Mycket BMW Körglädje i M6

Svamlade om drivlinan i förra inlägget idag och nu tänkte jag fylla på med lite mer svammel om hur den stora, starka och långa Gran Coupén känns på vägen, alltså den populära termen "Körglädje".

The-ANIMAL-BMW-M6-F06

Chassit är stumt och väldämpat men inte alls stenhårt när dämparna är inställda i Comfort-läget och man behöver då inte köra snigelfart över farthinder.

I den andra änden av skalan ligger Sport+ som är skönt race-hårt och ordet "blysläde" sladdar in i mitt huvud..

Det är ungefär *så hääär* stor skillnad mellan Comfort och Sport+ och det är helt underbart! Man får två bilar i en när chassit går att ställa in med ett knapptryck, en skön glidare och en stenhård puck.

Förarplats-BMW-M6-Helläder-Merino-Silverstone

Styrningen går att ställa in från City-lätt (nåja) till Autobahn-stumt och är i toppklass när det gäller känsla och instyrning.

Ratten är tjock och greppvänlig, HUD (+14') och Dubbelkopplingslåda gör att man kan koncentrera sig till 100% på att titta var man kör och köra dit man tittar.

Bakhjulsdrivet-Monster-Regn-BMW-M6

På motorvägen trivs bilen oavsett väderlek men fyller moget upp ett helt körfält. I regn känns det tryggt att ha anti-spinning-hjälpmedel påslaget, trots det släpper bakhjulen något om man är lite glad ut ut en rondell och det lilla kastet väcker en garanterat ur eventuella dagdrömmar :D

Så främst är bilen en motorvägskryssare av yppersta klass och gärna då även på vägar som tillåter snabbare snurr på hjulen, köra 90 med M6 känns som att stå till.

F06-BMW-M6-2013-Rain-Rear-End

På små snabba kurviga vägar, samma där jag även testat Boxster S och 991 så kräver M6 Gran Coupé något mer av föraren.

Bilen tar upp mer av vägen (läs hjulen slickar kanten på asfalten när du får möte) och turbon, den ger lite ketchup-effekt som kan få bilen att jazza lite med den feta rumpan, speciellt om en traktor dragit upp grus i kurvan.

I ett parti där vägen svänger som ett "S" måste jag hålla igen jämfört med när jag körde där med Porsche 991 och 981. M6:an går säkert att köra lika fort när man lärt sig två-tons-bilens gränser bättre.

Kikar man på inlägget (länk) där jag listar de brutalaste bilarna jag testat så ligger 991:an just nu i topp, men frågan är hur länge?

Snitt-Förbrukning-BMW-M6-V8-Twin-Turbo-2013

Turbo-V8:an i M6:an ger en mäktigare accelerations-upplevelse men en 500 kilo tyngre och större kaross kanske talar emot en förstaplats?

Read-More-BMW-M6-Gran-Coupe-Test-Posts

Oavsett en första eller andraplats så bjuder M6 Gran Coupé både dig och din familj på en hisnande skön och/eller våldsamt häftig åktur, det kan inte så många bilar matcha...

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

2 Besökare har kommenterat :
KJ sa...

Dubbelkoppling, är du säker? det sitter väl samma stepronik i M6 som i alla bimers väl?

FixarFarsan sa...

Nästan 100 eftersom BMW själva säger: "7-stegad M Dubbelkopplingsväxellåda med Drivelogic."

Du kanske tänker på BMW X6 M som har Steptronic?