Vinter och köldtest med modern BMW Diesel

I helgen var det riktigt kallt hos oss och då kunde jag testa hur effektiv en modern diesel är i detta klimat.

Just nu är det en BMW X1 som syns på bilderna men det kunde nästan lika väl varit den 525xd jag testade strax före jul.

Köldtest-BMW-X1-Cold-Winter-Sweden

Efter en rejält kall natt såg bilen ut såhär och vid start var det sol men fortfarande -8,5 grader ute.

Frost-skägg-minus-8-Stockholm

Ett snyggt frostskägg täckte hela taket!

Rattvärme-Max-Defroster-Sätesvärme

Dieseln startade direkt utan någon fördröjning. Slog på rattvärmen (syns längst till vänster i bilden ovan) och efter ett par minuter kändes värmen rejält i händerna. Stolsvärmen på max och defrostern på både fram och bak.

Båda BMW bilarna blåste förvånansvärt snabbt varmluft in i kupén och vår Touran med FSI motor kräver minst 2 eller 3 gången längre körsträcka innan den blivit lika upptinad.

Snabb-defrost-speglar

Bara ett par kvarter efter start var även båda ytterbackspeglarna frostfria och jag kan bara ge tummen upp när det gäller diesel och kyla, i alla fall när det gäller dessa två BMW's.

Har du en annan dieselbil? Hur nöjd är du med dess värme?

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken hit med dina vänner eller på någon kul social plattform!

Här i #BloggArkivet hittar du senaste inläggen men även alla gamla sorterade snyggt under respektive kategori.. In och botanisera där!

Bloggens Facebook och Instagram kanaler följer du väl redan?