Mitt långtest av nya BMW X5 M50d ska nu summeras och det är med lite blandade känslor jag lämnar tillbaka denna lyxiga-sport-SUV.
Dels är det alltid skönt att återlämna en ny dyr lyxbil (nästan ny, den hade gått 50 mil när jag tog över den) i samma hela, skadefria skick som jag fick den i men man vänjer sig snabbt vid ett vrid på 740 Nm!
Kaross/Exteriör
Utsidan på nya X5 känns inte så våldsamt ny vid första anblick utan den känns mer försiktigt förfinad. Den nya X5 karossen upplevs ändå lite slankare från sidan samtidigt som den har fått mer markerad front och bakdel.
Jag diggar den breda fronten och de ljusa gälarna i grillen samt de stora luftintagen som ger ett stilrent, kraftfullt och kaxigt intryck.
På denna M50d som är en s.k. M Performance modell så sitter det även skärmbreddare för att täcka de bredare sommarhjulen. Jag personligen gillar den vanliga karossen med raka hjulhuskanter som de billigare X5 versionerna har.
En speciell sak på framskärmarna är dessa gälar bakom framhjulen som är äkta (s.k. air blades) och dessa öppningar ska hjälpa till att minska turbulensen i hjulhusen och samtidigt ventilera bort varm luft.
Bakdelen skiljer sig också på M50d och även här så föredrar jag den design jag sett på andra icke-M versioner av nya X5. Avgasrör som går genom karossen har jag aldrig gillat, oavsett vilket bilmärke det gäller.
Den stora mängden vit plast/kjol nertill bak ger bilen tyvärr även lite baktung känsla, den känner man inte på icke-M modeller.
Men detta är nog bara min lite underliga smak. Den speciella M50d kostymen vrider annars mycket huvuden när man är ute och kör så den funkar nog hos den stora massan (skriv gärna en kommentar längre ner och säg vad just DU tycker om M-paketet?).
Interiör/Lastutrymme
Om vi börjar baktill så öppnas den övre halvan av bakluckan med fjärr medan man fäller den nedre mekaniskt. Jag gillar den robusta nedre delen som man kan sitta på utan att den sviktar det minsta eller smutsar ner byxorna.
Baktill gömmer sig ett stort kombiutrymme och en barnvagn är inga som helst problem att ha med sig. Läs mer om lastutrymmet här.
Baksätet
Baksätet upplevs rymligare än i 5-Serien (Läs gärna mina långtester av 520xd eller 525xd) och insteget är mer ett rakt-in-kliv för oss normallånga. Min långa svärfar uppskattade baksätet extra mycket, hans stylade frisyr klarade sig nämligen utan tak-kontakt tack vare den generösa takhöjden. ;)
Barnstolar och barnfötter får plats bra eftersom kardanaxeln går under karossen och inte snor fot-utrymme för mittenpassageraren. Små barn ska dock inte öppna dörren själv om de inte är vana vid SUV höjden, blir lätt att de åker med dörren ut.. och ner.
Tre barn i baksätet funkar alltså bättre i X5 än i 5-Serien och även X5:an har såklart ISOFIX-fästen.
När vi ändå pratar 5-Serien så är det som att sitta i en sådan när man sätter sig på förarplatsen i nya X5. Ni som läst mina tidigare BMW tester känner säkert igen denna bruna Dakota läderklädsel.
Interiören är snygg, stilren och känslan i allt man tar i är som alltid i BMW av yppersta Hi-Fi klass. Valen av färger i provbilen föll mig även i smaken och den något mindre M ratten är som kronan på verket!
Komfortstolar
Komfortstolarna hade allt man kan önska utom kanske ventilation.
Sidostöden i stolsryggen pumpades upp elektroniskt och med de i max så kändes stolarna mer som sköna åtsittande sportstolar. Justerbart lår-stöd och svankstöd fanns också och så en finess som var ny för mig. Det var att nackstöden justerades elektroniskt och gick även att forma till ett "U" runt bakhuvudet.
Stolarna kvalar in i top-tre av de jag suttit i.
Effekt / Motor / Drivlina
Sedan till det som gör X5 M50d lite speciell, nämligen den tre liter stora sexan (N57D30) under huven med hela tre Turboaggregat. Två små aggregat, en för låga och en för höga varvtal och så en stor för mellanregistret. Turbo-Heaven? :)
Den levererar 381 hästar och 740 Nm, just det senare är det som är hela grejen med denna bil. Mellan 2-3000 varv har du en stor osynlig kraft som skottar fram den stora bilen som om den inte alls vägde de 2,3 ton som den faktiskt gör (tjänstevikt).
Alla de 381 hästkrafterna får du ut mellan 4-4400 varv och även om fart är kul så blir det oftast lite för mycket siffror på mätaren om man ligger där och matar så jag berusar mig med vridmomentet istället.
0-100 km/h går på 5,3 sekunder och tack vare fyrhjulsdriften xDrive så är bilen en magnifik vinterkänga (i dubbel bemärkelse, den har både bra grepp och kan leverera en rejäl pungspark om man vill).
