Nu har jag testat ett antal olika #Elbilar och jag gillar verkligen att köra sådana. De är tysta och har en skön acceleration samt att de inte spyr ut massa avgaser men på en punkt känner jag mig som elbilsamatör lite frustrerad..
Laddning På Stan
Förra helgen körde jag min långtest-hybrid i stan (återkommer till den bilen imorgon) och i garaget där jag parkerade fanns en snabbladdare och en ledig plats framför men "Typ 2" kontakten passade inte.
Stolpen var en Tesla-snabbladdare och ett par dagar senare när jag var där igen såg jag vem den var till för..
TYP1 + CHAdeMO
Min Outlander PHEV hade två kontakter under el-tanklocket. En Typ 1 kontakt och tillhörande laddningskabel till denna som jag kopplade in i ett 230V uttag på en plats längre bort. Den andra kontakten var en CHAdeMO för snabbladdning.
Vilka Elbilar Har Vilken Kontakt?
Men vilka bilar har vilken standard? Typ2 verkar vara en EU-Standard medan Typ1 hittar du på bilar från Asien och USA men även dessa är på väg mot Typ2 (Tesla i Europa har kört Typ 2 sedan start tror jag).
Typ2: BMW i3, BMW i8, Audi E-tron, Mercedes E-klass, Renault Zoe, Volvo V60, Tesla, e-Golf, e-up och Passat GTE.
Typ1: Mitsubishi Outlander PHEV, iMiev, Nissan Leaf, Ford Focus Electric, Peugeot Ion, Opel Amera, Chevrolet Volt och Toyota Prius.
Snabbladdning - Andra Kontakter
CCS (Combined Charging System) verkar bli en EU standard för snabbladdare och den kontakten bygger på en Typ 2 fast den har kompletterats med två extra piggar undertill. CCS standarden har fått med sig Volkswagen, GM, BMW, Daimler, Ford, Fiat, Chrysler och Hyundai men alltså inte Tesla..
Det här med standarder är inte helt lätt och att enas om EN standard är ibland lika svårt som att vända en oljetanker i en sandlåda men det har ändå börjat kristalliseras lite standarder så det är väl på väg..
Kommentera gärna eller läs mitt spännande test av Tesla Model S.