-->

Test: bMW x1 20d xDrive

BMW X1 xDrive20d är nu återlämnad och det är dags för ett bokslut. Många verifikat ska sorteras in under sina konton och vi börjar med..

Front-Sida-Valencia-orange- metallic-Facelift-2013-BMW-X1- xDrive20d

Front-BMW-X1-120d-2013-Facelift-xDrive-xDrive20d

Rear-End-Bakifrån-Valencia-orange- metallic-Facelift-2013-BMW-X1- xDrive20d

Exteriör

En BMW X1 är en rätt lång, smal och hög bil och denna "facelift" har fått väldigt harmoniska proportioner jämfört med första X1:an och har nu väldigt mycket stor-BMW känsla i sina former (kolla fronten t.ex.).

Provbilens färg heter "valencia orange metallic" och passade bilen bra tyckte jag men flera kommenterade att bilen var fin men att färgen inte var det. Konstaterar att smaken är som baken helt enkelt!

Utrustningspaketet xLine ger bilen kromfärgad plast fram, bak och på sidorna samt gälarna i grillen och det smälter in rätt bra i bilens helhetsutseende tyckte jag. Lite fake-hasplåtar i silverfärgad plast har väl ingen stört sig på menar jag, alla kör ju med såna ;)

Enda stället eller vinkeln där bilens harmoni får lite svaga störningar är delen efter bakhjulen när man står snett bekom bilen. Det är nåt med att många olika karosslinjer ska mötas under det lilla fönstret och bilen får lite av ett baktungt utseende men nu pratar vi små petitesser. I det stora hela tycker jag nya uppdaterade BMW X1 har en väldigt lyckad design.

Längd-BMW-X1-Nästan-Volvo-V70

X1 Yttermått

Storleksmässigt är BMW smalare än en Volvo V70 men inte mycket kortare som du ser ovan där bilarna står jämt i framändan. Takhöjden är nästan identisk med vår Touran.

Handtag-belysning-BMW-X1

Lysen i Handtagen

En snygg exteriördetalj som bokstavligt lyste upp tillvaron på kvällarna var lamporna i handtagen som tändes när man låste upp bilen, även lysena fram och bak tändes i samma veva.

Förarplats-Manyer-Instrumentering-Ratt-BMW-X1

Interiör

BMW X1 kändes väldigt smal inuti första gången jag satte mig i den eftersom hjärnan på nåt sätt jämförde med förra BMW'n (525xd).

När jag var överens med mig själv om att detta ÄR en mindre BMW så var allt frid och fröjd. Mittkonsolen på X1 är normalbred och känslan i spakar, reglage och den sköna ratten är toppklass. Interiören är dock något mindre exklusiv än i de stora BMW-bröderna men fortfarande BMW klass om du förstår vad jag menar. Handbromsen var en klassisk sak som man knappt ser i nya bilar längre.

Baksäte-plats-BMW-X1-Facelift-2013

Baksätet

Baksätet höll mellanklassbilstorlek och man satt bra bakom sig själv utan att några knän tog i sätet framför. Bra takhöjd och enkelt att kliva i och ur.

Klädseln i bilen var förresten en mix av tyg och läder och hade fått namnet "Carve" (följer med xLine paketet).

Lastutrymme-Bagageutrymme-BMW-X1-2013

Bagageutrymme

Lastutrymmet var förvånansvärt djupt och stort men insynsskyddet får man nog ta bort om man ska lasta vagn eller resväskor, matkassar fick däremot plats under skyddet.

Antispinn-off-BMW-X1- xDrive20d

Drivlina 20d xDrive

Motorn är en fyrcylindrig tvåliters diesel med Twin turbo som ger 184hk och 380Nm i vrid. En 8-växlad steptronic sköter växlingen åt dig och xDrive fördelar kraften ut till varje hjul och kan göra bilen antingen helt fram eller bakhjulsdriven.

Klockren är enda ordet som stämmer in på denna kombo!

