-->

Test: Sharan TDI 140 BMT DSG

Jag lämnade in vår Volkswagen Polo GTi för lite garantireparation i morse och såg då att Volkswagenhandlaren hade fått in helt nya Volkswagen Sharan 140 TDI Blue Motion som demobil och jag tog chansen och provkörde den rejält under tiden Polon lagades..

Test Sharan TDI 140 2011

Volkswagen Sharan = En Stor Minibuss

Nya Volkswagen Sharan är en stor bil. Om den 7-sitsiga Touran är en familjebil XL med sina 7-säten så är Volkswagen Sharan med lika många sittplatser en XXL. Den har större size på säten och mer lastutrymme bakom dem.

Yttermåtten på Nya Sharan är 485 cm på längden, 172 cm på höjden och mäter precis över 2 meter mellan spegelspetsarna. Den fyller precis en hel parkeringsruta på längden.

Sharan Kaross | Exteriör | Lysen 

Fronten på nya Sharan är enligt mig den bästa vyn att betrakta bilen ifrån, riktigt snygg! Provbilen var inte utrustad med Xenon och saknade därför LED utsmyckningen med bågen av LED ljus runt halvljuset.

Tycker designen på standardlysena är riktigt lyckad. Lysena är lite vinklade och ger bilen ett självsäkert aggressivt grin utan att vara överdesignad på något sätt. Stilren tysk design när den är som bäst!

Denna Sharan hade en 140hk Diesel och sexväxlad DSG som drivlina. Som alla moderna commonrail dieslar knattrar de endast när de är kalla och knappt då.

Skriver längre ner hur effektiva de har blivit att köra.

Framsäte SharanTre Mittensäten VW Sharan

Sharan Interiör | Säten

Snygg lyxig inredning med helt rätt färgkombinationen enligt mig!

Stolarna är storleken större än i nya Touran och sitter lite längre ifrån varandra så även tre byggjobbare ska kunna trivas bredvid varandra i mittenraden. Nu tror ju jag att det mer ofta kommer sitta ett par barnstolar eller bälteskuddar på den raden men även då är det extra utrymmet till nytta.

Om man jämför interiören med nya Touran har Sharan ett gigantiskt utrymme framför ratten. Lite som ett köksbord och man sitter även högre än i nya Touran.

Som jag skrev om #Touran så är Diesel med DSG en oslagbar kombination och körningen känns avslappnad när man smyger fram i stadstrafik. DSG lådan ser hela tiden till att peta in största möjliga växel.

Elektronisk Handbroms 

När stol och ratt var justerade fumlade handen efter handbromsen men den var bortrationaliserad och ersatt med en liten knapp mellan sätena. Bilen var också utrustad med Auto Hold som ska underlätta start i uppförsbacke men den kändes lite överflödig då bilen hade DSG låda.

Ratt Mätare Sharan 2011

Körglädje i en Minibuss?

Jag hade inte förväntat mig att nya Sharan skulle vara så körglad som den visade sig vara. Dessa nya common rail dieslar har både det enorma bottenvridet OCH vill varva över 2-3000 varv där gamla dieslar började klaga.

Max effekt på denna TDI kommer först vid 4200 varv. Maximalt vrid finns däremot mellan 1750-2500 varv. 140 hästars TDI versionen har en toppfart på nästan 200Km/h.

Trycker man till gasen ordentligt rör sig nästan 2 ton minibuss riktigt bra och hela bilen har faktiskt en dos körglädje vilket större minibussar inte hade förr i tiden. Snart kommer en 200 hästars GT version med DCC som jag skrivit ett inlägg om tidigare.

Start & Stop System

Denna Sharan i Blue Motion utförande hade Start och Stop system som flera gånger stängde av motorn under provturen. Första gången motorn dog grep reflexen in och man började leta efter tändningsnyckeln men såg snabbt texten på displayen och hajade till.

Nästa gång det hände var man redan van och det kändes naturligt att trycka på gasen och släppa bromsen och bilen var åter igång. Detta var första gången jag testade Start och Stopp och jag är imponerad, fungerade smidigt.

Förbrukning Sharan TDI 140

Kör man bilen snålt ska Blue motion funktionerna se till att bilen ska gå att köra på 0,55 l/mil och kör man långresor ska det gå att få ner förbrukningen under 0,5 l/mil. Kör man snålt ska man kunna köra 123 mil på en tank, 1230 kilometer! Det är mer än dubbelt så långt en tank räcker på vår Touran 2,0 FSI

Har läst om en Sharan TDI 170 som kördes i i Autobahntempo (runt 180 knyck) och fick upp förbrukningen till 0,7 liter milen. Ludvig som kommenterat denna blogg (läs mer bland kommentarerna) kör sin manuellt växlade Sharan på 0,55 liter per mil i Svensk motorvägsfart.

El-Skjutdörrar Sharan

Elektriska Skjutdörrar

Provbilen var även utrustad med elektriska skjutdörrar och baklucka. Skjutdörrarna sitter på båda sidor bak och kan öppnas och stängas från mittkonsolen. Praktiskt och bra så länge det fungerar – tänker på bland annat på fastfrysta gummilister i vinter. Klämda barnfingrar ska inte kunna ske enligt säljaren eftersom dörren ska stanna så fort den stöter på minsta motstånd, även detta är jättebra så länge det fungerar.

Ett tryck på knapparna fram öppnar båda bakdörrarna. Lite som i Star Trek. Skjutdörrar är riktigt smidigt på trånga parkeringar där många Nya Sharan’s ofta kommer stå parkerade misstänker jag.

Test 7-Sits Minibuss Sharan7-Sits Sharan Test

7-Sitsig + Elektrisk Baklucka

Provbilen var en 7-sitsig version och hade kanske 15-20 cm mer utrymme bak än nya Touran i samma utförande. Bakluckan hade elektrisk stängning som även kunde skötas från mittkonsolen fram.

Småtråkiga baklysen 

Måste erkänna att jag inte stör mig lika mycket på baklysena längre. De smälter in rätt bra men skulle kunnat vara lite roligare och mindre klossiga. Eller vad tycker du som läser detta? Lämna en kommentar!

Panoramatak Sharan 2011

Stort Öppningsbart Panoramasoltak

Bilen hade också ett enormt öppningsbart glastak vilket gjorde kupén ljus och ännu mera luftig. Glastaket gick även att öppna.

