Test: Volvo XC70 D4 AWD

Zlatan sa inte så värst mycket om XC70 i sin reklamfilm, han kutade mest runt i skogen så jag tänkte snacka lite om hur jag upplevde den manuellt växlade och "faceliftade" XC70 AWD D4:an.

Volvo-XC70-D4-Test-2014

Exteriör / Kaross

Flamenco Red, så heter provbilens röda metalliclack. Hade räknat med en få låna en silverfärgad eller VIT bil av någon anledning..

Kan reklamen ha påverkat mig tro? :)

Test-XC70-AWD-D4

Även när den står för sig själv (se den bredvid andra här: #Volvo) så ser den mäktigt stor ut men ändå på ett proportionerligt sätt.

Ovan vinkel är bilens absolut bästa tycker jag, snygga veck på huven, en snygg "nos" som inte hänger ner och en precis lagom karosshöjd för biltypen ihop med en terrängvänligt vinklad frontläpp.

Test-Facelift-D4-AWD

Facelift

Riktigt snygga artontums-XC-präglade-fälgar lyfte utseendet medan de nya faceliftade baklysena var lite onödigt mycket "bling-bling".

Tycker personligen att denna facelift har fått för mycket nya små kromlister och silverlackad plast. På denna röda bil syns delarna extra mycket så välj en "Zlatan Edition" eller en annan ljus kulör om du vill tona ner blinget.

Trots dessa små minska-krom-önskemål så tycker jag utsidans helhet är lyckad även på en röd bil. XC70 årsmodell 2014 är en stor, tuff familjekombi med hela 21 cm i markfrigång.

Förarplats-XC70-Knappar

Interiör / Knappar / Paneler

Hade först lite svårt för de rispade aluminiumpanelerna men efter ett par dagar ihop har ögonen vant sig och panelerna känns faktiskt mer levande med dessa "repor" i sig. :)

Volvos interiör-arv från 200, 700 och 900-serien känns igen i många interiördetaljer och som gammal bilnörd så gillar jag det!

Känslan i knappar och reglage har en tydlig Volvo-känsla som inte är samma som i tyska premiumbilar men ändå bra på ett eget sätt.

Ratten är stilren och har precis lagom många knappar på sig som även är snyggt grupperade på båda sidorna. Den är dessutom skön att hålla i när man kör och förmedlar en trygg, bra s.k. väg-känsla.

Digital-Instrumentering-XC70-2014

Digitala Mätare

Mätarna på nya XC70 är helt digitala och kan därför anpassas så att man t.ex. i läge sport kan få en stor röd varvräknare i mitten.

Eco och Elegance visar istället hastighetsmätare i mitten som belyser upp det aktuella hastighetsområdet, se ovan. Varvräknaren står till höger som en pelare och när man växlar glider en animerad box in från vänster som visar aktuell växel.

Konceptet med anpassningsbar display är coolt men man får se upp så att man inte animerar och designar sönder grafiken.

Bränslemätaren och växlingsindikatorn på sidorna verkar ha gjorts av ett annat designteam..

Knappar-Mittkonsol-XC70-2014

Flytande Mittkonsol

Den flytande mittkonsolen är snygg och känns fortfarande lite häftig men tyvärr har den en något rörig knapplayout.

Tror det är telefonknappsatsen som rör till det ihop med att det är ett litet vred för fläktstyrkan och kanske även det att sätesvärmens effekt visas i multimediaskärmen och inte som tre små gröna dioder på själva knappen.

Jag gillar däremot de fyra stora vreden med halvcirkelknapparna (dessa bör Volvo behålla även i framtiden) och raden med knappar nertill men annars hoppas jag att Volvo fimpar tele-knappsatsen och kanske även inför en egen typ av "stor-multi-vrid-och-tryck" knapp som sitter i många andra premiumbilar.

Förarstol-XC70-2014-Summum

Framsäten / Förarstol

Volvo har alltid varit duktiga på att bygga rejäla bra förarstolar och det har de lyckats med även i XC70 även om förarstolen börjar kännas lite väl "enkel" i sina inställningsmöjligheter jämfört med andra finbilar.

Provbilens Skinnklädda-Summum-stol var fullt godkänd men dess svankstöd var lite för klent för min smak och både jag och sambon upplevde att man "kurade" ihop ryggen efter ett par timmar i dem.

Kan inte heller se att man till XC70 kan välja till en dyrare förarstol som har ett mer avancerat svank/sido/lårstöd? Däremot finns massor av olika typer av läderklädslar att välja till.

Tre-Bälteskuddar-Baksäte-XC70

Baksäte / Barnstolar

Baksätet var rymligt och tre bälteskuddar i bredd fungerade bättre än i flera andra kombis jag provat men dock inte lika bra som i en riktig minibuss med tre lösa säten.

Kardanen till bakaxeln tog inte mycket utrymme och benutrymmet i övrigt var riktigt generöst! Ett ombonat och mysigt baksäte tack vare fin skinnklädsel, gott om plats och bra belysning.

