Jag testade Cayenne S Hybrid för ett par år sedan och nu är det dags att redovisa nästa el-drivna Porsche: Panamera S E-Hybrid.
Detta är första gången jag får provköra den jättelika lyx-sedanen Panamera överhuvudtaget så bara det var en upplevelse i sig.
E-Hybrid
Tillägget E-Hybrid betyder att just denna Panamera är en ladd-hybrid, den kan alltså laddas över natten och sedan köras på ren eldrift de första 36 kilometrarna. Elmotorn är på 95 hästkrafter kan ensam få upp den nästan 2,1 ton tunga bilen i 135 ljudlösa km/h.
När lithium-ion batteriet på 9.4 kWh är slut startar den nyutvecklade biturbo-V6:an under huven och fortsätter knuffa på femmetersbilen tills farten stryps elektroniskt vid 270 km/h.
Vid hårda accelerationer jobbar motorerna i symbios och ger en 0-100 tid på 5,5 sekunder, rätt bra för en bil som i andra änden av rolighets-skalan kan köras på bara 0,31 liter bensin per mil.
Det var lite fakta om drivlinan, kan även nämna att bilen driver på bakhjulen och har traditionell Tiptronic S (8-växlad automatlåda).
Karosslinjer
Porsche Panamera har en blandning av slanka och väldigt svulstiga linjer. 911:ans frontspråk och så den låga men breda fortsättningen som avslutas med en bred trubbig kombi-coupé rumpa. Hade ingen M6 Gran Coupé att jämföra med men vi pratar samma storleksliga.
Snygg? Ful? Jag personligen tycker den är maffig och svulstig men kan inte bestämma mig om jag kallar den ful eller snygg..
Att Köra Panamera
Bakom ratten är det som att sitta i en låg Cayenne. Porsche har inte gått över till ett multivred utan det sitter en hel knapp-arme mellan framstolarna och över dem på skärmen visas information om hur bilen drivs. Mätarna känns igen men nålarna är knallgula i denna E-Hybrid.
Panamera äger verkligen vägen tack vare sina mått men som alltid med stora bilar så vänjer man sig sjukt fort vid måtten och ute på kurviga smala vägar, när man mötte en lastbil så upplevdes inte bilen överdrivet bred faktiskt.
Motorljudet vid full acceleration är ett dovt, djupt väsande, kan dock inte svara på hur sportsystemets spjäll stod inställda.
Baksäte
Provade ett av de två separata sätena i baksätet också och knäna och sätet framför var helt okända för varandra. Räcker inte denna knä-luftighet så finns även en förlängd Executive version.
Summering
Även om färddatorn efter mitt test visade långt ifrån 0,31 så känns bilens "tänk" ändå helt rätt och jag skulle vilja skriva att detta är den klart smartaste Panamera-modellen du kan köpa idag, grundpriset är förresten 1.095.000:- men enligt Porsche Sverige så efterfrågar kunderna AWD-hybrider och modellen säljer därför inte överdrivet bra här hemma i Svedala (än).
Porsche Panamera S E-Hybrid har gott om sportbilsprestanda när du behöver det och mellan dessa infall kör du kolossen snålare än någon kört en liknande koloss tidigare. Fyra vuxna åker som kungar ner till.. ja typ varsomhelst, bara det är långt långt borta!
Pssst! Jag kommer publicera fler liknande biltester varje Söndag framöver, dock inte lika svulstiga modeller varje vecka.. ;)