-->

Test: Volkswagen Golf GT

Nya Volkswagen Golf GT Mk7 är verkligen en grym bil! Faktiskt så förbannat grym på ett lagom sätt att jag parkerar den i min tio-i-topp-lista över de bästa bilarna just nu!

Läs hela inlägget så förstår du vad jag menar! ;)

Front-Nya-Mk7-VW-Golf-GT-2013-Vit

Exteriör [FFF]

Om vi börjar med utsidan så är nya Golf 2013 snyggt förfinad utan några nya radikala linjer, generation Mk6 var bra men Mk7 är bättre.

Samma fina nylle och bak som de flesta andra nya Volkswagen idag och dessutom precis "lagom" stor.

Info: [FFF] i underrubriken ovan är min egna poängskala där FFF är toppbetyg, FF betyder godkänt och ett enda F underkänt.

Nya-Golf-GT-Lättmetallfälg-17-Dijon-Sportchassi-

Sportchassi [FFF]

Nya Golf GT känns igen på större 17" fälgar (döpta till "Dijon") och 15 mm lägre sportchassi. Jag som ägt och kört alla Golfar genom tiderna hyllar designen på denna GT av sjätte generation, klockrenish!

Ursäktar inte ens de smutsiga snöslaskbilderna, bilen är snygg ändå ;)

Baklucka-Lastutrymme-Nya-Gen7-Golfen

Bagageutrymme [FF]

Bakluckan öppnar upp ett rätt litet lastutrymme men lyfter man på golvet så finns ett rätt stort utrymme där under. Lägger man sakerna i den lådan åker de inte heller runt där bak. Golf Mk6 svalde vår stora Emmaljunga barnvagn, frågan är om en likadan får plats här bak?

Baksäte-nya-Golf

Baksäte [FFF]

Fortsätter framåt i bilen och baksätet är rymligt på alla ledder och så sjukt ombonat att man knappt vill kliva ur :) Den mockaliknande ytan får man i GT paketet, precis som de tonade rutorna efter B-stolpen.

Utrymme-Baksäte-Nya-Golf-2013

En normalmänniska som jag på 186 cm får utan vidare plats bakom mig själv och har gott om plats att trolla med knäna.

Framsäte-Framstolar-Förarplats-Nya-Golf-1,4-TSI-2013

Drivlina [FFF]

Varför går jag bakifrån och fram denna gång? Jo, för det är här fram vi ska snacka resten av tiden. Sportstolarna fram i denna nya Golf GT med TSI 1,4 på 140 bensinhästar och 6-växlad manuell låda är så bra de kan bli i Golf-klassen just nu. Lite längre fram i framtiden, kanske i slutet på nästa år kommer Golf GTi Mk7 och kanske även nya Golf R och då höjs säkert golf-sätes-ribban ytterligare ett snäpp men tills dess är dessa kungar..

Ser ni nackstöden? Dom är inte justerbara mer än i höjdled och jag hade tänkt "gnissla" lite om detta men faktum är att de möter i alla fall mitt bakhuvud precis så som jag vill så jag låter bli gnisslet.

Instrumentbräda-Nya-Golf-TSI-140-2013

Körkänsla [FFF]

När man sitter där med bakhuvudet mot nackstödet och blickar framåt ser man detta, en kontrastrik blandning av olika gråa och svarta nyanser ihop med kromsargar. Jag gillar det, gör du?

TSI motorn har "inte mer" än 140 hästar men de hästar som finns är smarta och kombinerar snål och slöhet under 2000 varv med lite sportvagnsklipp mot det röda.

Jag skrev tidigare (länk) om att nya golfen lättats och väger mindre än de två tidigare generationerna och det är nog en viktig punkt i att 140 hästar räcker till pigg underhållande vardagskörning.

Med manuell växellåda släpper bilen ut 119g och med DSG7 låda 116g.

Mätare-Golf-GT-140hk-2013

Inredning [FFF]

Hela inredningen känns ny men man känner såklart igen sig.

Det mesta är försiktigt förfinat och spakarna är nya, ratten har en lite gummiaktig yta som ger bra friktion mot händerna utan att kännas som en gummiring för det.

Sportchassit på nya Golf GT är stumt utan att vara speciellt stötigt och nya Golfen känns lätt på vägen och hela bilen känns stram men följsam. Vill man ha både gung och stum kan man välja till justerbart chassi DCC.