När man öppnade taket åkte en liten spoiler upp som ska leda luften upp och inte ner i bilen vid körning. Årstiden var lite fel för att testa detta idag men säkert otroligt skönt på sommaren.

Fordonsskatt

Fordonsskatten på Volkswagen Sharan 140hk TDI Blue Motion med DSG är för närvarande 3053:-/år och det är inte alls farligt. Däremot är nybilspriset är rätt saftigt, provbilen kostar 309800:- utan några tillbehör. Är detta mycket i dina öron?

Har man behov av en större bil än nya Touran 2011 är nya Sharan 2011 en mycket intressant bil. Riktigt underhållande att köra med helt lagom prestanda men samtidigt snål som en smålänning när du kör med lätta skor.

Fler Liknande Tester?

Har efter detta test långtestat många andra minibussar. Bl.a. långtest av nya Seat Alhambra, ett par långtester av VW Caravelle inklusive ett campingtest, ett par olika långtester av Ford Galaxy och två generationer Citroën C4 Grand Picasso och Renaults bussar o.s.v.

Vill du visa upp din fina Sharan (eller annan bil), tagga din redan uppladdade bil(d) på instagram med taggen #fixarfarsanbilshow.

Du hittar alla ovan nämnda tester under arkivtaggen #Minibuss.

112 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Hej och tack för det bästa testet jag hittills har läst om nya Sharan.
- Hann du köra några längre sträckor?
- Hur var "omkring"-sikten d.v.s känner man var
varje hörn finns?
Jag har turen att kunna ta Sharan som tjänstebil och följande beställning ligger inne för chefens godkännande:
- Volkswagen Sharan 2011 TDI 170 DSG BlueMotion Technology GT
- Färg Deep Black/Klädsel Titan Black Utrustning:
Elmanövrerade Skjutdörrar, Media-IN USB, Lastnät, Integrerade solskyddsgardiner i skjutdörrarna, Elmanövrerad Bagagelucka, Sidokrockkuddar bak, Bagageförvaringspaket, Parkeringssensorer, Park Assist samt backkamera Rear Assist, Lättmetallfälgar Avus 17", Navigation RNS 510, 12-vägs elmanövrerade framstolar, Premiumpaket, Xenonstrålkastare med kurvljus, Parkeringsvärmare fjärrstyrd, Mobiltelefonförberedelse

FixarFarsan sa...

Hej Anonym!

Tyvärr provkörde jag Sharan som en vanlig privatperson och hade bilen bara 20 minuter eller så. Körde så mycket olika vägar jag bara hann med under den tiden.

Om man jämför vår Touran med nya Sharan så känner man att Sharan är en mycket större bil men man sitter högre och runtomsikten var inte sämre trots att den kändes större.

Ingen dålig spec det där :D

Din GT med 170hk som även har sportchassie och 17" däck som standard kommer kännas ännu mer körglad än den 140 hk jag skriver om här ovan.

Parkeringssensorer är ett bra tillval på en såpass stor bil som Sharan ändå är för att slippa tråkiga småskador. I GT versionen har du tonade rutor från B stolpen och då är även Backkameran bra att ha.

Parkeringsvärmare, den kommer du ha glädje av..

Tack för en bra kommentar och kul att du gillade inläget!

Pär sa...

Hej igen. Jag heter ju Pär och inte Anonym. Din "Kommentera som"-dropplist blev nog för avancerad för mig. Fick faktiskt precis mail om att bilbest. blev godkänd. Då jag tidigare har kört Audi så känns ju VW:s utrustning överkomlig i pris. Det var nog därför jag blev lite "klick-tokig" vid konfigurationen. Jag valde dock medvetet bort det adaptiva chassiet då jag tyckte det inte var så kul för pengarna på min förra bil.
Som fäder till många barn (i mitt fall 3 st grabbar) så kan jag även rekommendera VW Sthlms november-kampanj (http://www.volkswagenstockholm.se/page_12915.shtml) på Takbox Mont Blanc Triton 650 (team Sweden Edition) för SEK 2.999:-. Grymt bra pris för en bra box. Ska med glädje läsa dina andra topics, jag skymtade bl.a ett Cykelförråds-projekt...Intressant! M.v.h Pär

FixarFarsan sa...

Hej Pär!

Grattis till bilen! Bara och vänta på leverans nu då! :)

Just den boxen stod jag och mina kollegor och klämde på när vi var hos Din Bil sist. Riktigt bra pris tycker jag med!

Vilken Audi modell byter du från?

Pär sa...

Q7 3.O TDI med extra allt (tog över chefens gamla bil). Även den sjusitsig men inte så praktisk familjebil.

Anonym sa...

Tjena tack för ett bra test. Funderar lite på när 4motion kan tänkas bli komma till Sharan ? och om man kan få dsg i kombination. Oavsett vilket får det nog bli en Sharan som nästa bil. Ska till Hammarby imorgon och provköra.

FixarFarsan sa...

Hej Anonym och tack för kommentaren!

Lite dåligt med detaljerad info om Nya Sharan hos volkswagen.se eftersom deras Sharan länk inte är fixad än (?)

4Motion ska finnas till TDI140 modellen men den finns inte att "bygga" på hemsidan.

Återkom gärna med uppdatering efter din provutr.

Pär sa...

Nu har de vaknat i Södertälje:
http://personbilar.volkswagen.se/sv/models/nya_sharan/galleri.html

FixarFarsan sa...

Hej Pär och tack för uppdateringen!

Bättre sent än aldrig!

Anonym sa...

4 Motion ska komma i slutet på 2011 enligt säljare på VW Stockholm

Anonym sa...

Skiljer det nåt annat än programmering mellan 140 och 170hk varianterna om vi jämför just motorerna? Tänker så klart på en liten chip upgrade. Prisskilnaden mellan 140 Masters och 170 GT är för stor, tycker jag.

FixarFarsan sa...

Jag hade svarat att 140TDI är en 8v motor och 170TDI är 16v men i faktabladet står det att alla är 16v motororer (även 105TDI) så jag får forska lite :)

Ludde sa...

