöga på ekonomin så kostar dessa fina bussar en hel del flis men gillar du Volkswagen och har växt ur de mindre bilarna Touran och Sharan med sju säten så är detta en bra XL alternativ.
Räkna dock med minst 1 liter milen i soppaförbrukning.
Och visst är detta i första hand en Buss med mycket sån känsla men Multivan är ändå ett märkbart steg närmare personbil än den Caravelle jag långtestade och som var lite mer "VAN".
Gillar du "VAN looken" så kan du skaffa en svart Multivan med tonade rutor som ovan och leka gangster (läs småbarnsgangsterfarsa med 5 stojande ungar bak på väg till leklandet :).
Om du INTE har småkottar med massa kladdiga ballerina-fingrar kan du få din Multivan rätt lyxig i Highline utförande.
Detta är Multivan "Business Class" - Styrgruppen tag plats.. Eller den kanske sitter fram, alltså styr-gruppen.. get it? ;)
Den korta hjulbasen och sportchassi gjorde att bilen var alert och väldigt lättkörd eftersom det var rutor runt om bak och bilen var som en låda.
Jag byggde min Multivan Comfortline med kort hjulbas, 2WD, TDI 180 motorn och DSG samt lite extra, den slutade på 546.000:- inklusive moms. Det kostar att skaffa många barn om man vill åka fint :D
Är på jakt efter en bättre beggad Multivan men hur är det med DSG strulet på dessa bilar?
Gissar att Multivan har DSG7 (DQ500-7A, H04) i modeller som har över 350 Nm i vrid och DSG6 (DQ250, 02E) i de svagare modellerna som denna jag skriver om. Har inte hört så mycket om problem med dessa DSG-lådor dock.
Hur är det med Motorn på 2.0 d Bi turbo, sett många annonser där motorn har bytts ut. Något du känner till?
Har länge avrådat folk för att köpa VAG bilar pga många kvalitets bekymmer, ( Rost, motorer som rasar, växellådor dito.)
Är ute efter en större bil där Multivanen och MB V klass står för komforten som jag är ute efter. Men vågar man köpa sig en VW??