Motorn är överraskande pigg när man behöver och i EKO läget drar den bara lite över ½ litern. Växlingarna sker snabbt, mjukt och utan allt för mycket automatlaggning eller förluster och faktum är att med Steptronic låda är bränsledeklarationen en liten pinne lägre än med manuell låda som är standard.

Xdrive fyrhjulsdriften ihop med antisladd och antispinn gör bilen lugn som en filbunke ute på vägen trots lite tempo på snorhal väg. Den märks även när man parkerar på en istäckt parkering som man knapp kan gå på. Friktionsdäcken visar inga tecken på att sladda eller spinna utan bilen bara glider iväg lite småstörigt.

Stänger man av sladd-å-spinn-elektroniken och drar växelspaken mot sig till sportläget så väcker man enkelt bilens busigare bakhjulsdrivna sida.

Ska man säga nåt för att balansera allt beröm så låter motorn kanske inte så upphetsande, den låter knappt alls inne i kupén utan morrar lätt vid gaspådrag.

Chassi-BMW-X1

Chassi

Chassit i BMW X1 är anpassat mer för snabb landsväg än att hantera dåliga skogsvägar, det är min reflektion i alla fall.

Ett par av de stora SUV:arna jag långtestade förra sommaren hade adaptiv luftfjädring men det skulle kännas overkill i en BMW X1. Vill man ha lite mjukare SUV-gung i sin X1:a ska man istället satsa på mindre fälgar som har däck med högre profil på.

BMW-X1-är-Tyst-komfortabel-på-långresa

Körglädje

Bilen är riktigt smidig och rolig att köra. Sikten är kanon och hela bilen känns lätt (trots en tjänstevikt på 1660 kilo) och alert. Dessutom är den otroligt tyst på motorväg bl.a. tack vare motorns låga varvtal.

Det jag kallar alert kanske vissa skulle kalla stötig men smaken är..

Förbrukning

På pappret drar den 0,54 l/mil och sluttankningen efter mina tester utan en enda långkörning lade sig på 0,88 l/milen. Helt ok eller hur?

Familjebil

Bagageutrymmet är såpass stort att man kan frakta en modern kompakt barnvagn där och så två barnstolar i baksätet. Har man lite vilja så kan man köra en X1 som enda bil i en liten barnfamilj.

Dragbil

En delad dragrok till BMW X1 kostar 7500:- som nybilstillbehör och sitter då helt gömd under kjolen bak. Släpvikten är 2000 kilogram vilket är riktigt bra!

BMW-X1-Park-Distance-Control-(PDC)-fram-bak

Finesser

Den mest använda finessen på bilen var regnsensorn och på andra plats parkeringssensorerna. Ett tillbehör som man verkligen kan ha nytta av när den höga bilen ska backas, sikten precis bakom bilen är inte så bra.

Multimdia-in-USB-BMW-X1

Multimedia

USB kontakt (även AUX ljudingång) i mittenkonsolen som du kan koppla upp din smartphone med både för att spela upp musik samt ladda den. Laddning via cigarettuttag är dock ändå att rekommendera eftersom den ger högre spänning = snabbare laddning.

BMW-X1-Pris-Standardutrustning-2013

Ekonomi

Provbilens grundpriset är 335'900 men jag hade minst lagt till en automatlåda för 21', xLine paket för 18,6', dragkroken för 7,5' och så parkeringssensorer för 7,3'. Ett slutpris på runt 400' och uppåt alltså.

Den större BMW X3 med samma motor börjar på 384'900:- och en lägre 5-dörrars 120d med xDrive startar på 298'500:- så med BMW mått tycker jag att man ändå får rätt mycket liten BMW SUV för pengarna när vi pratar X

Summering BMW X1 xDrive 20d

BMW X1 var en positiv överraskning. Den var otroligt smidig att köra, snygg att titta på, pigg när det behövdes, trygg oavsett körstil och väldigt "lagom" på ett Svenskt bra sätt.

Läs gärna fler liknande arkiverade inlägg: #BMW , #Biltester

0 Besökare har kommenterat :