Test: Hyundai Santa Fe (PremiumPlus-5)

Min första långtest-Hyundai ska jag blogga om ikväll. Provbilen var en PremiumPlus-5 utrustad Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi-R 4WD AUT6 lackerad i färgen "Titanium Silver".

Front-Santa-Fe-2017-TestReview-New-Hyundai-Santa-Fe

Exteriör | Mått | Vikter

Designen på Hyundai Santa Fe 2017 är modernt stilren och hela bilen känns väldigt Europeisk. Snygga 19" fälgar med 235/55 däck får man när man väljer PremiumPlus paketet.

Santa Fe karossen är 4,7 meter lång, 188cm bred och känns storleksmässigt i gränslandet mellan en SUV och en crossover.

Bilen känns inte så hög men markfrigången är ändå 18 cm vilket är i klass med andra små-SUV:ar på marknaden (en #XC70 har 21cm).

Tjänstevikten ligger på 2040 kg och dragvikten hela 2,5 ton med BE körkort (endast 990kg med vanligt B-körkort)

Baksäte-Hyundai-Santa-Fe

Baksäte | Lastutrymme

Provbilen var en lyxutrustad 'PremiumPlus-5' och hade därför 5 säten och denna vackra bruna skinninredning. Det står något i faktabladet om att detta bruna skinn endast går att få i kombination med Titanium Silver och PremiumPlus men den verkar inte kosta extra..

Bagageutrymmet är ombonat och plant. Det sväljer 582 liter med 5 bältade personer och 1680 liter om man fäller ner ryggstöden. Den extra chassihöjden känns när man ska lyfta upp matkassar/barnvagn. Samma höjd är däremot väldigt positiv när man ska kliva in och ur bilen, insteget är liksom neutralt och det gillar vi gamlingar med våra onda ryggar och cyklistknän.

Baksätet (skjutbart och med vinklingsbart ryggstöd) och hela den bakre Interiören klassades som "fett lyxig" av den yngre generationen som åkte med. Panoramataket och det bruna lädret fettar nog till lyxigheten en hel del.

Fakta-Santa-Fe-2.2-CRDi-R

Drivlinan | Faktaruta

Drivlinan, en 200hk/440Nm stark och 2,2 liter stor dieselfyra (med kamkedja), 4WD samt en mjukväxlande automat var helt perfekt för bilen och placerar den ännu en gång mellan en crossover och en sport-SUV.

Prestandan ger inga monsterkickar men det finns ändå så pass mycket pulver att bilen upplevs som snäppet rappare än genomsnittet.

Körde mestadels bilen i ECO läget och då hamnade förbrukningen på runt 8L diesel per 100 km vilket kändes ärligt då jag inte snålkörde eller var på några längre turer än till Uppsala.

Interiör-Nya-Santa-Fe

Förarplats | Körglädje | Ekonomi

Bakom ratten på Santa Fe är det ombonat, man sitter bekvämt och nattetid har bilen en behaglig interiörbelysning.

När man rattat bilen genom ett antal kurvor och rondeller inser man att Santa Fe har en (för biltypen) brutal väghållning. Den liksom ligger bredbent på vägen och bilens fyrhjulsdrift hjälper till att kedja fast bilen i det spår du väljer, riktigt bra grepp utan suv-svajighet.

Instrumentpanelens knappar var lite utspridda och hade en varierande premiumkänsla. Vissa av dem upplevde jag som lite för plastiga för en bil som vill slåss i premiumklassen.

Färddatorn reglerades på ett något udda sätt nertill på rattens högra sida och inte via en Nintendoknapp [+] vid tummen som mer eller mindre blivit en standard.

Navigatorn var däremot snabb och logisk, radion spelade högt och hade även en fungerade DAB radio medan filhållningsassistent inte ingrep fysiskt utan varnade endast med ljud och ljussignal.

Provbilen med sitt premiumplus-5 paket kostar 454.800:- och även om du får det mesta i utrustningsväg samt 5 års nybilsgaranti så är priset lite väl saftigt anser jag.

Den framhjulsdrivna versionen med 200hk diesel, manuell 6-växlad låda och lägsta utrustningsnivån börjar på mer humana 319.900:-.

Summering-Nya-Santa-Fe-Test

Summering Santa Fe

Hyundai Santa Fe PremiumPlus-5 är en snygg bil att titta på, en kul bil att köra och en mysig bil att färdas i men i prisklassen runt ½ miljon är konkurrensen stenhård.

I mitt bloggarkiv under taggen #Biltester och #SUV hittar du flera andra likvärdiga bilar som jag testat genom åren.

Välja den billigare Santa Fe?

Den billigast Santa Fe versionen har samma fina chassi, samma 200 hästars dieselmotor men börjar på 319.900:-. Du kan dock INTE få 4WD till denna, du tappar även en hel del utrusning och du kan inte heller välja till extrasäten och få den versionen 7-sitsig.

Grand Santa Fe (6-sitsig eller 7-sitsig)

Funderar du istället på 6 eller 7-säten i kombination med PremiumPlus så skulle jag kolla närmare på den 22,5 cm längre Grand Santa Fe som endast säljs som PremiumPlus-7 och den kostar 499.900:- när du väljer 6-säten och inte klickar i metalliclack.

Vad känner du när du läst så här långt? Kommentera gärna artikeln!

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

2 Besökare har kommenterat :
Johan sa...

Med tre ungar går ingenting upp mot en Alhambra/Sharan! Övervägde diverse SUV:ar som denna men kom fram till att minibussarna är överlägset mest praktiska. Man är ju vuxen nu.

FixarFarsan sa...

Inget slår en minibuss som familjekärra! Vår lilla Touran klarar allt (fast numera fuskar vi ju med takbox)