I helgen var det riktigt kallt hos oss och då kunde jag testa hur effektiv en modern diesel är i detta klimat.
Just nu är det en BMW X1 som syns på bilderna men det kunde nästan lika väl varit den 525xd jag testade strax före jul.
Efter en rejält kall natt såg bilen ut såhär och vid start var det sol men fortfarande -8,5 grader ute.
Ett snyggt frostskägg täckte hela taket!
Dieseln startade direkt utan någon fördröjning. Slog på rattvärmen (syns längst till vänster i bilden ovan) och efter ett par minuter kändes värmen rejält i händerna. Stolsvärmen på max och defrostern på både fram och bak.
Båda BMW bilarna blåste förvånansvärt snabbt varmluft in i kupén och vår Touran med FSI motor kräver minst 2 eller 3 gången längre körsträcka innan den blivit lika upptinad.
Bara ett par kvarter efter start var även båda ytterbackspeglarna frostfria och jag kan bara ge tummen upp när det gäller diesel och kyla, i alla fall när det gäller dessa två BMW's.
Har du en annan dieselbil? Hur nöjd är du med dess värme?