Detta är summeringsinlägget efter min långa testvecka ihop med den stora och brutalt starka BMW M6 Gran Coupé.
Längst ner i inlägget hittar du länkar till fler fördjupningsinlägg som jag också publicerat kring denna best..
Exteriör - BMW M6 Gran Coupé
Snett framifrån är en av mina absoluta favoritvinklar på bilen.
Den visar bra hur käft-smälls-elegant M6 Gran Coupé är, en slank supermodell och en uppretad testosteronstinn MMA fighter i samma kropp.
Går man runt bilen så är den lika snygg bakifrån. Den lutar något framåt och står bredbent på sina stora 20" original-fälgar.
Kolfiberskivor Kostar 80' Extra
Bakom originalfälgarna hittar man (på denna bil) kolfiberskivor som inte är standard utan kostar 80' extra.
Kan tyckas mycket men kolfiberbromsar har faktiskt blivit billigare med åren och jag tycker man gott å väl kan välja till dem om man ändå har råd med M6 Gran Coupés grundpris på 1.225000:-.
Drivkällan i BMW M6
Motorn i M6 är en stor Turbomatad V8:a på 4,4 liter som ger 560hk och 680Nm. Den ger en nirvana-upplevelse när man får ge fullgas i M-Sport läget men kräver helst en tripp ner till frifartslandet för att komma till sin fulla rätt.
Går du en förarkurs hos BMW kan toppfarten flyttas från 250 till 305 km/h (i praktiken sägs farten stanna först runt 330).
Läs gärna: Testar BMW M Experimentet på Falkenberg
Dubbelkopplingslådan i M6 är bättre än vad gamla SMG lådan var i förra M5 modellen med V10 som jag åkt med i. Däremot når den inte riktigt upp i samma klass som PDK lådan i denna #Porsche991 jag långtestade.
Att Köra BMW M6
Bakom ratten på M6 Gran Coupé tröttnar man aldrig! Bilen är en skön behaglig glidare som dricker under en liter soppa där den susar fram nästan ljudlöst i 120km/h.
Eh Va? Jo, detta är sant SÅ LÄNGE du kör bilen i Comfort-läget. Ta din vänstra tumme och tryck på M1/M2 knappen och glidaren finns inte längre! Allt straMas åt och stressas upp - Adrenalinet börjar puMpa och den stora bilen är redo att ta dig på en 4,2 sekunder lång råMande resa upp till 100 strecket och därefter fortsätta i nästan samma tempo.
BMW M6 vs Andra BMW
Jag har ju långtestat ett par roliga #BMW (arkivlänk) bilar nu och om man skulle ställa körupplevelsen mellan tre tidigare testade BMW modeller mot varandra så skulle förhållandet bli som på ovan bild!
BMW M6 Förbrukning
Dessa bakdäck lever ett hårt liv, ett liv som förkortas ännu mer om du stänger av DSC - Antispinn/Antisladdsystemet.
Kör du hårt hamnar du lätt över 2 liter milen, mitt snitt blev 1,7 liter med väldigt mycket blandad men alltid otroligt rolig testkörning.
Hade INGEN Gran Coupé Koll
Före detta test var "BMW M6" bara en stekar-M-coupé för mig, en modell som inte lockat mig så mycket. Jag har varit mer sugen att testa M3 sedan och M5 Touring (men ingen av dem säljs längre).
Visste faktiskt inte ens vad en Gran Coupe var när BMW frågade om jag ville testa den istället, så dåligt insatt var jag.
Mer Om BMW M6 Gran Coupé:
Som jag nämnde i början så skrev jag flera inlägg medan jag testade besten under den dryga veckan jag hade den..
1. Exteriör och Kolfibertaket
2. Interiör och utrymmen
3. Drivlinan med filmsnutt
4. Körglädje och size on road
5. Night Vision
6. Säkerhetsfunktioner och tillval
7. En BMW M6 väcker mycket känslor
Gran Coupé Summering
BMW M6 Gran Coupé är för dig som vill ha en exklusiv, svepande, lyxig Coupé men behöver ett fungerande baksäte och anser att M5 Sedan är lite för mycket "sedan".
När Gran Coupen får agera fullt ut i sitt M läge bjuder den på härlig monstruös prestanda men trivs bäst på frifartsvägar där den kan spela ut hela sitt register.
Kommentera gärna, gillar du såna här monsterbilstester? Blev det för mycket fokus på en enda bil denna vecka? Vill du åka med i nästa monsterbil och skriva ett eget "The Co-Driver" inlägg om den bilen?
Update 2016:
Nu har jag även långtestat en fyradörrars #BMWM3F80 som faktiskt är 0,1 sekunder snabbare till 100 än vad M6:an var fast samtidigt gav den inte samma herre-jösses-känsla när man stampade fullt.. :)
Läste först aftonbladets test, såg där din länk och läste runt här men ni skriver rätt olika. Aftonbladet tycker inte den är så värst rolig att köra och du tröttnar aldrig, vem har rätt? /stig
Stig, jag har såklart rätt! Jag har inte tröttnat än på M6:an :)
With the 250 limit removed this car makes 300+!!!!
Yes, with the "M Drivers Package" installed you can reach up to 305 km/h and thats quite good for a family-sedan :)