-->

BMW M6 Drivlina - 4,4L V8 Turbo och DKG låda

Drivlinan i BMW M6 är en makalös 4,4 liter stor V8:a med Twin-Scroll turbo som ger dig 560 hästkrafter och 680 Nm att leka med.

Innan kraften når asfalten via de breda baksulorna går den via en modern 7-växlad dubbelkopplingslåda, en BMW DKG med Drivelogic.

BMW-M-TwinPower-Turbo-V8-M6-F06

Motorn är den starkaste jag långtestat och respekten mot den var i början väldigt hög för att sedan sjunka efter varje dag ihop med bilen.

Ljudet in till förarplatsen är rätt isolerat men det råder ingen tvekan om att det huserar en V8:a under huven som dessutom har Turbo.

Turbovinet vid fullgas är ytterst påtagligt, nästan mer än V8:ans morr.

Config-M-Drive-Läget-BMW-M6-F06-2013

Bilen startas alltid i s.k. Efficient Dynamics läge som tonar ner den vilande "Tyson" under huven och för att väcka "The Animal" så räcker det med ett tryck på rattens M1 eller M2 knapp.

Dessa har du i förväg programmerat och ställt in hur trög den hydraliska styrningen ska vara, dämparnas hårdhet och hur känslig Mr Tyson ska vara när du nuddar den högra pedalen.

HUD-RPM-BMW-M6

Du ställer även in om den 7-växlade DKG lådan ska vara manuell eller automatisk och hur sportigt automatläget ska vara.

Du kan även stänga av DSC (stabilitetskontroll/antispinn/antisladd) och ställa in så att varvtal och annan vald info projiceras upp på vindrutan (HUD, head up display).

När du sedan trycker på M1 söver du ner supermodellen och väcker istället monstret, the ANIMAL som jag döpt bilen i M läge till.

M6-7-Stegad-DKG-BMW-M-Automatlåda-dubbelkoppling-Drivelogic

Spaken som visas på ovan bild är joysticken som styr lådan och den var lite annorlunda eftersom den helt saknade P-läge. Lådan sattes i P läge genom att stanna bilen (alltid bra), hålla foten på bromsen och lägga i backen. När man sedan stängde motorn med startknappen såg man ett P i displayen. Förstår inte riktigt vitsen med detta men det är säkert någon poäng bakom denna lösning?

Körkänsla-BMW-M6

Jag testade först att maxa allt och slå av alla hjälpmedel men insåg att antispinn och automatväxling (i sportläge) var bra att ha.

Hann helt enkelt inte med att växla manuellt när bilen ylade iväg och jag ville inte heller slita ut de redan slitna bakdäcken helt för att få låna fler bilar av detta märke i framtiden :)

0-100 km/h med M6:an går på 4,2 sekunder och detta är 0,1 sek snabbare än den Porsche 991 jag testade tidigare i våras. Toppfarten utan elektronisk spärr är 305 km/h.

Accelerationen ihop med det mäktigt ettriga V8-ljudet kan få den mest pratglada passageraren att bli väldigt tyst..

Bränsleförbrukning-Landsväg-120-BMW-M6

Motorn i M-Läge är verkligen en mäktig upplevelse för alla ens sinnen och när bilen tas ur M-läget är den bara tyst, stark och "snål". Gasen är lång och efter halva vägen mot golvet fattar bilen att man vill gasa och inte glida - Allt detta (samt t.ex. autostart/stop) hjälper till att hålla virveln i tanken så liten som möjligt. Ovan ser ni en långresa på motorväg med farthållaren i 120.

När jag avhandlar kapitlet körglädje kan jag visa en annan bild på samma skärm som inte är lika jämn..

DKG växellådan kan jag inte riktigt ge samma höga betyg som till PDK lådan i Porsche. I M-Läget är den toksnabb och bra på alla sätt men när man t.ex. baxar den stora bilen på en trång lutande parkering så är den inte så "på" som man skulle vilja utan motorn måste varvas för att den ska börja driva och med motorn i efficient-läget är gasen lång och det blir lite o-efficient.

Read-More-BMW-M6-Gran-Coupe-Test-Posts

Jag har kört bilen på kurviga småvägar med grusiga kurvor, långresor, motorväg och lite stadskörning men måste få avhandla själva körkänslan i ett separat inlägg, har redan förbrukat över 600 ord till detta inlägg :D

0 Besökare har kommenterat :