Förra veckan testade jag terrängbilen #Pajero och att kliva över till plugin-hybriden Mitsubishi Outlander PHEV var en rejäl kontrast.
Hög Fyrhjulsdriven Crossover
Outlander PHEV är fyrhjulsdriven och har en markfrigång på 18,5 cm men ger ändå ingen SUV eller terrängbilsfeeling utan den känns OCH rullar mer som en rymlig crossover med plats för fem personer (med nerfällt armstöd bak sitter två riktigt ombonat).
Provbilens utsida känns clean och passar mina smaklökar. Måtten på PHEV karossen är 4,7 meter på längden och 1,8 meter på bredden.
Tre Utrustningsnivåer
Outlander PHEV kommer till Sverige i tre utrustningsnivåer (och grundpriser): Fleet Edition (400'), Komfort (440') och så Business (480') som ni ser i detta blogginlägg.
Utöver dessa tre utrustningspaket kan du endast välja till metallic för 5400:- om du inte gillar solidlacken Polar White.
Bensin + Elhybrid
Oavsett utrustningsnivå så får du alltid samma avancerade drivlina med en 60 kW elmotor bak och en likadan 60 kW elmotor + en 4 cyl bensinmotor på 121 hk (eller 89 kW) framtill. Maximal effekt uppnår man via en knapp som tvingar alla tre motorer att jobba ihop men jag vet inte, det läget testade jag EN gång för sakens skull. Därefter lade jag istället all energi på att köra så mycket som möjligt i Electric Vehicle eller EV läget.
Plug-in Uppladdning + Räckvidd
Full laddning tar 5 timmar via den medföljande kabeln (med Typ 1 kontakt) i ett 10A/230V eluttag. 3,5h om samma kabel sitter i ett 16A säkrat 230V uttag eller på bara 25 minuter via "ChaDeMo" snabbladdare.
Läs mitt andra inlägg om Ladda Elbilar + Deras Olika Kontakter
Hur långt kommer man då med EV läget och ett fullt batteri? Under mina tester körde jag mellan 3,5 och 4,5 mil. Kör man i EKO läget, återvinner maximalt av bromskraften (ställs in med växlingspaddlar, B0-B5) och slår av värmen och allt annat som drar ström så uppnår man den högre räckvidden.
Vikter & Garantier
Outlander Business har en tjänstevikt på 1994 kg och med B-körkort får man dra 1130 kilo släp och med manligare körkort 1500 kg.
Litium jon batteriet på 300V och 12 kWh sitter som ett platt paket under de åkande. Mitsubishi garanterar att batteripaketet ger 70% av sin maximala kapacitet i upp till 8år eller 16000 mil. Bilen i övrigt har 5 års eller 10000 mils nybilsgaranti.
Utrustning och Funktioner
Provbilen i sin Business-kostym gav ett rätt lyxigt helhetsintryck och insidan kändes helt klart 2017. Man satt bra i skinnsätena, sikten var föredömligt god och bilens LED ljus lyste upp bättre än väntat.
Medan bilen stod EL-ansluten kunde den defrostas/värmas eller kylas ner via en smart app på telefonen och där kunde du även ställa in om bilen skulle laddas vissa tider på dygnet då "soppan" var billigare.
Enda som irriterade "lite" i PHEV-vardagen var att bältespåminnaren förde ett hiskligt oljud om man inte startade bilen med bältet redan knäppt. En annan sak som kändes lite onödig var att bensinmotorn alltid startade när bilen var kall (läs minusgrader) trots att man hade full kräm i batteriet. Detta fenomen vid minusgrader sker för att ladda batteriet extra då den uppskattar att du kommer att slå på defroster och andra energitjuvar.
Update: Du KAN tvinga EV läge
Jag frågade Mitsubishi om det gick att tvinga EV läge från start även när det var minusgrader ute och det finns faktiskt ett sätt:
1. Tryck på startknappen två gånger UTAN fot på bromsen (*)
2. Tryck på EV knappen
3. Sätt foten på bromsen och tryck en gång till på startknappen
* Första trycket startar "radioläge", andra trycket "tändningsläge"
Radioläget kan även vara bra att känna till om man står och väntar i en nyckellös bil och vill ha radion på.. :)
Save, Charge eller EV-Tvång?
Jag ger den flexibla drivlinan en stor tumme upp (även om man efter en vecka gärna hade velat ha ett dubbelt så stort batteri).
Antingen kunde man bara köra bilen i normalläget och låta den ladda och själv växla fritt mellan elmotor och bensinmotor. Vill man ha lite mer kontroll styr du energiuttaget med knappar så att du laddar upp batterierna (eller sparar på de fulladdade) när du kör på motorväg och sedan tvingar fram EV läget när du möter köer eller stadstrafik.
PHEV Video
Ovan ser ni 90 sekunder rörliga bilder på PHEV's in samt utsida och som en bonus så slipper ni mitt svammel!
Outlander PHEV Summering:
Jag blev kompis direkt med Outlander PHEV. Den kändes både lyxig, modern, smidig och lättanvänd. EV läget var beroendeframkallande, speciellt inne i städer, köer och garage så ett större batteri vore ju inte helt fel i nästa generation.
Outlander PHEV kommer bäst till sin rätt om du klarar dig till jobbet på ren eldrift och sedan har ett eluttag att ladda upp batterierna med innan det är dags att åka hem. Även om det är skönast att köra på ren EL så trollar bensinmotorn ändå effektivt bort all räckviddsångest.
Läs mina andra inlägg taggade med #SUV, #Elbil eller #Biltester.
En rättelse, medföljande laddkabel laddar endast 10A inte 16A som du skriver i texten. Så laddtiden blir alltid 5h vid tomt batteri. Går inte snabbare för att du kopplar laddkabel till ett 16A uttag. Önskvärt vore att medföljande laddkabel skulle vara av "bättre sort" där Landströmen vore reglerbar mellan 6-16A, typ denna https://evconnect.se/collections/portabla-laddare/products/ray-typ-1-enfas-100-240v-6-10-16a
En notering som jag gjort är att bilen bara nyttjar 9kW av totala batterikapaciteten på 12kW. (Jag har aldrig lyckats ladda mer än 9kW alltså) det hoppas jag tillverkare kan lösa så att vi kan nyttja "hela" kapaciteten...