Nu har jag provkört min allra första Ferrari, en Ferrari F430 med en varvvillig 4,3 liter stor V8 på nästan 500 hästkrafter och F1 växellåda.
Exteriör: Ferrari F430
Jag hittade en snygg allé under provkörningen så vi kan väl bara titta på denna röda italienska Pininfarina-ritade skönhet en litet ögonblick.
Den är precis lagom stor "fyratrettin" och jag tycker karossen gör sig lika bra på bild som i verkligheten.
Två hungriga luftintag i fronten leder kall luft till de frontmonterade kylarna. De ger även fronten ett argt utseende och samma stuk användes på Ferraris F1 bilar på 60-talet.
Baklysena sitter klart högre upp än på föregångaren Ferrari 360 och känns väldigt "Enzo" på ett grymt sätt. En bastulik värmedust mötte ansiktet när luckan till den pustande aluminium V8:an öppnades.
Motorn där bak under glastaket ger maxeffekten 483 hästkrafter vid åttatusenfemhundra varv, alltså galet sköna 8.500 RPM och sista halvan i registret dit gick via en sjukt öronbedövande symfoni.
Nyttjar man bilens kapacitet maximalt går 0-100 på 4 sek blankt och toppfarten sägs vara 315 km/h.
Interiör: Ferrari F430
Nu kommer halva Italien hata mig men Ferrari F430 är ingen lyxig finbil trots sina +2 miljoner i nypris (när denna F430 såldes ny).
Den röda lurviga mattan kändes lite sunkigt 80-tal, instrumenteringen var som i en gammal Fiat, reglagen lite sådär och körställningen hade blivit bättre om ratten kunnat dras 5 cm längre bak.
Förarstolen klämde åt sådär kantigt rejält, lite som en skalstol och det är väl så man ska ta till sig Ferrari F430, som den racebil den är.
Varvräknaren mitt framför ögonen var stor och lyste gult och på ratten satt ett vred för att mappa om bilens hjälpredor men den ville jag inte röra..
Just denna dag då provkörningen ägde rum hade det regnat och alla mindre vägar var fuktiga och kalla, inget bra underlag för en bakhjuls-driven 500 hästars bil med slitna friktionsdäck!
Totalt värdelöst att provköra en Ferrari som inte kan köras ordentligt. Kolla in filmsnutten längre ner när bilen släpper i en kurva där farten knappt är mer än promenadfart.
Drivlina / F1 Växellåda
Ovan ser ni "das bakåtsikt" och ljudkuliss! Man var helt lomhörd efter att ha lyssnat på denna varvande, underbara motor i en timme.
F1 lådan var väldigt speciell. Om jag hyllade Porsche 991:ans PDK (länk till Porsche 991 testet) så skrattade jag tyst för mig själv när F1 lådan växlade i början av turen. F430:n liksom studsade fram och hoppade vid varje växling.
Skrattrerande dålig tänkte jag men när man accelererade mer aktivt föll den sig mer naturlig och ju aggressivare man gasade ju längre drog han på varje växel innan han på 150 ms högg in nästa kugg.
Man fick lite BMWs-första-SMG-låda känsla av F1 växellådan och nu kanske jag drar lite för snabba slutsatser men jag gillade PDK-lådan i Porsche mycket bättre eftersom den både var snabb när det gällde och silkeslen när det var dags att smyga hem med tom tank. :D
Men jag ger gärna F1-lådan en ny chans, provkör mer än gärna en Ferrari på racingbana och testar F1 lådan i sin rätta miljö. Helst i kombination med torr bana och bra sommardäck så hör av er ni som kan erbjuda mig detta *Stora Smilet*.
Ferraris Fälgar
Fälgarna på Ferrari hade gärna fått vara ett par tum större på höjden och ha mer "kolla in oss" design men å andra sidan var ju detta vinterfälgar och då funkar dom ju mer än väl ;)
Ovan ett par korta klipp jag fångade upp under provturen, ungefär mitt i ser ni när det kunde ha gått riktigt illa om farten varit högre.
Det var en intressant provtur men friktionsdäcken förstörde provturen HELT på de slingrande landsvägarna som jag sett fram emot och jag hoppas nu på en omtagning vid ett senare tillfälle om rätt ska vara rätt..
Läs gärna mina andra inlägg där jag kör på riktig bana, med RIKTIGA däck. Du hittar dem alla via denna arkivlänk #Racing