När Lasse och jag bytte PC spel en gång i tiden så hade inte bildskärmarna fler färger än två, eller dom hade faktiskt bara en enda färg.. gula pixlar mot svart bakgrund. Lite galet va? Nästan lika galet som hans båtprojekt som detta inlägg skall handla om, lämnar över till båtägaren själv som får berätta om sin lilla "Miami Vice Jolle" :)
Båtens Status Idag
Den har stått på land i 7 år. Inget mögel, men väldigt skitig.
Maskineri
Vid sista körningen så blårök ena motorn och den andra "klånkade".
Motorer och drev är bortplockade. Motorn som blårök är helt isärtagen. Det var ena toppblockspackningen som lät olja läcka in i cylindrarna som gjorde att den rykte. Eftersom båten gått i Florida (Det finns ett rykte som jag inte kunnat få bekräftat som säger att båten gått som reklambåt för "Wet'n Wild T-shirt contest" i Florida 1987.) så har den varit exponerad för saltvatten med hög salthalt, vilket gjort att blockens kylkanaler är så sönderrostade de kan vara utan att motorn havererat. Det var kopiösa mängder rost där inne.
Detta har gjort att jag köpt in 2 andra block men dessa block är mycket tyngre. Undrar om det kan ha att göra med allt järn som rostat bort i "original"-blocken? Hmmm. Kolvar, stakar och vev är i bra skick 0.030" överborrade, slag på 3.48", dvs nästan standard.
Förgasarna är Rochester QuadraJet... De måste dock målas.
Insug, limpor, knän kommer att slängas. Har redan nytt 4"-system för MerCruiser och Edelbrock-insug. Klånk-motorn är ännu inte isärtagen.
Interiör
Vitt fejkläder/galon, inte så slitet. Sannolikt renoverat innan jag köpte båten. Ruffen är i ok skick. Taket har man gjort "fint" mha spännduk, sånt där som var populärt i hus förr i tiden. Jag blev förvånad när jag såg det även i min båt. Bör göras om, för den finns en del ojämnheter ovanför duken som gör att man får förbannat ont i huvet om man försöker ställa sig upp lite hastigt utan att tänka sig för. Kylskåpet är utrivet och måste förbättras.
Toan (?) av PortaPotti-typ är utslängd för den förde med sig en viss odör. Tänk om någon använde den när vi var ute med båten fyyyy fasen! Nu är det ett bra ställe för lite extra bagage.
Instrumenten fungerar inte helt och hållet, ena varvräknaren hänger inte riktigt med och varvtalsdifferensen fungerar, men den fattar inte att båda motorerna är igång Vad ska man ha sånt till egentligen? Man har ju öron att höra med. ;-)
Exteriör
Stackars båt! *snyft* Det pucko som ägt båten innan mig har lackat båten med billack som han hällt i lite mjukgörande medel i. Mja... Billack på på en båt? Starkt solljus och saltvatten. Det flagnar av, blir blekt och ser fördjävligt ut. Så den måste målas om. Men i vilken färg? Gul, som den är, eller lite mindre skrikigt?
Renoveringsplaner?
Maskineri
Fördelen är att den har Cheva small-block, som är (eller var?) en av världens vanligaste motorer och det finns hur mycket delar som helst till dem:
1. Comp Cams XM264 Extreme Marine rullkam-axel med tillhörande kit.
2. Ny bensinpump
3. Ny oljepump (std volym, högt tryck), brytarlös fördelare.
4. Nya lager, packningar, ventilfjädrar + massa annat smått och gott.
5. Nytt 4" avgas som går rakt ut via dämpare och inte via drevet.
6. RHS toppar med 180cc eller 200cc runners (vad är runners, dvs de där "röret" mellan insuget och ventilen, på svenska?).
Planen är att börja med steg 1-5, sen vänta på att ekonomin återhämtat sig och sen ta steg 6.
Motorerna ska målas i svart och ha kåpor och remskivor i krom. Kommer bli riktigt fint. När jag sen i framtiden blivit miljonär så ska jag även byta drev från Volvo SX till MerCruiser Bravo One XR Sportsmaster.
Mitt mål är att få båten att gå i minst 60 knop, utan att använda turbo eller kompressor. Jag vet att det går, men det är mycket som måste klaffa. Jag vet bara inte om Volvo SX från -98 klarar av att hantera den kraften från motorerna. Sannolikt måste motorerna ha ett vrid på runt 700Nm, vilket skulle ge en effekt på dryga 450hk, om jag inte kommer ihåg fel. Och så ska motorerna hålla i längden också. Det blir en intressant utmaning det här. Om dreven inte orkar med, då blir båten raskt en u-båt..
Interiör
Inte så mycket att göra till att börja med. Vill först få båten funktionsduglig. Måste se till att täta så inte motorlukt kommer in i ruffen under och efter färd. Vill framöver få bort alla instrument och datorisera all inläsning från motorerna. Mätare i all ära, men man har inte tid att titta på dem när man kör fort. Då är det bättre med en datorisering som kan ha historik och även ge ifrån sig ljudligt larm om något skulle vara på tok. Och så vore det ju trevligt med elektroniskt sjökort. ;-)
Extreiör
Måla om! Vilken färg? Samma, eller en annan? Namnet behålls, men kanske inte så markant som 40cm höga bokstäver på sidan, eller?
Eftersom jag är far till två tjejer, så kanske båten ska anpassas efter detta faktum... Rosa båt? Hahahah!!!!
Premiärtur?
Hahaha!!! Jag vågar inte ens tänka så långt in i framtiden.
Jag kommer flytta båten närmare mig fr.o.m i vår, så jag kommer kunna jobba med den i och med det. Har jag tur så kanske båten sjösätts igen till sommaren 2014, men mer sannolikt är till sommaren 2015-2016.
Varför Chris Craft 260 Stinger?
Ja, du... Jag var en tokig yngling när jag köpte den. Det visade sig att den går fantastiskt bra i vattnet. Mjuk, snäll, fin, marchfart i 30 knop. Förbaskat rolig i full fart. Känns som man flyger. Känns aldrig osäkert eller ostadigt. Tyvärr är den förbaskat dyr i drift. 14 liter per mil i "ekonomi"-fart (?), om man jämför med en bil.
FF Slutkommentar
Ser fram emot fler uppdateringar kring denna törstiga "våta vilde"!