Hej,
tack för ett fint reportage, läste det i höstas då jag la beställning på min Sharan och det hjälpe mig ta ett bra beslut! Har nu haft min Sharan i ca en månad och är helnöjd! Till skillnad från de flesta som köper Sharan har jag inga barn, ingen familj, men uppskattar bilens storlek då det går att lasta rejält samtidigt som den har mycket trevliga personbilsegenskaper. Gick från Caddy maxi life 2,0 TDI, som också den var en mycket trevlig bil, men i längden kände man av att den var byggd på en transportbil. Komforten i Sharanen är i en helt annan klass!
Tack för en trevlig blogg!
mvh Ludde

FixarFarsan sa...

Hej Ludvig!

Kul att du kommenterar och uppskattade det jag skrivit såpass att det hjälpte dig att välja bil, det gör det värt att fortsätta blogga :)

Hoppas du får många problemfria och sköna mil bakom ratten i din nya Sharan.

Blev det en Sharan 140 TDI DSG du köpte?

Ludde sa...

Tjena,
Ursäktar sent svar. Det blev en Sharan 140 TDI, utan DSG med motiveringen att manuell fortfarande är mer bränslesnål än DSG. Pendlar nu till Borås, 110km/h motorväg på 0,55l/mil. Klart godkänt! Än så länge problemfritt med undantag att dörrhandtagen frös sönder första dagen, men detta löstes på garantin.
Mest positiva annars är möjligheten att spela musik trådlöst via bluetooth(stora telefonpaketet). Spotify i bilen är riktig lyx, särskilt då Dynaudio systemet levererar fina toner!
Annat tillval man inte får missa då vi har riktiga vintrar numera är den eluppvärmda vindrutan! Bye-bye isskrapan!

FixarFarsan sa...

Hej igen Ludvig!

Kul att du återkommer med lite updates :)

Dynaudio har jag provlyssnat i flera olika VW's och det låter riktigt bra och vore ett av mina tillval ifall det blir som Sambon föreslog, att vi skulle byta ut vår Touran -06:a mot en sådan..

Hur är den manuella lådan i köer och stadstrafik ihop med den stora bilen?

Weronica sa...

Hej.
Ville bara fråga dig om det är okey om jag lånar dina 3 bilder på takluckan till min blogg... Har försökt hitta bra bilder på nätet men inte hittat en enda förutom dina.
Vi provkörde nämligen sharanen idag och jag glömde ta bilder :S
Jag har ju inte så mycket att säga till om när det gäller bilbyte eftersom jag inte har körkortet men min vill ha faktor är stor med 3 barn och ev utökning...

FixarFarsan sa...

Hej Weronica!

Så länge du länkar hit till originalinlägget och tar med vattenstämpel är det bara låna på :)

Weronica sa...

Tusen tack!! =D

Ludde sa...

Hallå igen,
Bilen må vara stor, och den känns rymlig inuti, dock känns den aldrig stor när man kör den. Har aldrig upplevt någon klumpighet, och den manuella lådan jobbar problemfritt även i stadstrafik. Smidigt, men det är svårt att slå DSG i komfort. Som sagt valet blev manuellt pga bränsleförbrukning och jag gillar att man får en mer aktiv körstil med manuell låda. Plus är att display hela tiden visar när det är ekonomiskt korrekt att växla upp och ned.

FixarFarsan sa...

Hej igen Ludvig!

Jag tyckte växlingsindikatorn var lite skum när jag kört bilar med en sådan. När man var på väg mot t.ex. en rondell och kanske motorbromsade med 3:an i tyckte han att en högre växel skulle i eftersom varven var lite högre.

I stora hela hjälper den säkert till att påminna en att köra med en lagom växel och lära ut en mer ekonomisk körstil..

Anonym sa...

Hej!

Funderar på Sharanen men blev lite fundersam efter senaste numret av Vi Bilägare (nr5). Deras bränsleförbrukning blandad körning blev hela 0,73 mot 0,57 som VW uppger i sina broshyrer. Någon som har några erfarenheter av detta. Bilen var en VW Sharan TDI/ 140 hk Masters BMT

Mvh Mikael

FixarFarsan sa...

Hej Mikael

Jag läste samma artikel i ViB (Artikeln där de inte fick bort de felaktiva uppgifterna om Kamkedja trots att jag påtalade dem det).

Jag skulle inte ta Vi Bilägares högre förbrukning på så stort allvar faktiskt.

Ludvig som kommenterat just detta inläg ett par gånger kör på 0,5 l/mil på motorvägen med sin nya 140TDI Sharan med manuell växellåda och DN fick upp förbrukning till 0,7 i Autobahntempo.

Provkör den Sharan du är spekulant på tycker jag. Nolla färddatorn när du åker iväg och gör lite egna ovetenskapliga tester med dig bakom ratten och med din körstil.

Anonym sa...

HEJ FF!
Hört något om förseningar på Sharanen?
Själv beställde jag en i slutet av april, med tillverk dato v 19. Igår fick jag veta ny tillv datum satt till v 30.När får jag bilen då? v 33??
Mvh
Patrik Halmstad

FixarFarsan sa...

Hej Patrik

Jag misstänker att Sharan har samma problem med väntetid på delar som övriga VAG bilar.

Har du beställt Xenon, Parkeringsvärmare eller Dragpaket kan dessa tillbehör vara de som skjuter leveransen på framtiden..

Men, den som väntar på något gott..

Micke sa...

Hej,
Tack för en bra blogg :-)
Snackade med en säljare på Berners Sundsvall, som säljer VAG. 4Motion till Sharan är på gång, skall visst endast kosta 6900:- i tillägg!

FixarFarsan sa...

Hej Micke och tack!

6900:- är riktigt överkomligt om man behöver fyrkrafs till bussen :)

Pär sa...

Hej, Jag beställde min Sharan v.45 (se tidigare inlägg ovan 2010-11-09) och ska hämta bilen nu på måndag hos VW Sthlm Täby. 25 veckors lev.tid var inte riktigt vad jag hade räknat med eller för den delen blivit upplyst om vid best. Har sladdat runt i en hyrbils-Toyota Avensis kombi = Trång som f-n med tre barnstolar i baksätet. Det ska bli skönt att få åka i "Trolleri-bilen" (som mellangrabben kallar den. Se reklamfilmen på http://personbilar.volkswagen.se/sv/models/sharan.html så förstår ni vad han menar.)
Det bästa (enda positiva?) sen lev. är att jag slipper vinterdäck, snö och slask och kan finåka med sommardäck på en gång.
Slog även till på Mont Blancs Takbox Triton 650 med MB Lasthållsats (april-kampanj VW Sthlm) så att jag kan fördela ut ungarna på alla de 7 sätena... M.v.h Pär

Elbike-sweden sa...

