-->

Renault Kangoo ZE Elbil Provkörd/Test

Jag testade elbilen Renault Kangoo Z.E. under ett par dagar så här följer ett test och summeringsinlägg. Vi kör väl med samma rubriker som jag alltid styr upp mina biltester med?

Exteriör
Front-Kangoo-ZE-Z.E-Elbilen-Eldriven-Liten-Skåp-Skåpbil

Om exteriören kan jag säga att den inte är det snyggaste lilla skåpet jag sett men den är kort, bred, praktisk och har sin charm!

Interiör
Kupe-Sittkomfort-Transportbil-Eldriven-Stolar-Körställning

Jag gillar små skåpbilar och jag tycker de ska vara lite enkla och rejäla men samtidigt ska man ju såklart sitta minst skapligt bra och ha en bra körställning i övrigt.

Har inte kört denna så många mil så jag kan inte utrycka mig hur den är på långresor men under mina dagar bakom ratten så fungerade komforten som jag hade förväntat mig.

Reglage-Kangoo-Mätare-Kangoo-Z.E

Knappar, mätare och reglage var trevliga att titta och fingra på även om de såklart var åt det plastiga hållet. Jag anser att de SKA vara det i en billig skåpbil som Kangoo och allt annat vore bara dumt.

Drivlina
Motor-Kupevärme-Elbil-Kangoo-Z.E.-ZE

Rubriken drivlina är väl den intressantaste och bilen drivs av en 44kW stark elmotor som sitter där fram. Den är kopplad till en auto.. eller nä, den är inte kopplad till någon automat men som förare har man en sådan spak att välja P, R, N eller D med. Hela lösningen kändes stabil och drivpaketet imponerade på mig!

Chassi
Elbilen-Kangoo-ZE-Bak-Rear

Skåpets chassi var förvånansvärt komfortabelt utan att vara för mjukt i rondeller när elmotorns sköna acceleration testades.

Bilen gick mjukare över farthinder än t.ex. vår Touran.

Körglädje
Defrost-Kallstart-Elbil-Kangoo-ZE-Fläkt-Förbrukning

Den är faktiskt riktigt kul att köra trots att tjänstevikten är 1607 Kg.

När man kör ensam utan last är den underhållande pigg upp till 70-80 och känns lätt och alert på vägen. Toppfarten är 130-135 km/h och upp till hundra tar nästan 20 sekunder. Styrservot är modell superlätt.

Förbrukning
Kangoo-ZE-Z.E.-ECO-knapp-Dieselvärmare

Nere till vänster under ratten finns en ECO knapp som sänker effekt, ökar laddning vid "motorbroms" och ger därför bättre räckvidd.

Belysta-Mätare-Kangoo-ZE

När knappen är intryckt tänds ett litet "E" över växelindikatorn till höger men denna släcks om du gasar hårdare.

Jag hade gärna sett att E kom tillbaka så fort man gasat klart men det krävdes ett nytt tryck på ECO för att den skulle gripa in.

ZE-Elbil-Fullgas-50kW

Bilens förbrukning enligt trafikverket är 155 Wh/km vilket inte säger mig nåt utan istället körde jag tanken nästan tom (det går fort om man gasar på motorvägen som ovan) och laddade bilen fullt under en natt.

Det visade att min o-ekonomiska körning dragit 3,48 kW per mil. I rena pengar blir detta runt 5:-/milen om kilowattpriset är 1,50 Kr.

Familjebil
Lastutrymme-Sidodörr-Skjutdörr-Kangoo-Z.E.-ZE-Renault-litet-skåp

Som familjebil funkar den faktiskt riktigt bra, i alla fall så länge det rör sig om att skjutsa ett barn i taget till och från skolan. Ska fler med så blir det underkänt direkt eftersom man inte får sitta här.. :)

Det finns en större femsitsig Kangoo Maxi som även den är eldriven.

Dragbil
Hur är det med dragkrok och att koppla på en tågvagn efter loket då?

Max vikt för släpkärra, kg: 374
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 374
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1374

Om jag tolkar ovan så får man bara dra 374 Kilo bakom ZE:n vilket är detsamma som att det inte är värt att montera något drag alls!

Finesser
Parkeringsvärmaren via el är en bra finess, den ställer du in i färddatormenyerna och så är bilen uppvärmd när du ska åka. Bästa är såklart att laddarens sitter i för då används inte batterierna för uppvärmningen. Bilen har även en liten dieselvärmare som jag redan skrev lite om här.

Ekonomi
Du köper bilen utan batterier för 202.300:- ex moms och tillbehör.

Därefter tillkommer en fast hyra på 750:- ex moms per månad. Skatten per år ligger på runt 300:- och elkostnaden är alltså runt en femma per mil om man använder bilens effekt fullt ut.

Den billigaste bensinmodellen av Renault Kangoo börjar på 114.700:- ex moms så det skiljer en hel del men kanske inte lika mycket som man är van vid när det gäller elbilar?

Andra inlägg jag skrev om Z.E. under veckan (länkade bilder):
10-12L-Dieseltank-Dieselvärmare-Kangoo-ZE-Z.E_thumb Hur-lång-tid-tar-Kangoo-ZE-att-ladda-fullt_thumb Kangoo-Z.E.-Prestanda-som-ett-Pendeltåg_thumb[1] Lastfrmga-Kangoo-ZE_thumb2

Summering
Kör man samma rutt på 5-6 mil per dag och har behov av att kunna transportera lite skrymmande saker (läs företag) så ser jag Kangoo ZE som ett riktigt roligt alternativ.

Den är underhållande att susa fram i och jag kan tänka mig att den är ännu roligare när sommardäcken åker på.

Folk vänder sig om när den glider iväg utan motorljud och andra kommer fram och frågar på parkeringar om den verkligen är helt eldriven eller frågar om räckvidden så folk märker den fast den inte gör så mycket väsen av sig..

0 Besökare har kommenterat :