Jag fick en fråga av en bekant nyligen som var spekulant på en BMW med sportstolar där vänster puckel på förarstolen var sliten. Frågan löd om det gick att få stolen helt snygg igen trots att lädret nästan var genomslitet..
BMW:n i fråga hade bara gått drygt 9000 mil och jag tänkte på min gamla Golf mk4:a som hade gått lika långt när jag sålde den. Golfens skinn efter 9000 mil ser ni ovan och enda slitaget man ser på förar-sätet är att sittdynan är lite slapp men då får man vara extremt petig.
Olika Chaufförer Sliter Olika Fort?
Vad tror ni, är olika skinn olika känsligt? Eller kan kroppshyddan spela in och antalet i och urstigningar eller sättet man gör det på?
Jag sökte lite i ämnet och hittade att det verkligen går att få en sliten vänster-puckel fixad till minst lika bra som nytt och att det är väldigt vanligt att just denna slits fort och ju "finare" skinn desto ömtåligare är ytan.
Exempel på lagade säten:
Ovan är ett lagat Volvo-säte.
Ovan en BMW-stol, väldigt lik det 520d säte vi började samtalet kring.
Sista Jaguar-sätet är bland det häftigaste jag sett när det gäller att restaurera och bygga upp ett trasigt skinnsäte utan att byta ut det skadade skinnet. Från rugguggla till supermodell! :)
Jag skulle ändå säga att det bästa är att vårda skinnet med lämpliga medel som håller det mjukt och smidigt men tar man över en riktigt sliten bil så går det absolut få inredning i prima skick.
Samtliga före/efterbilder i detta inlägg har jag lånat från colorglo.se.
De är som ni ser specialister på läder/skinnrestaurering sedan 1976 och I deras Svenska reklamfilm ovan ser man lite hur en reparation kan gå till. Det krävs nog ett par års träning för att lära sig vad för medel som funkar på olika typer av läder och hitta rätt nyanser etc.
Hela detta bilfixarinlägg var som en motvikt till alla jobbiga inlägg om att bygga en simpel vägg! ;) Har du själv någon erfarenhet av att renovera ett skinnsäte eller lämnat bort det? Kommentera gärna!