Jag funderar på att köpa en Sharan eller Touran. Det verkar vara en helt fantastisk bil. Jag vill bara veta hur det är med kvaliteten / driftsäkerheten. Enligt vi bilägares statistik så hamnar gamla sharan långt ner i listorna. Finns det något som indikerar att den nya Sharan skulle ge ett bättre resultat? Touran verkar det inte finnas ngt skäl att bekymra sig för.

FixarFarsan sa...

Nya Sharan är nog bättre än den förra som hade många år på nacken så att läsa förra modellens statistik ger nog inte mycket.

Sträckta kamkedjor och dåliga tändspolar är ett par av de större felen som drabbat Touran modellen. Vi har bytt alla fyra tändspolarna (ej goodwill, runt 2000:-/4st) redan andra dagen vi ägde bilen med sedan dess har den rullat på bra i 4000 mil :)

DSG lådorna har lite problem om du funderar på en sådan, har skrivit om de problemen om ni använder sökfunktionen till höger.

Anonym sa...

Just nu är det bara två saker jag retar mig på med nya Sharan...

Backkameran går inte längre att beställa eftersom fabriken inte längre finns kvar (eller åtminstone inte kan producera något). Jordbävningen i Japan fortsätter att visa sina spår, och det känns nästan småaktigt att ens reta sig på det med tanke på orsaken till att inte kameran längre finns. Tidigast om ett år går den hur som helst att beställa igen och än så länge så finns enligt min lokala VW-försäljare inget besked från VW om det kommer att gå att uppgradera bilar köpta utan kamera i efterhand.

När äntligen 4Motion släpptes så varade smilet bara precis så lång tid som det tog att inse att Sharan inte kommer att erbjudas med kombinationen DSG+4Motion. Hur tänkte man då? Man tar bort en riktigt bra feature för att ersätta med en annan. Har fått mig att få kalla fötter och fundera lite till innan jag bestället. Förhoppningsvis är båda ovanstående problem lösta när jag väl kommer till skott...

FixarFarsan sa...

Tack för intressanta kommentarer. dsg ihop med 4motion lär fler än du efterfråga men det är säkert platsbrist under bilen som ligger bakom. (skrivet via mobilen)

Anonym sa...

Antar att jag inte är ensam om att vilja ha den kombinationen.

Kan det verkligen vara platsbrist med tanke på att kombinationen funnits sedan "länge" till Passaten åtminstone? Kan inte tillräckligt om hur det ser ut under Sharanen, men det känns spontant som att det borde finnas mer plats där än på en bil med mindre bottenplatta.

Den konspiratoriska sidan av mig tror mer på att det är ett sätt att sälja flera nya bilar. Jag vet ju vad som kommer att hända med mitt köpbegär om jag shoppar idag och det nästa år släpps en variant med DSG+4Motion :)

FixarFarsan sa...

Du har nog helt rätt att det inte är ”platsbrist” som jag skrev ovan! Kokat hjärnan lite för länge i solen tror jag :D

Letade lite på nätet nyss och folk har teorier om att det kan vara ett medvetet val Volkswagen gör för att få de med ”högre” krav att välja dyrare modeller som t.ex. Volkswgen Multivan. Multivan går att få med 180TDI eller 204TSI med både DSG och 4Motion. Kostar från 400000 och uppåt.

Jag skulle gärna ta reda på mer fakta kring Sharan och DSG/4Motion med de flesta på Volkswagen är på semester just nu så det får blir senare i höst.

Pär sa...

Hej. Nu har jag testat min Sharan rejält. Sthlm --> Franska Rivieran och tillbaks via Svenska Västkusten. Ganska precis 570 mil rullade vi på 2½ vecka.
- VW Sharan 2.0 TDI (170 hk)DSG GT BMT.
- 2 st vuxna + 3 st barn (8,6 & 3 år)
- Full packning.
- Takbox 650 lit Mont Blanc lätt packad.
- Snittförbrukn: 0,72 lit/mil.
- Marchade ca 125 km/h på Autobahn. (Förbrukn. åkte upp lite genom de schweiziska alperna)
- Fungerade klockrent. Bra bottendrag som klarade av att köra vänsterfil på Autobahn utan problem. En och annan GT3:a fick jag dock släppa förbi i trakterna kring Stuttgart ;-)
Utan takbox hade det gått att höja tempot lite mer. Det börjar dock "vissla" för mycket på taket över 130 km/h.
Barnen tyckte även det var tråkigt att boxen skymde Panoramasoltaket. Speciellt i Schweiz storslagna natur.
Sharanen känns väldigt stabil på långkörning men ändå lättmanövrerad i trånga franska gränder. VW har lyckats mycket bra. Testade Park Assist ett par ggr = Klockent! Klarade dock inte av att fickparkera på vänster sida på enkelriktade gator, men det får jag leva med.

På landsväg i Sverige inkl.familj men exkl. semesterpackning kommer jag ner kring 0,6 lit/mil i lagliga hastigheter. När jag har kört in den 1.000 mil till så kan nog bussen säkert komma ner på utlovade 0,54 lit/mil.

Mycket nöjd med mina första 1.000 mil.

FixarFarsan sa...

Hej Pär!

Tack för en mycket utförlig kommentar!

Vilken grymt häftig bilresa ni varit ute på och med tre ungar dessutom, bra jobbat :D

Vi har funderat på att ta en tur ner till Legoland men väntar ett tag med den, våra killar är inte riktigt mogna för en sådan bilresa ännu...

Återkom gärna och fyll på med fler erfarenheter från "verkliga livet" med nya Sharan.

Pär sa...

