-->

Test: Nya Citroën Grand C4 Picasso

När jag sett nyllet på nya Citroën Grand C4 Picasso i trafiken så har jag reagerat på att den har en jäkligt fräck front!

Just den slimmade fronten med Citroën-märket som dragits snyggt ihop med LED-strålkastarna gjorde att jag blev nyfiken på resten av bilen och bad om att få låna denna pressbil som är en BlueHDi 120 S&S EAT6 Shine.

Test-av-nya-Grand-C4-Picasso-ShineTest-New-Grand-C4-Picasso-Shine

Design | Kaross | Exteriör

Bakdelen på Grand C4 Picasso har också en massa trevlig design men den når ändå inte riktigt upp i samma höga nivå som fronten.

Jag hade t.ex. velat skippa den silvriga "bågen" från C-stolpen, kanske låtit hela taket samt ABC-stolpar vara blanksvarta för att smälta ihop med de tonade rutorna.

Även baklamporna hade gärna fått vara två liggande streck utan något i mellan men detta är mina högst personliga stylingfunderingar.

Trots ovan kommentarer så är Grand C4 Picasso en snygg minibuss som känns kompakt och smidig. Den mäter 4,6 meter på längden, har en tjänstevikt på 1,6 ton samt får dra 1500 kg på dragkroken.

Nya-Grand-C4-Picasso-Säten-7-sits-Sittplatser

Sittplatser | Fällning | Lastutrymme

En minibuss är först och främst en lastare så därför testade jag olika varianter på säten och last lite extra mycket (min Youtube film ovan visar massa SHINE-inredning, sikten från förarplats men framför allt hur man fäller säten och hur man kan ändra runt i bilens bakre del).

Citroën har löst fällningen av mellanradens yttre säten lite annorlunda eftersom dynan åker upp så att sätet kommer närmare den första raden och ger ett rymligare insteg. En smart, välfungerande lösning som även ungarna klarade av att lösa själva.

En annan sak som är lite speciell är alla "lock" som bildar ett plant golv när det trasiga kylskåpet ska köras till tippen. Dessa känns lite billiga men när de är uppfällda och låsta mot ryggstöden så har man som vuxen längst bak en "grop" att ha fötterna i vilket ökar komforten. Man sitter riktigt bra längst bak om man inte mäter mer än kanske 185 cm.

Framsätena var bekvämt stoppade och man satt bra men de hade stenhårda nackstöd. Utrustningsnivån Shine som provbilen var hade massage i framsätena och passagerarsätet hade även en elektriskt utfällbar fotpall (se filmen längre upp). Fotpallen var trevlig och unik medan massagen i ryggstöden var lite väl klen jämfört med t.ex. massagestolarna i Ford.

Test-Massage-Säten-Grand-C4-Picasso-2017

Bakom Ratten | Körglädje | Pris

Citroën har historiskt sett alltid varit lite udda invändigt men denna C4 Picasso har städats rejält. Du har centralt placerade mätare och en rattväxel, två lite udda saker som man ändå rätt snabbt vänjer sig vid.

Filhållningsassistent, navigator och radarassisterad farthållare, tre funktioner som fungerar minst lika bra i denna Citroën som i dyrare bilar. I menyerna hittar man även trevliga funktioner för att t.ex. ställa in hur hysteriska fläktarna får vara när de snabbt ska kyla/värma upp bilens kupé. Sätt denna funktion på soft och fläktarna låter knappt något om du vill ha bättre ljudkomfort i bilen.

Just komfort är ett bra ord om man ska beskriva hur Picasson är att köra. Motorn på 120hk/300Nm låter på pappret lite "slö" men när man väl kör bilen så upplevs den precis tvärtom.

Den sexväxlade EAT6 lådan växlar effektivt och känns perfekt synkad med motorns vridmomentkurva så att bilen liksom skjuter fart utan att man behöver jobba iväg den med tung högerfot.

Drivlinan känns helt lagom och är dessutom riktigt snål på diesel, 0,45 stannade mitt snitt på efter en veckas testande.

Provbilen "SHINE" har ett grundpris på 299.900:- och eftersom den klassas som miljöbil är den skattebefriad de första fem åren. Samma drivlina fast mindre utrustad heter "FEEL" och startar på 274.900:-.

De enda tillvalen till fullutrustade SHINE är läderklädsel för 14.900:- och metalliclack för 5.950:-.

Billigaste Grand C4 Picasson är en 130 hästars bensinare som startar på 229.900 kr, även den kommer med 3 års nybilsgaranti (10' mil).

TEST-CITROËN-NYA- GRAND-C4-PICASSO

Summering Grand C4 Picasso

En snygg kompakt exteriör, en ljus rymlig interiör utan alltför mycket Franska speciallösningar och med en mycket effektiv drivlina. Så skulle jag vilja summera Nya Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6.

Läs gärna mina andra #Biltester eller artiklar taggade med antingen #Citroën eller #Minibuss.

Kommentarer och delningar (se knappar nedan) är alltid välkomna! :)

1 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Ser bra ut, blir till att införskaffa en Grand Picasso. #vågavägrasuv etc...