-->

Test: Focus RS (Mk3/2017)

Ford Focus RS är en bilmodell som träffar mitt motorhjärta nästan lika hårt som Golf GTI eller Golf R. För precis som Golfarna så har en Focus RS alltid gett sin förare mycket kör och kurvglädje utan att ta alla hens skattade sparpengar.

Vi börjar med fyra bilder på det fyrhjuliga underverket i Mk3 kostym..

Test-FocusRSMk3

Test-FocusRS-2016

Grå-Focus-RS-Front-Grill

Test-Focus-RS-Bild-Bakifrån

350hk i Tuff Förpackning

Redan Focus RS Generation 1 (Mk1) var en tuff liten bil med sina extra plastbreddningar på hjulhusen och den blev inte mindre tuff som generation 2 men bilen jag precis långtestat och som jag ska blogga om idag är nya generation 3 eller #FocusRSMk3 som den heter viralt.

Focus RS generation 3 har tre stora nyheter gentemot de tidigare och det är bakdörrar, ställbart chassi samt fyrhjulsdrift.

Bakdörrarna gör nya RS Mk3 lika praktisk som en vanlig Focus och det ställbara chassit låter dig växla mellan en banbilshårt eller ett bekväm-hårt sportbilschassi. Fyrhjulsdriften gör att motorns alla 350 hästar lättare hittar ner i hagen och kan hjälpa till för att få dig och bilen till 100 km/h på 4,7 sekunder.

Ford-Focus-RS-D2VLJ-Brembo-Bromsok

Fyrhjulsdrift från Brittiska GKN

Fyrhjulsdriften i Focus RS är inte Haldex Generation 5 som i så många andra nya fyrhjulsdrivna bilar utan kommer från Brittiska GKN (Guest, Keen & Nettlefolds). Måste vara ärlig och säga att GKN var en helt ny AWD-aktör för mig.

GKN fyrhjulsdriften fungerade förträffligt! Men jag hade troligen sagt samma sak om det suttit Haldex gen5 i bilen. Jag läser utantill att GKN har ett dynamiskt vridmomentsfördelarsystem (Dynamic Torque Vectoring Control) som kan tvinga 70% av kraften till bakhjulen och därefter fritt mellan hö/vä bakhjul.

Dessa höga bakhjulsprocent nyttjas flitigt när bilen sätts i körläget Sladd och då kan du känna på hur det känns att vara Ken Block. Detta läge kräver en stor fri parkering och kanske även lite regn då Michelindäcken greppar så in-i-bomben-bra att de helst vill hålla fästet kvar även när det ska sladdas.

Standardutrustning-Tillval-Tekniska-Fakta-Focus-RS-2016-2017

Faktaruta och Grundpris

Ovan ser ni en faktaruta med lite effekt, vridmoment, 0-100 tider, toppfart, förbrukning samt standardutrustning och tillval.

Focus-RS-Standard-Driver-Seat

Mer Än Godkända Standardstolar

Min kommentar till faktarutan är att bilens grundpris är 394.300:- och att 19" fälgar, ställbart chassi, sköna sportstolar ingår i det priset samt mycket annan standardutrustning samt 5 års nybilsgaranti. Bilen är rätt så komplett redan som den är och man "behöver" egentligen inget mer än så.

Kryssar man däremot i alla tre paket (RS, parkering och komfort) ökar priset med "bara" 32.000:- och då har du en fullmatad RS med Recaro skalstolar i skinn (ej värme eller höjdjustering), grymt snygga mörka 19" aluminiumfälgar (D2VLJ) som satt monterade på provbilen ihop med de målade bromsoken, SYNC 2 med både Navigation och Premium Sound, backkamera, parkeringssensorer, farthållare, Active stop och ett smidigt nyckellöst system som fungerade minst lika bra som i dyra lyxbilar.

En sak du INTE kan få på Focus RS är dragkrok. Fast det kan du inte på i princip någon "hot-hatch" på marknaden.

Focus-RS-Manuell-Låda-Test

Focus RS = Alltid Manuell

En annan sak som konkurrenterna har är snabba dubbelkopplingslådor medan Focus RS alltid är sexväxlad manuell.

Jag personligen gillar manuella lådor och denna i Focus RS känns rätt då den har korta precis slag och är lätt att jobba med.

Focus-RS-Auto-Start-Stop

Focus-RS-Bagage-Barnvagn-Väskor

Focus Som Vardagsbil

Som jag säger i videoinlägget längre ner så är Focus RS som vilken annan Focus när man kör den lugnt i Normalläget.