Lastutrymmet-XC70-2014

Bagage / Lastutrymmet

575 liter ska det gå in här bak. Det innebar i praktiken att pjäxor, en snowracer, ett par juniorslalomskidor, fem sovsäckar, lika många kuddar, ett blöjpaket, massa matkassar, skidkläder, overaller, hjälmar och ett par resväskor gick in utan större problem.

Stort, lättlastat och exklusivt ombonat med matta, skenor och galler ger full pott i kombichecken, fem rattar!

Verklig-Förbrukning-XC70-D4-181hk-Manuell-2014

Motor / Drivlina / Förbrukning

Den femcylindriga ner-trimmade "D5 motorn" på 181hk är grymt trevlig och ger den stora familjebilen precis lagom fartresurser (0-100 på 9,2s och 200km/h toppfart).

Femmans motorljud är gött och dess morr ihop med att motorn gärna varvar gör att bilen säkert upplevs piggare än vad den egentligen är.

Vill man inte varva motorn räcker vridet på 420 Nm till att dra fram bilen på rätt höga växlar.

Efter en lång, bitvis rask långtestperiod ökade snittförbrukningen något men slutade totalt på 0.8 liter/milen. Helt ok med tanke på att motorn inte var inkörd än, bilen kördes fullastad och som sagt inte med ägg under gasen.

D4 motorn ihop med en manuell sexväxlad låda känns däremot inte riktigt som 100% matching numbers. Den manuella växellådan är lättväxlad, inget fel alls på den men det sitter liksom i ryggmärgen att denna typ av stor tung (1,9 tons tjänstevikt) fyrhjulsdriven bil ska växla helt ryckfritt och automatiskt.

Till D4 AWD kan man självklart välja till en sexväxlad "geartronic" (+17.9') som är en traditionell automatlåda.

Dieselmotorn har partikelfilter som inte ska behöva bytas eller underhållas och kamaxlarna snurras med rem som ska bytas vid 18.000 mil/10 år.

Den helt nya fyrcylindriga 181 hästars D4:an som sitter i 2WD modellerna kan utrustas med en ny åttastegad automat (som har en lågväxlad etta och två rena överväxlar) men det får vi nog ta och prata om i ett separados inlägg.

Släpvagnsvikt

2100 Kg får du dra med en D4 AWD, 1100 Kg med endast B-körkort.

Elektronisk-Baklucka-Vintern-XC70

Funktioner / Tillbehör / Säkerhet

Kommenterar vissa av bilens många säkerhetsfunktioner...

Road Sign Information: Visar vägens "hastighetsskylt" vid mätaren och fungerade ypperligt. En bra funktion när man kommer på att man inte riktigt vet om det stod 90 eller 70 på senaste skylten.

BLIS: En stor orange lampa tänds om en bil befinner sig i döda vinkeln. Fungerade bra, lite väl bra ibland och varnade även när man körde nära refuger och broräcken etc.

Aktiv helljusreglering: Jätteskönt när man kör i urskogen och på stora vägar utan belysning. Bländade av lite sent när bilar körde förbi en och vid vissa möten. Som förare uppskattade man den skarpt men kanske inte som mötande bilist?

City Safety: Testade ej men en trygghet att bilen kan stoppa sig själv i farter upp till 50Km/h. Enda jag såg vid några tillfällen var en förvarning i form av orangefärgade dioder i framrutan.

Eluppvärmd ratt: En uppskattad funktion när man kliver in med iskalla händer och ska köra iväg.

Lane assist: Denna blev jag lite irriterad på. Den varnar men hjälper inte till att justera in bilen i filen så den stängde jag av.

Eluppvärmd framruta: Den ihop med fullt flås på fläkten tog snabbt bort is och imma på både utsida och insida.

Adaptiv Farthållare: Fungerade kanon till snö och is täckte för radarn fram så att den delvis slogs ur.

Elektronisk Baklucka: Gick att både öppna och stänga med fjärr. Fungerade bra även om provbilens fjärr måste haft dåligt batteri så räckvidden var bara ett par meter. När bakluckan hade tung blötsnö på sig slog den ifrån och slutade öppna innan snötäcket sopades bort.

XC70-Hakkapeliitta-7-Dubbdäck

Chassi / Haldex / Fyrhjulsdrift

XC70 var hårdare dämpad än jag hade trott. Jag upplevde bilen lite stötig i lägre farter och 50-profilsdäcken kan ha bidragit till detta.

Över 90-knyck kom det hårdare chassit och de låga Hakkapeliitta 7 däcken till sin fulla rätt och bilen var då både bekväm och så in i bomben kursstabil trots moddsträngar och blötsnö.

Bra dubbade vinterdäck, fyrhjulsdrift, stark motor och relativt tung bil med fast styrning är en fröjd att sluka Svenska vintervägar med.

Vill man så kan man lägga till ett Öhlins-utvecklat aktivt chassi som på Volvo-språk heter Four-C (+16'). Har aldrig provkört en bil med detta så kan inte uttala mig om det upplevs som t.ex. ett DCC.  

XC70-D4-AWD-181-Test

Ekonomi

Från 370.000 kan du börja utrusta din XC70 D4 AWD och bygger jag en bil idag, klickar till Summum-paket för att få skinnklädsel och sedan ett kryss framför automat så hamnar jag på runt 400'000.

