-->

Test: Golf GTI Mk7 DSG DCC (Bana + Vardag)

Nya Volkswagen Golf är en snygg trevlig bil redan som GT (läs mer) men blir en riktig Das Würpping när "GT" får sällskap av ett "I".

Golf-GTi-Gen7-Front-Sunset

Exteriören är i stort sett helt fulländad. Jag hade velat ändra lite på frontens nederdel så att de två horisontella linjerna nertill blev en men bortsett från denna petiga detalj - Das Wünderful Golf!

White-Golf-GTi-LED-Read-Lights

Provbilen hade både soltak och tonade rutor från B-stolpen och dessa två tillval ger rejält med snygg kontrast på en vit bil.

Bilens LED bakljus är ett tillval med koden "PED" :)

GTI-Performance-Brakes-340mm

Alla nya GTI:er som säljs i Sverige får 340/310 mm bromsskivor och den 10 hästkrafter starkare Performance motorn på 230hk/350Nm.

De numera klassiska, femekrade GTI fälgarna har fått snygga vinklade ekrar och är döpta till "Austin". Vill man ha ännu större originalfälgar så kan man välja till 19" Santiago-fälgar och även om de är rätt coola så sitter provbilens pjäxor som en pjäxa.

Top-Sportstolar-Clark

Långtestbilen hade såklart den klassiska skotskrutiga "Clerk" klädseln men även ett "WL4" paket som lade till Alcantara på sidorna.

Stolarna har mycket stoppning och man sitter mycket bättre än i vår Polo GTI som har samma tyg fast på en enklare och spinkigare stolar.

Skotsrutig-Clark-Klädsel-Golf-GTI-Mk7-2013

Golfens baksäte är mellanklass-rymligt och mina knän bakom min egen förarstol meddelade att de inte hade närkontakt med sätet framför.

Ovanstående mening handlar inte om stympning och lösa kroppsdelar utan ska tolkas som att baksätet är fullt användbart av normallånga.

Om man inte gillar det retro-rutiga tyget kan man beställa sin Nya #Golf GTI med svart skinnklädsel (Titan svart, Vienna helläder).

Knappar-Färddator-Mätare-Golf-GTI-Mk7-2013

Inredning, mätare, knappar, paneler, vred - ja allt på insidan håller en väldigt hög klass. Skulle säga att Golf GTI nu klivit ur GTI klassen och tagit klivet in i tamburen på premium-klassen (eller premimumm som jag kallar den).

Brukar referera till Volkswagens bra Nintendo-färddatorknapp men den är numera ändrad till något "nytt" men det är fortfarande samma tanke och enkla menyhantering. Vissa funktioner får inte plats här utan är flyttade till bilens mittkonsol och multimediaskärm.

Ändra-Ljudbild-DynAudio-Golf-Mk7-GTI

Satt och lekte med Dynaudio ljudsystemet (9VH) en kväll medan jag väntade och det är ett himla välljudande ljudsystem med massor av smarta överskådliga "settings". Grafiken är precis lagom skarp, valen är tydliga och utan massa extra onödigt trams!

Backkamera-Parkeringshjälp-Golf-GTI-2013-

Backkameran och parkeringssensorerna användes flitigt. Kameran är perfekt hemma på uppfarten där det ibland ligger sparkcyklar precis bakom bilen.

Parkeringssensorerna ser numera runt hela bilen och skrek hysteriskt när jag startade bilen intill vår svajande häck hemma :D

Funktioner som Lane Assist och Dynamisk farthållare fanns tidigare i Volkswagens lyxbilar som Touareg men finns nu alltså även i Golfen.

Lane assist fick lite spel ett par gånger då den hittade både gula och vita linjer i vägbanan och sa ibland åt mig att hålla i ratten även om jag gjorde det (men för löst tydligen). Trots dessa små kommentarer så rekommenderar jag dem båda skarpt eftersom de hjälper till om du skulle tappa koncentrationen en sekund.

DCC-Golf-GTi-Mk7

Provbilen hade DCC med Driving Mode Selection och via pekskärmen kunde man välja snabbåkning, mjukåkning eller snålåkning.

Du kunde även anpassa och skapa din egen individuella profil. Jag använde mestadels Sport, Comfort eller Eco.

I Eco-läget kom jag ner i en förbrukning på 6,6 liter per 10 mil. I det läget kördes bilen på högre växlar, frirullning aktiveras vid gassläpp och motorn stängs av vid alla stopp. Eco läget kändes helt ok i en modern "hot hatch" när man körde den från A till B utan "bus".

Golf-2.0-TSI-230hp-350Nm-Performance-Engine

När vi ändå är inne på förbrukning så kan vi halka över till den delen av bilen som vill ha dropparna - TSI motorn på två liter under huven.

Jag gillade den inte alls i början, tyckte den hade lite tråkig karaktär och så lät det inte alls kul. Nu såhär efter massa mil ihop så gillar jag den mycket mer men har inte ändrat mig om ljudet. En GTI får gärna låta mer än en vanlig Golf, helst redan på tomgång får det morra bra mycket mer än en vanligt Golf.

Mätare-Golf-GTi-Mk7

När motorn pressas, från runt 3500 varv och uppåt så låter motorn mycket roligare men ljudet hade gärna fått varit högre!

Här ovan ser ni några korta filmklipp från Gelleråsen där jag testade nya Golf GTI under en halvdag.

På bana är bilen lite för mjuk (precis som alla gatbilar) men den har en bra balans och är underhållande lättkörd även där.

På allmän väg är nya Golf GTI främst en väldigt komfortabel och tyst bil men transformeringen till sportbil går på ett par klick å en stamp.

DSG6-Nya-Golf-GTi-Mk7

DSG lådan har fått en hel del kritik den senaste tiden och min kollega som precis fått sin vita GTI valde manuell låda för att slippa framtida strul med dubbelkopplingslådan.

Jag hade nog också valt en manuell om jag skulle köpa en Golf GTI idag, främst för att den gör bilen lättare, snålare och billigare.

En manuell Golf GTI har ett grundpris på 284.900:- och skatten på den är bara 800:-/år. Den går även 0,4 dl snålare per mil vid blandad körning så den manuella spaken får min röst.

Pure-White-Golf-GTI-Manuell-DSG-Med-Soltak-Utan

Slutsummering
Nya Golf GTI är utan tvekan en lyckad kompromiss mellan lyx, sport, komfort, miljötänk och säkerhet. Man kan köpa den för att den är snygg och glida runt i Eco läget utan att få alla miljövännerna emot sig (139 g/km). Den lägre vikten, diffen, och effekten lockar säkert hobby-racers som ändå vill ha en snål.. äh, den är rätt å slätt en grymt bra allroundbil! (läs gärna mina andra inlägg om bilen här: #Golf)

Fast är den fortfarande en GTI? Kan den inte få heta Golf KFR istället?

2 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Ser roligt ut att köra på bana, kan man göra det med vilken bil som helst? /Lennart

FixarFarsan sa...

Har du en #Volkswagen kan du bli medlem i GTIklubben och köra bana med vilken folka som helst. Annars finns det andra banträffar där du kan köra med precis vilken gatgodkänd bil som helst!