Bagageutrymmet är lättlastat tack vare stor lucka men lastutrymmet är inte större än att det kan ta en stor liggande resväska och en kabinväska.

Autostop, eluppvärmd vindruta och alla de andra funktionerna man har i vanliga Focus fungerar lika bra i Focus RS.

Skillnad-Front-Vanlig-Focus-och-RS

Uppseendeväckande Design

Ovan ser ni 50% Focus RS till vänster och 50% vanlig Focus till höger och som ni ser är det två väldigt olika fronter.

Gillar man att glida fram anonymt så är Focus RS inte rätt bil. Alla lägger märke till den men de flesta tycker också att den är tuff och jag är beredd att hålla med. Den är väldigt väldesignad och ljud samt prestanda matchar den yttre kostymen.

Videon Får Visa Körglädje

Att sitta bakom ratten på Focus RS Generation 3 är vansinnigt roligt om man gillar sportbilar.

Focus RS både ser ut och GÅR som en "familjesportbil" ska. Ställ motorn i läge bankörning, hitta fina kurviga vägar och du känner ren lycka i bröstet när bilen skjuter ut dig ur kurvan under ett vasst smattrande motorbröl. Tack vare 4x4 sker allt kontrollerat och 350 hästar känns inte för mkt, chassi och drivlina hade pallat 100 till! :)

Det enda som gör att jag känner mig lite gammal är rallypuffarna som biltillverkarna numera skapar i alla "prestandabilar" och som känns lite töntigt. Bludder vid motorbroms är OK med dessa puffar.. Njae, säger som Danny, I am getting too old for this shit! :)

När du sedan lekt klart ställer du tillbaka bilens program till normalläge som mjukar upp chassit, tystar ner ljudet och gör allt harmoniskt så att du kan varva ner från småvägarnas adrenalinpåslag.

Focus-RS-Rear-Wing

Summering av #FocusRSMk3

Repeterar mantrat från videon.. Man sitter bra, den låter bra, den går bra men lägger även till att den ser fräsig ut på utsidan, den har 5års garanti, är praktisk och den har ett konkurrenskraftigt pris samt att den även verkar ha bra servicepriser jämfört med andra "sportbilar".

Det som även ingår i köpet är den enklare, plastigare inredningen och man kan som sagt inte få en automatväxlad låda även om man tjatar sig blå (inte än i alla fall).

Jag tycker ändå Focus RS är helt klockren som en familjesportbil.

Kanske är den helt enkelt den bästa HOT-HATCHEN du kan köpa just nu om du nu inte är sådan som muttrar "ingen Ford på min gård.." för just DU borde testa en RS! ;)

Har själv ägt och kört mycket Fiesta ST på bana (ovan bild är länkad till min ST summering), autobahn och många varv på ringen och kan bara intyga att #Ford ger mycket driftsäkerhet och körglädje per krona!

Jag tänkte återkomma och ställa Focus RS "på pappret" mot andra liknade bilar som jag testat. Konkurrenterna står redan parkerade under arkivtaggen #KFR och väntar..

2 Besökare har kommenterat :
Robban sa...

Tjenare, bra inlägg om ford focus - äger själv en sån. Gillar mestadels sportstolarna och att den är lite större än en vanlig sedan men samtidigt sportig. Kul för mig som är pappa till två jobbiga pojkar :) du skriver "Bagageutrymmet är lättlastat tack vare stor lucka men lastutrymmet är inte större än att det kan ta en stor liggande resväska och en kabinväska." nja alltså jag får knappast plats med barnvagnen så stor är den inte. Gillar mer den gamla fronten på vanliga RS. Det enda positiva med den här modellen är ljudet och interiörerna, exteriör mässigt så är det inte en stor skillnad. (gillar modellen från 2015 mer exempelvis)https://media.ford.com/content/fordmedia/fna/us/en/news/2015/02/03/all-new-ford-focus-rs.html

Läste igår en artikel på driva eget om kona som gör att man kan "uppgradera" sig med andra fälgar, är det så att man Kan ha 22 tum på den om man har special konan? bifogar länk

sen tänkte jag fråga dig om du vet vilken maxbredd man kan ha på däcken? enligt TS kan man ha 225/40R18, 235/35R19, 235/30R20 men för 22 tum hur blir det då? kommer det att slå i? /Robert

FixarFarsan sa...

Har aldrig sett en Focus RS med större hjul än de 235x30R20 som du nämner. 22" låter helt sinnes men 235 mm är nog maxbredden oavsett höjd på fälgen. Troligen måste du ner i 20 profil om du ska ha 22" fälgar!

Sorry att jag missade denna kommentar när du skrev den, totalmiss av mig! :(