Tack. Jag "fuskade" dock med 3 st Nextbase och en hel drös med filmer. Frugan hade lite ångest för resan. Hon behövde dock bara köra till Norrköping, sen tog jag över styret. Det funkar bättre med bilsemester än vad många småbarnsföräldrar tror. Tricket för oss var att ge målbilder till kidsen: "I dag ska vi förbi Milano, gissa vem som spelar fotboll där" etc. Samt självklart att stanna när det börjar knorras för mycket. Goda glassar finns i hela Europa. Booking.com var ovärderligt för att hitta hotellrum som passade för en småbarnsfamilj. En trevlig bil gör ju sitt oxå....

FixarFarsan sa...

Film i bilen är inte fusk snarare en väldigt bra blodtrycksmedicin när man reser med flera barn i bilen :) Kör själv med två Nextbase enheter och filmer på USB för att slippa byta skivor (sök på "film i bilen" om ni vill läsa mer).

Anonym sa...

Vår familj körde ner till Kroatien sommaren 2004 med en Sharan 1998 (disel)och det funkade jättebra. Helt suverän bil för långfärdkörning och då var det ändå med en trasign AC. Lite varmt kanske men men:) Nu har vi en Saab 9 5 och saknar vår Sharan. Ni kan tro att vi är väldigt sugna på att köpa en igen. To.m. barnen pratar om vår gamla sharan och hur skönt de satt i den. Vi tycker dock att priset känns för högt och modell äldre vill vi inte ha igen då skatten är för dyr. Men längta och drömma kan man ju. Grattis till er som har en! Kul blogg. //Karin

Anonym sa...

Hej! Har kört Sharan 2,0 tdi 170, DSG i drygt 2000mil nu. Är inte tillfreds med bränsleförbrukningen som tex vid långresa förra helgen drog 0,82 trots rel lätt last (2 vuxna 3 barn nästan ingen packning, jämn fart mest motorväg 120-130km/h, och vinterdäck) Vår förra Sharan 1,9 tdi -03, drog 0,65-0,7 på samma sträcka.
Under samma resa larmade bilen att det var dags att fylla AdBlue, 18 literstanken räckte alltså 2000 mil. När bilen köptes hävdade säljaren att det bara behöver fyllas vid service, alltså efter 3000mil.Serviceverkstaden sa att det hade börjat komma in flera som fått slut på AdBlue före första service. VAG vill att man lämnar in bilen på verkstad för fyllningen... ungefär lika avancerat som att fylla spolarvätska... AdBlue är korrosivt så man bör inte spilla ut något. Det finns en adapter till påfyllning för att undvika spill, eller också köper man en engångsflaska med integrerad fyllningsventil. Återförsäljaren tar 84 kr för 1,92l AdBlue = 43,75kr l.
Hittade 10 l för 7,50kr/l på Swedol. Gick utmärkt att fylla från 10 liters behållaren då tanken var tom och rymmer 18 liter.
Mycket dåligt att inte skicka med adapter för fyllning av systemet med bilen, känns som VAG bara är ute efter att stjäla pengar.

FixarFarsan sa...

Adblue??? Aldrig höry talas om det, vad har man det till?

Anonym sa...

Hej!
AdBlue är den ureatillsats även kallad DEF som sprutas in i katalysatorn för att ge renare avgaser. Används i många nya dieselbilar och nästan alla nya lastbilar/bussar/traktorer. VW dieslar med tillägget Bluemotion har SCR-avgasrening som kräver AdBlue. Bra för miljön men fler avancerade system på bilen som kan krångla och dessutom kräver skötsel. Som jag nämnde ovan räckte 1:a tanken (18 liter) Adblue i ca 2000mil. Inget större problem alltså om bara VW kunde bemöda sig om att alla bilar utrustas med adekvat påfyllningsutrustning.
Tack för en trevlig blogg! / Peter

FixarFarsan sa...

Tack Peter för infon om Adblue.

Verkligen nåt jag helt missat och inte sett ett ord om i VW's material heller faktiskt och jag tycker ändå jag läser det mesta i dom när jag provar en ny modell..

Söker man på Adblue hos volkswagen får man en enda träff på Sharan och då står det bara såhär:

"Den innovativa AdBlue-insprutningen och SCR-katalysatorn minskar drastiskt utsläppen av kväveoxider"

Kul att du gillar bloggen förresten :)

Thomas sa...

Riktigt bra beskrivning och information om bilen. Jag väntar på en ny Sharan som ska anlända runt midsommar. Jag kör idag en Grand Voyager av 2010 års modell, men den är sjukligt törstig och därför sökte vi en likvärdig bil, men som är avsevärt billigare i drift. Valet föll på Sharan och jag hoppas vi blir nöjda när börjat nyttja bilen.

FixarFarsan sa...

Hej Tomas, kul att du hittade hit och tog dig tid att kommentera!

Chrysler var tidigt ute med sina minibussar men jag tycker de är något "old-school" idag, tror risken är liten att ni blir besvikna på nya bussen :)

Vad valde ni för motor/låda till Sharanen?

Pär sa...

Hej.
Nu har jag vaknat till liv igen efter 1 år.
Vad gäller AdBlue så verkar tanken räcka betydligt längre efter andra fyllningen eller möjligtvis med mer inkörd bil.
Jag var precis (som det nämndes i ett tidigare inlägg) tvungen att fylla efter ca 200 mil. Nu har jag kört 4.800 mil och i går plingade färdatorn till med att AdBlue behöver fyllas på inom 240 mil.
Är fortfarande grymt nöjd med min Sharan och känner inte igenom förbrukningssiffor över 0,8 lit/mil. Nu är jag snarare nere på 0,65 lit/mil med 2 vuxna, 3 barn och lagom packning. Vår korta /ca 270 mil) semestertripp till DK + Värmland i somras gav ca 0,78 lit/mil men då med takbox och full packning.
Funderar nu på att byta vår andrabil till en Touran med DSG-låda. Några tips från Touran-kungen? TSI eller TDI? Från vilket modellår blev bilen bättre? Jag tittar på 2007-2010 i prisklassen SEK 130.000 - 150.000:-. tack på förhand

FixarFarsan sa...

Hej igen :D

Kul att Sharanen rullar på, jag ska fundera lite och om det är ok så svara jag på Touran frågan i inlägget kring den bilen?

Pär sa...

Absolut. Jag letar mig dit.

Anonym sa...

