Dagens biltestinlägg ska handla om Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4WD med 6-vxl automat, Premium paket och ett totalpris på 386.300:-.
Tucson Exteriör / Kaross
Formspråket på Hyundai är just nu väldigt bra tycker jag och bilarnas yttre design känns minst lika modern som konkurrenternas.
Tucson har en rejäl utmejslad grill i fronten men håller sedan en rätt stilren design i övrigt, något som går hem i alla fall hos mig.
Skärmkanterna är snyggt skyddade av raka plastkanter och provbilen med sitt Premium paket rullade på stora 19-tumsfälgar.
Kan inte annat än ge utsidan och karossen två stora tummar upp.
Framsäten / Instrumentering
Premiumpaketet (+50.000:-) ger bl.a. helskinnklädsel och det stora öppningsbara panoramasoltaket.
Skinnstolarna är elektriska och man sitter bra även på lite längre körningar men de har inga speciella inställningar eller massage att skryta med.
Bilens instrumentpanel och knapplayout håller tyvärr inte riktigt samma moderna och stilrena nivå som bilens utsida. Knapparna är många, lite väl utspridda men själva funktionaliteten är ändå ok.
Rent designmässigt gillar jag den köksbänksrena designen som en stor bred pekplatta ger i vissa nya bilar men kan samtidigt gilla många tydliga knappar så att man snabbt kan slå på ratt + säte + rutvärmen när man kliver in med handskar i en kall bil.
Navigatorn hade en bra pekskärm och logiska menyer. Farthållaren fungerade bra trots att den inte hade någon stor siffra som visade inställd hastighet utan man ställde in med vanliga hastighetsmätaren.
Parkeringssensorer, backkamera och filhållningsassistent fanns också på provbilen och fungerade ok men var inte de bästa jag testat.
Baksäte + Bagage
Baksätet hade trevlig belysning och bjöd på riktigt bra utrymmen på längden men satt man tre bak i bilen var bältena stundtals svåra att knäppa då deras knäppning satt långt ner.
Bagageutrymmet var i klass med konkurrenterna och under det platta lastgolvet gömde sig ett stort stuvutrymme för mindre saker man ville hålla på plats under körning.
Köra Tucson (Chassi + Drivlina)
Nu är det verkligen dags att starta dieselmotorn med startknappen!
Att köra Tucson med just denna drivlina är ren njutning. Samspelet mellan den starka dieseln på 185hk och 400Nm, den sexväxlade automaten samt fyrhjulsdriften känns perfekt kalibrerat.
Provbilen kändes hungrig iväg och även om faktarutan säger 0-100 på 9,5 sekunder så känns just starterna mer effektiva än så.
Den klassiska automaten hade inga hyss för sig oavsett hur man körde utan kändes robust, effektiv och harmonisk.
Ute på landsvägen känns Tucson lite stummare/stötigare än den större Santa Fe (läs mitt test) och känns även mindre "bredbent" än sin storebror (som hade brutalt bra väghållning i kurvor och rondeller).
Enligt faktabladet skulle provbilen klara sig på 0,65 l/mil men under min ovanligt långa testperiod (med mycket snabb landsväg och sedan massor av kortare turer) så parkerade färddatorn sig på 8.2 liter per 100km.
Tucson Summering
Hyundai Tucson börjar som manuell 2WD med 132hk bensin på låga 199.900:- och slutar med provbilens stora diesel, automat, 4WD och premiumpaket på 386.300:- (en mellanskillnad på 186.400:-).
Jag byggde ihop två konkurrenter med likvärdiga diesel-drivlinor, helskinn samt extra långa garantier och ser då att Tucson ligger i det övre prisskiktet.
Tucson har en snygg modern exteriör och verkligen en jättefin drivlina men den något plottriga inredningen drar ner interiörbetyget och jag hoppas Hyundai snart uppgraderar inredningen så att den matchar den moderna designen på utsidan.
Skippar man paket "Premium" och istället väljer en vitlackerad "Move!" så får man samma grymma drivlina och får i princip samma yttre look som provbilen hade men för 329.900:-. Är lädersäten ett krav så måste du dock välja det 50.000:- dyrare premiumpaketet eftersom skinnklädsel inte finns som separat tillval.
Kommentera mer än gärna detta inlägg och läs sedan fler av mina #Biltester eller inlägg taggade med #SUV eller #Hyundai.