Det adaptiva M Chassit gör bilen sportig och vågar man köra i Sport+ läget (utan antispinn, med friktionsdäck i December) så är bilens chassi och styrning stumma medan motor och låda står på tårna samt att xDrive ger mer kraft åt bakändan. Den kanske må se lite tung och klumpig ut X5:an men bakom ratten med bilen inställd på Sport+ glömmer man snabbt att man kör en stor hög SUV. Enda tillbehöret jag saknade i denna absoluta lyx-SUV var luftfjädring som inte verkar gå att få till M50d modellen om jag fattat det rätt.
Kör man istället med lätta sandaler och använder Comfort eller EKO läget så förvandlas bilen till en tyst limousine där man färdas en trappa upp men utan det där gamla klassiska SUV-gunget, M50d lämnar nämligen aldrig sportläget helt.
Sikten är bra både dagtid och nattetid tack vare de adaptiva högt monterade Xenonljusen.
En BONUS med motorn i M50d är att den låter gudomligt när den tvångsmatas med oljedimma och övertryck. Hade jag inte vetat att det var en sexa under huven hade jag (baserat på ljudet) gissat på en varvvillig V8:a (modellnamnet M50d låter nästan som en 5 liter stor V8:a?)
Ljudet påminner lite om den M6 Gran Coupé jag långtestade tidigare.
Vidare inom drivlina hittar vi sportautomatväxellådan Steptronic med 8-växlar som pallar både stenhårda och snabba Sport+ växlingar (tänk slag med gummitäckt slägga) men även de där knappt märkbara växlingarna när körläget EKO+ jobbar sitt allra hårdaste för att spara droppar.
Enligt EU körcykeln ska X5 M50d klara sig på 0,67 l/mil och vid jämn fart utan ljudorgier från motorn så sjönk staplarna snabbt men mitt snitt blev ändå strax "över litern". :)
I jämn laglig motorvägsfart låg förbrukningsstaplarna på 0,6-0,7 nästan direkt så motorn GÅR faktiskt att köras snålt.. också.
Grundpris / Utrustning / Tillval
Grundpriset för en BMW X5 M50d är 824.000:- och i det priset ingår automatlådan, 19" fälgar, parkeringsvarnare PDC, Adaptiv M-Fjädring, klädsel i alcantara/skinn och hela M Performance utseendet såklart plus en massa annat.
Sedan är det bara att börja lägga till tillbehör. Head up display är ett sådant för 13', Night vision 20', Dragkrok för 12' som klarar att dra 2,7 ton. Min provbil var extrautrustad för över 100' och den vita lacken var t.ex. en Mineralvit metallic för 10' extra.
En fullutrustad BMW X5 M50d kostar nog farligt nära en miljön SEK.
Slutsats / Summering
BMW X5 M50d är en snüskigt schnabb sportbil och en rymlig schnell komfortabel familjebil på samma gång. Überlyxig och krocksäker är den också samt relativt snål på diesel men den kostar som två välskötta villor i en Svensk småstad!
Inom en snar framtid ska jag testa X5 30d som har ett nästan 250' lägre grundpris och även om "monsterdieslar" är roliga att långtesta så ser jag ärligt lika mycket fram emot den 560Nm starka 30d.
Det var nästan 1300 ord om M50d skrivna av mig, nu vill jag gärna höra vad just du tänker, så skriv gärna en kommentar nedan eller kommentera via bloggens Facebooksida eller Twitter kanaler.
Läs gärna även mina andra inlägg taggade med #BMW.
Nu hör ju inte BMW till mina favoriter men gillar ändå att dom har ett M-läge på inställningen till förarstolen. =P
Jädra långt modellnamn också - tar ju upp drygt en tredjedel av bakluckan, som ändå är ganska stor... =)
Du vet, M is the most powerful letter in the world! ;)
Och dom där "lettrarna" på bakre luckan ÄR stora, man ska se vad som precis körde om en...
Jojo... I sann k*kförlängaranda måste man ju berätta med stooora bokstäver vilken fet bil man har. ;)
Mmm själv behöver jag bara en pyttteliten POLO! :P
Joo, men en GTi... (Med emblem?) ;)
En annan står stadigt med tre ben och kör Aygo 1.0 !!! =P
Haha tror vi sätter stopp där.. kapten treben!
Okej okej...
Får väl erkänna att det finns en bil till i hushållet.
MEN - bara en 2.0T - OCH det är en (sport)combi och miljöbil = knappast "förlängande". =P
Jag må säga att du bemästrar svenskan bra och skriver på ett underhållande sätt, t.ex. "den låter gudomligt när den tvångsmatas med oljedimma och övertryck" är en skön mix av både fakta och ordkonst.
Även om jag inte har råd att köpa de flesta bilar du skrivit om så är det ändå kul läsning, fortsätt så! =)
Tack! Kommentarer som denna är raketbränsle för en bloggare, nu orkar jag skriva minst ett biltest till! ;)
Stort tack för bra skriven och mycket läsvärd recension. De börjar krypa ner mot 450 -500 i berg pris för exemplar -17 som gått 5-10k mil. Kanske blir ett köp nu