-->

Test: Ford EDGE (180hk + 210hk SPORT)

Jag hade förmånen att få följa med till München och testa nya Ford EDGE under två dagar. Ford hade förberett en salig blandning vägar och vi körde grusvägar, branta kurviga serpentinvägar, betongvägar med skarpa skarvar, snabba autobahn-etapper, citykörning och så lite inslag av terrängkörning (lerig skogsväg, se film längre ner).

Test-Ford-EDGE-180-210-SPORT-Powershift

Bred Blandning Testvägar

Förutom en väldigt trevlig mix av testvägar så hade vi även tillgång till "alla" de motorer som kommer säljas i Sverige.

Det är hela två common rail dieslar det, en på 180hk och en på 210hk som dessutom har Powershift automatlådan som standard.

Vi testade den starkare 210 hästaren i en utrustningsnivå som hette SPORT och det är den guldfärgade bilen på bilderna.

Ford-EDGE-Sport-Electric-Spice

Ford-EDGE-Pris-Längd

Ford-EDGE-White-Trend-180hk

Ford-EDGE-Sport-Trend-Skillnader

Ford EDGE - Exteriör

Ford EDGE bygger på samma plattform som t.ex. nya S-Max/Mondeo och är därför en rätt så stor crossover med en längd på 4,8 meter (30 cm längre än större än Ford Kuga).

Jag är som ni vet lite konservativ till "moderna" linjer och tar lättare till mig fronten på EDGE än dess bakdel men som ni vet så är ju smaken som baken, delad!

Bilden närmast här ovanför visar en "Electric Spice" lackerad SPORT och en vit 180hk. SPORT har mörka snygga 20" som standard men den vita har nästan lika snygga 19" fälgar. SPORT har även mer färg nertill på karossen och stora kromade kulisser vid utblåsen.

Får jag välja så föredrar jag den mer "stilrena" vita rent exteriört fast den hade gärna fått ha de mörka 20" fälgarna.

Ford-EDGE-Test-Interiör-Stolar-Inredning

Baksäte-Ford-EDGE

Ford EDGE - Interiör

På insidan känner man igen sig om man kört nya S-Max/Mondeo, det är lite åt det enklare hållet men funktionen är det inget större fel på.

Känslan är mer "praktisk crossover" än lyxig stor SUV, återigen gör jag paralleller i sinnet till Subaru Forrester (läs mitt test).

Baksätet är dock väldigt stort och bakom mig själv hade jag 15-20 centimeter mellan framsätet och mina knän, stor-SUV-baksäte mao.

Ford EDGE - Drivlina / Prestanda

EDGE har en tjänstevikt på över 1,9 ton och med 180hk/400Nm når du 100km/h på 9,9 sekunder och toppar 200km/h. Med 210hk/450Nm motorn rullar man i 100km/h på 9,4 sek och bilen toppar då 210 km/h.

Motorerna ska vid blandad körning dra 0,58 och 0,59 beroende på om du kör med manuell eller Powershift-låda.

Vidare kan jag nämna att alla EDGE modeller har Fords fyrhjulsdrift iAWD (länk till mitt andra inlägg) som standard, båda motorerna har kamrem och släpvagnsvikten för båda motorer är maximala 2 ton med rätt körkortsbehörighet.

FORD EDGE - Körkänsla

Ovan ser ni lite olika videoklipp från de vägar vi testade EDGE på och min personliga summering blir att 180 och 210 hk motorerna känns relativt lika men att 180 hk med sexväxlad manuell nästan känns mer SPORT än den starkare modellen som hade emblemet på bakluckan.

Styrningen var väldigt lätt i låga farter men stramades till elektroniskt när vi fått upp ångan och låg nära bilens maxhastighet på Autobahn.

Den lilla leriga skogsbanan klarade EDGE bra och det kändes där som att ettan var en "terrängväxel". Samma sak tänkte man när man med den manuella bilen gasade iväg från en korsning, att ettan tog slut nästan direkt.

Den deklarerade markfrigången hos EDGE är mellan 15,2-20,3 cm beroende på om bilen körs med full last eller tom med förare.

Båda motorerna var lite "klena" under 2000-2500 varv men EDGE var en VÄLDIGT tyst bil när man fått upp farten och när varvtalet hade passerat 2500 fanns det tillräckligt med effekt även hos 180 hästaren.

Vindruta, sidorutor fram och det eventuella soltaket var gjort av laminerat glas samt att alla EDGE är utrustade med funktionen "aktiv brusreducering" som genom tre mikrofoner i kupén lyssnade av störande ljud och sedan skickade ut mot-ljud i bilens högtalare. Jag tror inte systemet kan detektera jiddrande barn i baksätet och dämpa ut såna tyvärr utan det måste du göra med radions volymkontroll!

Ford EDGE - Pris

Blev ärligt riktigt konfunderad när jag hörde hur Ford hade valt att prissätta EDGE i Sverige för den billigaste versionen med 180hk och manuell låda hade ett högt grundpris och "SPORT" versionen börjar farligt nära en ½ miljon!!

Kollade upp grundpriset på liknande crossovers/SUV:ar med diesel:

Forester 2.0D X: 279.000:-
KIA Sorento: 329.900:-
AUDI Q5: 357.800:-
Hyundai Santa-FE: 369.900:-
Land Rover Discovery: 383.000:-
*Ford EDGE 180hk Trend: 386.300:-
Touareg V6 TDI 204hk 8vxl Aut: 399.900:-
Mercedes-Benz GLC 220d: 412.900:-
*Ford EDGE 210hk Titanium Powershift: 448.800:-
Jaguar F-Pace: 450.900
*Ford EDGE SPORT Powershift 210hk: 462.300:-

FixarFarsan Summerar Ford EDGE

EDGE var bekväm, rymlig och riktigt tyst. Den klarade även den leriga skogsstigen bra och låg stabilt i hög fart på autobahn men priset.. Priset är helt uppåt väggarna FÖR högt, skulle vilja säga att EDGE Trend med manuell låda borde ha ett grundpris på runt 300.000:- för att vara prisvärd.

Jag har absolut inget emot märket #Ford, de gör oftast förnuftiga bilar som jag lätt kan ta till mig och EDGE är inget undantag men när en vanlig vardags-förnuftig crossover är prissatt som en #SUV, ja då måste jag få protestera!

Säg gärna vad DU tycker, via kommentarsfunktionen här under eller på någon av bloggens sociala kanaler.

0 Besökare har kommenterat :