-->

Vinter och köldtest med modern BMW Diesel

I helgen var det riktigt kallt hos oss och då kunde jag testa hur effektiv en modern diesel är i detta klimat.

Just nu är det en BMW X1 som syns på bilderna men det kunde nästan lika väl varit den 525xd jag testade strax före jul.

Köldtest-BMW-X1-Cold-Winter-Sweden

Efter en rejält kall natt såg bilen ut såhär och vid start var det sol men fortfarande -8,5 grader ute.

Frost-skägg-minus-8-Stockholm

Ett snyggt frostskägg täckte hela taket!

Rattvärme-Max-Defroster-Sätesvärme

Dieseln startade direkt utan någon fördröjning. Slog på rattvärmen (syns längst till vänster i bilden ovan) och efter ett par minuter kändes värmen rejält i händerna. Stolsvärmen på max och defrostern på både fram och bak.

Båda BMW bilarna blåste förvånansvärt snabbt varmluft in i kupén och vår Touran med FSI motor kräver minst 2 eller 3 gången längre körsträcka innan den blivit lika upptinad.

Snabb-defrost-speglar

Bara ett par kvarter efter start var även båda ytterbackspeglarna frostfria och jag kan bara ge tummen upp när det gäller diesel och kyla, i alla fall när det gäller dessa två BMW's.

Har du en annan dieselbil? Hur nöjd är du med dess värme?

6 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Låter som denna bil haft någon sorts tillsatsvärmare?

Anonym sa...

Hej,

Jag tror att de allra flesta moderna dieselbilar har en tillsatsvärmare, i allafall märken med premiumambition.

Detta för att en modern diesel är väldigt värmeeffektiv.

Sen kan man ju ha världens bästa tillval utöver det: parkeringsvärmare = Guds gåva till människan!!!

//M

FixarFarsan sa...

Tillsatsvärmaren, är set en elektronisk sak som värmer vattnet eller går den på diesel... #0-koll ;)

Anonym sa...

Danni!

Du brukar ju ha koll på allt, hur funkar tillsatsvärmare?

//M

FixarFarsan sa...

Det verkar vara en extra el-slinga som hjälper till att värma vattnet som kommer in till kupéfläkten..

Danni får dock jättegärna komma å rätt mig :)

Danni sa...

Tidigare var det ganska vanligt med standardmonterade bränsledrivna tillsatsvärmare på dieselbilar just för att få upp värmen snabbare. Idag är det dock ovanligare. Volvo kör fortfarande med bränslevärmare som standard men det är enda märket jag känner till som kör det (sen Saab försvann). VW slutade med det 2008 vet jag, och vare sig Audi eller Volkswagen kör med bränsledrivna värmare som standard. Istället har de precis som FixarFarsan påpekar elektriska tillsatsvärmare som hjälper till att få upp värmen i kupén snabbare.

Beställer man däremot med tillvalet fjärrstyrd parkeringsvärmare (bränsledriven) så utgår de värmarna, och man får istället en vanlig bränslevärmare + möjlighet till fjärrstyrning. Jag fick en offert översänd igår på en A6 3.0 TDIq med bränslevärmare specad där det framgick tydligt.