Perfekta-Värmevred-Nya-Golf

Hela mittkonsolen är så ren på knappar så man undrar var resten är men allt man behöver finns där och vreden för värme är genomtänkta så de går att använda även med handskar på. Typisk gubbgrej att notera jag vet men det är kanon nu när det är kallt ute.

CD-Spelare-Handskfacket-Nya-VW-Golf

En bidragande orsak till att mittenkonsolen är så ren är att man satt CD spelaren och SD kort inne i handskfacket.

Blandad-Förbrukning-Nya-Golf-GT-2013-TSI

Förbrukning [FF]

Parkeringsbroms ("elektronisk sådan") är numera standard även på Golfen och under provturen så fick jag hjälp i halkan av hill-hold systemet som håller bilen still när man startar eller står still i backe.

Efter min provtur där jag testade bilens resurser rätt bra slutade snittet på bra 0,67 l/mil vilket är grymt! Faktarutan säger 0,52 vid blandad körning med en manuell och det är trevliga siffror vid pumpen.

Slank-Nyckel-Nya-Golf-2013

Även nyckeln har uppdaterats och nya Golf har fått en plattare version av tidigare nyckelklassiker!

Ekonomi [FF]

Så vad kostar denna bil då? En Manuell startar på 209.900:- kronor och automatlådan DSG7 ökar priset med +14 500 kronor.

Om detta är dyrt? Njeao.. Vi säger såhär, VW Golf har aldrig varit en speciellt billig bil att köpa men den håller värdet bra och i Mk7 får du en storbil för Golf-klass pengar!

Summering:

Så för att återkoppla till inledningen. Nya Golf 2013 GT är en grym balans mellan körglädje, sportighet, bränsleekonomi, komfort, utrymmen samt snygg design och lyx, det tycker i alla fall jag!

Gillar du också Volkswagen [Länk till mitt VW-Arkiv] så föreslår jag att du besöker min samlingssida över alla VW taggade blogginlägg. Jag stryker över länken med gul överstrykningspenna här ovan så du inte ska missa den ;) Där hittar du allt från bankörning med första generations Golf GTi från 1983, sköna ylande VR6:or i Passat R36, R32 och så terrängkörning med Volkswagens 4x4 bilar och allt möjligt där i mellan.

Mina andra Golf-testinlägg: e-Golf, Golf R eller Golf GTI.

Nu får du gärna kommentera detta inlägg om nya Golf generellt, GT modellen i synnerhet eller min snudd på sjuka böjelse för detta märke rent allmänt :D

Och ja, jag testar andra märken också, kika under #Biltester.

6 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Har du testat nya golfens dieslar? Är sugen på en ny Golf men pendlar nästan 3000 mil varje år och då känns diesel mer naturligt/Per

FixarFarsan sa...

Tyvärr inte än men gapet mellan bensin och diesel minskar när det gäller förbrukning.. Någon kanske orkar räkna på hur många mil den dyrare dieseln behöver för att komma ikapp?

Danni sa...

Att räkna på det blir desto svårare av att siffrorna skiljer sig så mycket mellan pappret och verkligheten. VAGs dieslar har väldigt svårt att komma ner i de angivna siffrorna.

1.4 TSI, varianten med både turbo och kompressor, måste jag personligen säga verkligen är en riktig pärla, särskilt ihop med DSG. Den går att köra supersnålt utan att den någonsin känns otillräcklig, men den är också riktigt rolig när man väljer att utnyttja hela varvregistret. När man kör den lugnt är den dessutom helt knäpptyst och slät och len som en barnrumpa.

Danni sa...

Lite roligt förresten att du skriver att parkeringsbroms nu är standard! Hur gjorde man tidigare? ;)

FixarFarsan sa...

Ja Parkeringsbroms kom ju nu, tidigare fick man sätta en tegelsten framför hjulet eller parkera mot trottoarkanten när man lämnade bilen ;)

Anonym sa...

Lite överdrivet possitivt om Golf GT, så pigg är den inte och dessutom finns så många konkkurenter idag från asien. När golfen kom var den nästan helt utan motstånd men idag slåss den mot många asiater och andra i golfklassen så jag är inte lika övertygad om dess storhet men bra skrivet ändå hehe. /LL (som kör Kia)