Hej! Först ett tack för en grymt underhållande sida.
Sedan önskar jag att få råd i en svår fråga: (ganska angenäm, men ändå svår)
Ska byta tjänstebil och väljer mellan en sådan här Sharan 140 Tdi eller en XC90 D4. Prismässigt nästan identiskt, eftersom det mesta är tjänstmil är inte bränsleförbrukningen så viktigt, inte heller värdeminskning.
Har tre barn och drömmer om lite längre bekväma bilsemestrar. Kör annars själv 90% av tiden, drygt 3000 mil om året. Vad hade du valt? och varför? Tack på förhand! / Andreas

FixarFarsan sa...

Hej Andreas!

Kul att du hittade hit coh tack för en intressant kommentar!

Jag hade själv valt en Sharan utan vidare eftertanke. Med tre barn (+ ev kompisar) är den mer flexibel och sväljer mer last utan att vara ett sömnmedel på vägen.

Men du som kör 90% själv och inte mäter varje soppadroppe, då kanske XC90 är roligare men säkert lite trång på långsemestern..

Det kommer säkert andra bra synpunkter ska du se.. Har massor med bra läsare!!

Danni sa...

Jag har svårt att uttala mig om utrymmena eftersom jag inte testat någon av dem på den fronten. XC90 är i sig en mer tilltalande modell för mig, eftersom jag tycker det är alldeles för mycket buss över Sharan. Det är bara synd att XC90 är en så fruktansvärt åldrad bil nu - jag tycker inte den åldrats väl alls. Så det är inget lätt val, det där!

Får jag fråga om du varit och provkört bägge modellerna, Andreas?

Andreas sa...

Hej igen,
Nej, har bara åkt Sharan och provsuttit XC90.
Har idag privat en Touran 2011 TSI, manuell. Tycker den är bra men ganska hög ljudnivå och ganska stötig/gungig. I tjänsten har jag en MB C220 CDI, automat. Underbar att köra men alldeles för liten med tre barn. Är rädd för att Sharanen blir för "bussig" i längden men den är ju bra mycket modernare än XC90. / Andreas

FixarFarsan sa...

Ska Touranen vara kvar som andrabil eller vad händer med den?

Andreas sa...

Ja, det är ju nästa delikata problem. Blir det en Sharan känns det ju lite overkill, men samtidigt eftersom den är såpass ny känns det lite svårmotiverat att sälja då den kanske har tappat som mest i värde nu och kanske inte kommer tappa lika mycket under nästa år.

Uffe sa...

Hej FF.
Tackar o bockar för en väldans bra sida.

Har nu haft min Sharan i drygt 1 år och 1700 mil.
2.0 TDI manuell låda, elvärmare + dieselvärmare (Mums för en med rörligt jobb..), dragpaket med back-kamera (Tog nästan 6 mån att få den) men
mycket uppskattad, tonade rutor från B-stolpe + extra airbags därbak.
Har 3 barn (6 + 2 x 3 år) som gott o väl får plats.
Har ännu inte behövt ha tak-box trots stor tvilling
vagn.
Jag kör ibland i köer/stadstrafik och ibland på motorväg. Min snittförbrukning ligger på 0.62-0.65 l/mil enligt kvittona från macken :-)
Det är jag nöjd med för en bil av denna storlek.
Jag själv är 192 cm, 100 kg, och sitter topppenbra. Det enda jag stör mig på, när det gäller komfort, är att jag inte kan vinkla nackskydden. Men det är kanske en säkerhetsgrej.
Jag kan inte vinkla ryggstödet allför mycket pga bakvända barnstolar, men ändå så myser jag varje gång jag kliver in i bilen.
Det enda verkliga irritationsmomentet, som jag även hade på min tjänste Passat-09, är att när det regnat och jag öppnar bakluckan så rinner det in i bagageutrymmet om jag glömmer att öppna försiktigt.
Det tycker jag är en verkligt klantig grej med det lilla utrymmet mellan bakruta och baklucka som för med sig vattnet när man öppnar.

I övrigt, så har jag hittat min drömbil.

Än en gång, tack för en underhållande och lärorik sida.

Mvh
Uffe

FixarFarsan sa...

Tack Uffe för en informativ trevlig kommentar och jag tar åt mig av "berömmet" också, inte ofta man hör sånt så lika bra å passa på :)

Det där med nackstöden är skumt tycker jag, såna justerbara nackstöd som man drar mot sig och inte bara vinklar finns ju redan inom VW koncernen så varför inte stoppa i dem i alla modeller?

Pär sa...

Uffe. Det där med rinnande vatten via Sharanens baklucka ska du se upp med. Jag har en bekant som oxå har en Sharan som hade stora problem med detta. De har "endast" 2 barn och kör med de två bakersta stolarna nedfällda nästan jämt. För ett par månader sedan började det lukta unket i bilen. Vid en kontroll på VW visade det sig att klädseln under de nedfällda sätena hade börjat mögla!?.
Orsaken var rinnade vatten från bakluckan varje gång luckan öppnades i regnväder. De fick bilen sanerad utan kostnad.
Själv har jag inte haft detta problem, möjligen för att jag oftast har alla säten uppfällda och det då torkar ur. Mvh Pär

FixarFarsan sa...

Tack för bra info Pär!

Anonym sa...

Hej och tack för en bra sida!!
Jag har några frågor som jag hoppas att du eller någon annan kan hjälpa mig med eller snarare lite vägledning.
Jag sitter just nu och tänker beställa en Sharan 140 TDI BMT Master och mina funderingar törs man välja DSG-Lådan efter allt man hör om att den inte håller. Den andra frågan är hur bra 4-motion fungerar och har den problem. Och den tredje frågan är om Bi-xeon lamporna med Led belysningar är bättre en Halogen lampor + 2 st Hella 3000 lampor så det är motiverat med 14.300kr extra.
Tackar på förhandför svaren :)
Med vänlig hälsning, Jonas

FixarFarsan sa...

Hej Jonas! Väljer du mellan en DSG och Manuell 4M?

Jag långtestar en Alhambra TDI 177 just nu med manuell låda och saknar DSG när man kör i tätorter.

Ledsen för ett svammelsvar, räknar med att andra fyller på ;)

Anonym sa...

Jag funderar mest på en DSG kontra den manuella lådan..
Har DSG-lådan i Sharanen samma problem som i tex Passat?