Just nu ser man väldigt mycket kampanjer på XC70 men många innehåller en 2WD-modell så det gäller att ta fram sin egen kravspecifikation och sedan förhandla med en säljare "över disk".

Vem köper då provbilen, en manuell XC70 D4 AWD? Den manuella är billigare att köpa, den är piggare iväg, snålare och renare att köra och har nästan 1500:- lägre skatt än automaten varje år. Men du måste rodda med spaken och kopplingen själv vilket tar bort lite av hela prylen med denna typ av komfortkärra som sagt..

Servicekostnaden för D4 AWD:ns första 6000 mil (2år) är beräknad till 9640:- och det är baserat på 3000 mils intervaller. Priset kommer från en märkesverkstad i Stockholm. Exakt samma servicekostnad som för den starkare D5 AWD.

Summering

Summeringen måste bli att XC70 D4 AWD är den ultimata Volvo-kombin för nordiska förhållanden. Välj en ljus kulör om du inte gillar kromet som sagt och gör en ordentlig provtur om du kommer långköra mycket och vet med dig att svanken brukar bli trött. Annars är detta en riktig höjdar-Volvo.

Kommentera gärna om du vill fylla på med info, rätta något eller bara säga sin åsikt.

Update 2017

Via denna arkivlänk #Volvo så hittar du snabbt mina nya långtester av både Volvo V90 D4 FWD och V90 D5 AWD Cross Country (eller V90 CC som den får heta eftersom XC90 redan var upptaget).

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

15 Besökare har kommenterat :
Fotomedia sa...

Väldigt bra bilder för att vara en blogg, är du fotograf till yrket?

FixarFarsan sa...

Nä, bara en glad mobilfotograferande amatör! Alla bilder i detta inlägg är tagna med en Samsung S4 smartphone t.ex..

Tack ändå! :D

Leif sa...

Håller inte alls med om att man skulle bli trött i ryggen av stolarna fram. Kör mellan 4-5000 mil varje år med min XC70 från 2011 och kan inte känna igen det du skriver..

Annars kul läsning och D5 motorn ihop med automaten är väl värd sina extra slantar

FixarFarsan sa...

Som jag skrev Leif - Volvo gör bra förarstolar men just min ländrygg vill ha mer stöd i svanken än vad XC70 stolen kan ge.

Anonym sa...

400 tusen för en Volvo kombi om än fyrhjulsdriven och lite högre än andra volvos men ändå, heeelt galet mycket pengar för en VOLVO?

Anonym sa...

Det håller jag inte med om, vad får du i samma klass för samma pengar?

//M

Anonym sa...

Jag bor på mindre ort där jag precis köpte fristående hus för under 400 så det känns som fantasisummor att låga samma pengar på en bil överhuvudtaget. Kör Volvo själv fast en 945a som kostar som en Volvo ska =)

FixarFarsan sa...

Som M säger så måste man nog ställa XC70 priset mot andra nya moderna fyrkrafsare i samma klass.

Men samtidigt förstår jag dig lite Anonym, köper du ett hus för 400.000 så känns en bil för samma pengar dyr i jämförelse, samtidigt är säkert lönen på mindre orten lite lägre än i våra Huvudstäder där likvärdiga hus kostar 10 gånger mer?

Anonym sa...

Mer än ett år senare kan jag komplettera med åsikten att min (sedan januari) vita XC70 AWD D4 manuell MY2015 Sport edition, som har alla "blingiga kromlister" utbytta mot blanklackade svarta detaljer (standard). närmar sig ideal-Volvon, speciellt efter Polestar-optimeringen till motsvarande D5 -data. Det senare kostade 9200 ett halvår efter köp istället för 14900 som val av D5 i leveransen kostat!

FixarFarsan sa...

Vit XC70 med svarta "detaljer" istället för "blingiga kromlister" låter riktigt snyggt!

Söder sa...

Hej står i funderingar att köpa ny familje bil. Lutar mot en Volvo xc70 d4 awd 2014. Men vad skulle du säga om passar eller Skoda 2014?
Och en extra fråga tror du man får in två bakåtvända stolar brevid varandra i en xc70

FixarFarsan sa...

Två bakåtvända barnstolar får sällan plats precis bredvid varandra i en vanlig kombi.

XC70 känns lite kralligare byggd än en Skoda och lär vara billigare i inköp. Fast inte alltid det betyder bäst totalekonomi när man i framtiden säljer bilen och summerar..

Helgesson sa...

Jag har ägt 4 MB , två Cheva och ett antal Volvos mm mm. XC70 2017 , vilken jag nyss köpt , tar lätt priset som den bekvämaste och vettigaste bilen i mitt 40-åriga bilägande. Bränslekostnaden har dessutom halverats. Jag bara undrar.....varför kör inte ALLA en XC70? :-)

Mats sa...

Finns inga XC70 2017 då de slutade med MY 2016 !!!!

Helgesson sa...

oops! Skrivfel där....jag menade 2015 såklart.