-->

Test: Volvo V90 D5 Cross Country

Jag skrev i vanliga Volvo V90 testinlägget (länk) att den kombin var drömmen för många nyblivna småbarnsföräldrar. Nya Volvo V90 Cross Country är också en drömbil men jag misstänker att det är mer papporna som drömmer om denna högre bruksigare modell.

V90-Cross-Country-Test

Vi Tar Dragvikterna Direkt

Här bak BÖR det sitta ett drag på en cross country, antingen ett fast drag (8.300:-) eller ett semi elektriskt infällbart drag (11.900:-).

Båda dragkrokarna har samma dragvikter, 2500kg med E-behörighet, 1810kg med utökad B och slutligen bara 1060kg med B-körkort. Man behöver alltså ha minst utökad B för att kunna hyra ett vettigt släp med sin nya V90 Cross Country.

Nya-V90CC-Fronten-Grillen

V90 Cross Country Exteriör

Nya V90 Cross Country är 4,9 meter lång, 1,9 meter bred och har en markfrigång på 21 cm (6 cm mer än vanliga V90 och exakt samma som på förra #XC70 länk till mitt test). Denna extra höjd märks kosmetiskt mest i fronten och V90 CC blir lite "trubbigare" fram än vanliga V90.

V90 Cross Country är alltid fyrhjulsdriven och du kan välja mellan dessa drivlinor (grundpriser inom parentes): D4 AWD MAN 190hk (378'), T5 AWD AUT 254hk (424'), D5 AWD AUT 235hk (452') eller T6 AWD AUT 320hk (484').

Endast D4:an har manuell växellåda som standard men automat finns som tillval även till denna. Alla övriga motorer har därmed den 8-växlade Geartronic automatlådan och jag tycker Volvo valt rätt för denna robusta och snåla automat är som gjord för denna typ av bil.

Min provbil med D5 har förresten en tjänstevikt på 1966 kg och en skatt på 2563:-.

Inredning-Volvo-V90-Cross-Country

V90 Cross Country Interiör

Den extra höjden märks tydligt när man kliver i och ur den grymma förarstolen. I vanliga, låga V90 får man liksom "dra sig upp" medan V90 CC är mer neutral, man kliver varken upp eller ner i bilen.

När man skiftar bil som jag gjorde, från en låg Volvo V90 Inscription till denna högre V90 CC så märker man att skinnet i V90 CC är lite grövre och att instrumentpanelen har en annan "grövre" yta men fortfarande är helheten utan tvekan rakt igenom premium.

En sak jag tänkte på vid bilbytet var att man fick en märkbart bättre runtomsikt i V90 CC (tänk att 60 mm extra höjd gör skillnad).

Precis som i nya XC90 och V90 så har de flesta knappar/funktioner lagts bakom glaset på en 9" stor pekskärm. Jag gillar detta eftersom interiören blir otroligt stilren och modern tack vare denna lösning.

Jag skrev en del om massagestolarna i V90, denna V90 CC hade inte massagestolar (finns som tillval) men man satt lika kungligt för det.

Cross Country Video

Ovan ser ni lite rörliga bilder på V90 cross country. Bl.a. det stora panoramataket, interiören och att V90 Cross Country har massvis med körglädje samt att fyrhjulsdriften med avstängd antispinn förvandlar bilen till en leksak på en stor öppen yta. När man lekt klart slår man på alla smarta assistenter igen och njuter av komforten.

Att en så stor bil som V90 CC ändå är kan vara så trevlig att köra är ett bra betyg till Volvos ingenjörer som designat chassi och drivlina.

Dock måste jag säga att fyrhjulsdriften trollar bort D5:ans extra effekt och en framhjulsdriven V90 med D4:a kändes "rivigare" iväg men D5 AWD är garanterat mer effektiv.

Pilot Assist

Jag testade Pilot Assist (syns lite i videon) i både V90 och i denna V90 CC. Systemet styr och gasar bilen åt dig i hastigheter upp till 130 km/h. Man kan dock inte släppa ratten helt utan detta är ett hjälpsystem som ska hjälpa dig att slappna av på långa etapper.

Jag testade å testade i båda bilarna men jag gillade det inte alls för bilen letade mittposition i filen hela tiden och färden blev därför något svajig/orolig. Systemet kunde även helt plötsligt stänga ner sig om den inte längre kunde avläsa de vita strecken och då var det bra att du som andrepilot var beredd på att ta över direkt.

Mätare-V90-Cross-Country

HUD + Grym Adaptiv Farthållare

Nej, jag kunde varit utan pilot assist men var grymt nöjd med den mycket väl fungerande adaptiva farthållaren och att lane assist ibland korrigerade filhållningen åt mig samt att HUD visade tillåten hastighet och annan bra information.

Därtill kändes det bra att Volvo V90 har ett "intellisafe surround" paket som man inte ska märka av förrän olyckan håller på att ske (BLIS, Cross Traffic Alert, Rear Collision Warning, och autobroms).

Lastutrymme-Nya-V90-Cross-Country

Lastutrymme + Baksäte

Bagageutrymmet är något mindre än i förra XC70 men vi pratar ändå om ett rejält utrymme bak. Se bara hur kontorsstolen ligger still på den tjocka räfflade bagagerumsmattan och det fällda baksätet.

Baksätet är kungligt stort och även där hittar jag samma fina grova gummimatta som även skyddar kardantunneln.

FixarFarsan-Bygger-Nya-V90-Cross-Country

Utrusta V90 Cross Country

Volvo har en grym bygg-bil-hemsida och man kan klicka runt där ett bra tag och utrusta sin V90 CC efter sin egen personliga smak.

20" fälgar finns t.ex. i tillvalslistan, massor av olika kulörer och interiörfärger samt olika kvalitéer på lädret. Ovan ser ni min coola V90 X-Country som slutade på premiumfräsiga 620.000:- (!).

En sak jag dock blev besviken på. Man KAN beställa sin V90 CC med luftfjädring men BARA bak, mer som en klassisk nivåreglering alltså.

Audi-A6-Allroad-vs-Volvo-V90-CC-Cross-Country

Konkurrenter Med Luftfjädring

Om jag hänger upp mig på luftfjädringen och kollar runt marknaden så har t.ex. Audi A6 Allroad sin ställbara luftfjädring förpackad i en rätt likvärdig kaross och drivlina.

FixarFarsan-Bygger-Nya-XC90

Märkeskanibalism - XC90

Är man besatt av att åka skönt på luftbälgar och vill hålla sig inom Volvomärket så finns givetvis nya sjusitsiga #XC90 som har luftfjädring runt om. Den modellen har i princip samma interiör som V90 CC och kan som ni ser utrustas med samma typ av kontrasterade skärmar som den högre cross country kombin har som standard..

Nya-V90-Cross-Country-vs-XC70

Summering av Nya Volvo V90 CC

Att Volvo har byggt en STOR, snygg och lyxig premiummilslukare i vanliga V90 har jag redan konstaterat och V90 Cross Country är en ännu bättre och mer praktisk version av Volvo V90 utan att priset skenar iväg så dramatiskt.

Men.. om jag hade planer att spendera 6-700.000:- på en Volvo skulle jag personligen ha väldigt svårt att INTE snegla på den tuffa och 7-sitsiga XC90 istället med sin höj/sänkbara luftfjädring!

Kommentera gärna detta inlägg och besök gärna mina arkivlänkar #SUV, #Volvo eller varför inte läsa mina andra #Biltester.

0 Besökare har kommenterat :