Imorgon eftermiddag är det dags att gå över till ottomotor igen och lämna tillbaka pendeltåget men först måste jag fylla på duracellerna för att ens komma till kontoret. Laddningen sker från 1/4 tank.
Bak i bilen finns en väska med laddningskabel. Det är inte bara en enkel sladd utan precis i börjar av kabeln sitter en stor tegelsten med tre lampor på och väger bly!
Andra elbilsartiklar i media just nu: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
I grillen sitter ett andra tanklock (läs om lucka nummer ett) som kabelns ena ände passar i. Det fiffiga är att kabeln låses fast i detta läge när bilens dörrar är låsta så att den ska bli svårare att knycka.
Andra änden av sladden passar i ett vanligt 10A säkrat uttag och klumpen hängde jag upp med ett buntband. Det hade varit bra med en liten metallögla på tegelstenen som den kunde hänga i.
Vill även se hur mycket en laddning kostar så jag kopplade in en mätare så får vi se hur mycket den drar under natten. Summerar kostnaden när det större testinlägget publiceras under "Biltester".
Medan bilen laddar lyser färddatordisplayen inne i bilen och visar hur länge det är kvar på laddningen. Satt inne i bilen och försökte klura ut hur man ställer in el-parkeringsvärmaren och medan jag satt där ett par minuter hade laddtiden stigit till nästan 7h.
Lite som pyttemjukminuter alltså när man kopierar massa filer, först 100.. 200.. 300h timmar men sedan ändå klart under lunchen.