Micke sa...

Hej, som jag har förstått det är det DSG7 som har problem, dvs de som har 7 växlar, de som sitter i Sharanen är 6 växlade.
Väntar på leverans på min TDI140 DSG Master med premiumpaket och dragpaketet

Anonym sa...

ul att läsa om Sharanen både i artikeln och kommentarsfält. Jag har beställt en Sharan 140 4motion som tjänstebil. Min spec se ut så här

vit / titan
panoramatak
dieselvärmare
Dragpaket
mörktonat från bstolpen
230 volt i mittkonsol
blåtand
lastnät
6 sitsversion
3 extraljus.

ska produceras v35. Gissa om jag längtar.

FixarFarsan sa...

Låter som en snygg kombination med vitt och tonade rutor. 6-sitsversionen är lite annorlunda men gör säkert bilen luftigare ihop med glastaket..

Förstår att du längtar :D

Anonym sa...

Jag tycker jag fick med d viktigaste. Självklart hade man velat ha eldörrar osv bara min skamkultur som hindrade mig från att klicka vidare. Masters är i grunden rätt ok. 4wd 6sits dieselvärmare panorama var min prio ordning. Färgerna på Sharan tycker jag var lite tråkiga. Wild cherry red hade vart kalas. Men men

Precis som Ludd i kommentars fältet kommer jag från en Life Caddy. Ljusår mellan bilarna i komfort men utrymmet är sämre.

4motion i min Caddy haldex 4 var kalas och om någon här har erfarenhet av Haldex 5 så vore d kul att få en resention av det

Pär sa...

Hej igen. Dags för lite driftsinfo. från min Sharan igen.
- TDI 170 GT BMT (DSG)
- 2 vuxna + 3 barn (10, 8 & 5)
- Fulllastad bil
- Lätt lastad takbox Mont Blanc (650 lit)
- 550 mil (Sthlm --> Södra Franska Atlantkusten (inkl. dagstur till San Sebastian) --> Sthlm
- Snittförbrukn. 0, 67 lit./mil.
- Passerade 8.000 mil under resan.
- Bilen går klockrent. DSG-lådan är en dröm. Den interiöra kvaliteten är kanon = Allt håller ihop, t.o.m de inbyggda solgardinerna i bakdörrarna.
- Eldörrar och Elbaklucka funkar till 99%.
Jag ska byta bil i maj 2014. Det blir Sharan igen!

FixarFarsan sa...

Hej Pär

Kul med updates och att du är så nöjd med Sharanen.

Vi har också pratat om att bila ner till Europa men det får vänta iaf till nästa sommar så att alla sitter framåtvända..

Anonym sa...

Hej!

Skall beställa en Sharan 4-m Masters med xenon, värmare, mm, mm. Nån som vet när det kommer nån slags facelift?

FixarFarsan sa...

Hallå! Jag har inte sett/hört något om någon Sharan Facelift. Pingar @VWSverige om de kan fylla på med lite info? :)

FixarFarsan sa...

Svaret från @VWSverige "Nej, det är ingen facelift på gång på Sharan. I nuläget tycker vi att den är fulländad som den är ;-)"

Anonym sa...

Vilken tur för nu är den beställd!

/Gustav

FixarFarsan sa...

Coolt! Tror du kommer bli schå nöjd med din 4M Sharan! Vad fick du för prel.lev datum? Hinner du få den till snön?

Anonym sa...

Vecka 50.
Toffee Brown hade ju givetvis utgått så det fick bli en Black Oak Brown. Mig veterligen finns det ingen sådan i Sverige så man kanske blir först...

Har kört Superb 4x4 med Haldex4 i ett par år och Octavia med Haldex2 så om det nu är Haldex5 i denna återkommer jag med rapport.

FixarFarsan sa...

Black Oak Brown är riktigt snygg, hade gärna kört runt i en sådan, återkom gärna med din rapport (om du orkar får du gärna maila ett par bilder och lite kommentarer till fixarfarsan@hotmail.com så lägger jag upp din bil som ett separat inlägg).

Anonym sa...

Du har inga bilder på nån Sharan med extraljus? Har två st nya Hella 320 Jumbo i garaget som jag inte har en aning om det kommer se bra ut. Kanske blir tre feta istället. Kommer troligtvis ha denna bil i 5-7 år då vi fick vårt tredje barn inom en femårsperiod. Då får man kosta på sig lite.

/Gustav

Anonym sa...

Jag kan maila lite bilder och kommentarer när jag testat den ordentligt.

FixarFarsan sa...

Nej, har sett några Sharaner med tre rätt stora runda extraljus fastsatt på sån "ljusbåge" men inte fått någon sådan på bild..

Anonym sa...

Ok.

Bara för det kom det ut en på Blocket med tre Bosch Navigator. :)

Anonym sa...

Då var den kommen. Galet fin faktiskt. Hoppas på lite snö bara så man kan rasta Haldexsystemet!

FixarFarsan sa...

Man hör ända hit hur du ler :D Kul med ny minibuss, vi har också snackat om det ett tag nu men tummen har inte lossnat än. Jag njuter av att det är snöfritt än så länge, skottning är nämligen inte lika jämnställt hemma hos oss som resten av sysslorna hemma.. Fast jag förstår att du vill testa hur bra 4M Sharanen är :D

Anonym sa...

Har snart kört 11000 mil med min Sharan 140 TDI DSG och är överlag helnöjd. Det som har stört mig mest är påfyllningen av AdBlue. Kort förvarningstid och påfyllning som oftast hamnar mellan serviceintervallen. Kör du utan AdBlue ställer bilen sig i "felsäkert läge" enligt VW och du kan kanske puttra fram i 50-60 km/h. Vid senaste servicen upptäcktes rost bakom skyltbelysningen (hade klagat på glappkontakt) och det skall åtgärdas som goodwill. Kanske kan vara värt att kolla upp av andra Sharanägare?
Det blir eventuellt en ny Sharan som tjänstebil till våren och det jag funderar på är uppgraderingen av ljudsystemet till Dynaudtio. Någon som har några erfarenheter?

Kankonkan sa...

Har snart rullat 1000mil med våran sharan tdi140 BMT 4M nu, och än så länge är jag besviken på förbrukningen. Kommer aldrig under 0,75L/mil, farten ligger aldrig över den lagliga, oftast faktiskt lite under. Den blandade förbrukningen har varit så hög som 1,05L/mil en gång. Undras hur långt motorn måste snurra innan man kommer ned till det så smått fantastiskt låga förbrukningarna som nämnts här?

FixarFarsan sa...

Hej Kankonkan!

4Motion Sharanen har en deklarerad blandad förbrukning på 6 liter per 100Km (½ liter mer än den vanliga per 100Km) men en liter per mil hade jag aldrig accepterat själv så kör förbi med den och kolla om de kan se några felkoder? Kanske finns en uppdatering? Dum fråga men har du kollat lufttryck i däck?

Kankonkan sa...

Jo, skall åka in med bilen på koll, köpte den sprillans ny, så garanti finns på den såklart. Det jag reagerat över är att färddatorn reagerar väldigt våldsamt vid minsta gaspådrag och drar väldigt fort iväg över 15L/100km( nu skall man inte stirra på den, men så har inte mina tidigare bilar gjort). Lufttryck i däck är ok, 2,6kg för 215/55x16. Min gamla passat 1.9tdi syncro var inga problem att hålla under 0,55 på landsväg, och en modernare bil med nyare motor och tillhörande teknik borde faktiskt inte prestera sämre, även om denna model tar lite mera luft.

FixarFarsan sa...

Kankonkan, återkom gärna med ny status efter ditt verkstadsbesök hos VW..

FixarFarsan sa...

Inlägget uppdaterat med ett par Läsabilder på Gustav's Sharan.

Anonym sa...

Är galet nöjd med min Sharan efter 1800 mil. Stabil dragare, underbara utrymmen, i min mening den snyggaste familjebussen för 5 pers eller mer. Snittar 0,65l/mil och c:a 1l/1000km med AdBlue. Bästa tillvalen som jag gjorde var xenon, backkameran och dieselvärmaren. Det negativa som jag upplevt är slö motor (140hk) och misstaget att inte välja elskjutdörrar. Helljuset suger rätt bra också. Slö motor och ljuset kan man väl hitta lösningar på men dörrarna är väl tunga för min mellantjej på 4 år.

/Gustav

FixarFarsan sa...

Tack för bra ägarfeedback Gustav!

Tänkte på "slöheten".. Är det så att du alltid tycker 4M varianten känns slö eller är det bara när du lastar fullt eller drar släp med den som den känns slö tycker du?

Sharan går väl bara att få som fyrhjulsdriven med TDI 140, så var det i alla fall tidigare.

Anonym sa...

Jo tyvärr finns den inte i 170 4M. Hade en Superb TSI 160 4X4 innan och jämfört med den är detta en traktor. Men samtidigt så om jag ville köra fort och aktivt hade jag köpt en Porsche.

Den känns inte mer slö med last eller släp utan mer allmänt småseg.

/Gustav

Jocke sa...

Ska byta ut passaten mot en sharan nu i helgen, blir dock en manuell 1.4 tsi. Blir ju 3 barns far om 3 veckor så passaten blir tyvärr för liten, kommer sakna pärlan! Men ska bli så grymt skönt med allt utrymme i sharanen!

FixarFarsan sa...

Grattis till Trebarnskaoset! :)

En stor flexibel Sharan kommer passa er perfekt och den lilla 1,4 bensinaren med manuell låda är ett bra val om man inte kör extremt långa diesel-sträckor per år! Återkom gärna och fyll på med lite Sharan-reflektioner, om du orkar och får tid över d.v.s..

Jocke sa...

Tack! Precis, kör mest sträckor på max 2 mil förutom på semestern. Jag återkommer ;)

FixarFarsan sa...

Uppdaterad med ny Sharan-Läsarbild!

FixarFarsan sa...

Hej Amir, vad trist att du fått problem med det som jag oroade mig lite för när jag testade ovan Sharan med eldrivna skjutdörrar.

Självklart ska el-dörrarna fungera i alla väder och självklart ska bilen åtgärdas på garantin om den inte ens är ett år. Du kan inte ha en bil där dörrarna inte stänger om det är minusgrader ute!

Kontakta Volkswagen i Södertälje 08-553 779 00

Anonym sa...

Hej alla Sharan-kunniga! Är som de flesta andra här blivande tre-barnsfar och ska byta ut vår Mazda 6 kombi diesel -08 mot något nyare och större. Tänker framförallt på Sharan eller Alhambra men också på S-max. Lutar nog mer åt Sharan/Alhambra mest pga skjutdörrarna. Tänkte mig en begagnad från -13/-14. Vill ha bättre ljus än på min Mazda och då helst xenon men de flesta begagnade verkar ha standardljus. Är dessa OK ändå? Kanske kan man komplettera helljuset med extraljus vid behov. Några synpunkter? Någon som har erfarenhet av de inbyggda barnstolarna på ytterplatserna där bak? Plats till en bakåtvänd stol mellan dessa? Tack för en väldigt proffsig blogg förresten! /Pål

FixarFarsan sa...

Hej Pål! Grattis till barn nummer 3! ;)

Sharan är ett stabilt minibussval och jag skulle välja en Sharan utan de elektriska skjutdörrarna.

De inbyggda barnstolarna låter lockande och är praktiska men deras huvudstöd är sämre än de lösa vi har i vår Touran och när man inte längre behöver dem så har man två säten med en hårdare/sämre sittdyna.

Jag låter någon annan kommentera kring ljusen för jag har alltid varit nöjd med standardljus som dessutom är grymt lätta att byta iaf på vår Touran.

Kul att du läser min blogg och tar dig tid att kommentera!

Anonym sa...

Tack för input! Bra, då får det nog bli en med standardlysen - dem är det också flest av på begmarknaden! Pål

Ola sa...

Fördelar och nackdelar med 6-sits vs 7-sits?

FixarFarsan sa...

En 6-sitsig Sharan har två "framsäten" med armstöd och luft mellan sig i mittenraden bak. Fördelen är att man då sitter bättre där som vuxen men även som 7-sitsig så finns det gott om utrymme i den stora minibussen.

Vi har själv en Touran och dess mindre säten i mittenraden håller ändå fullgod komfort eftersom ryggstöden kan fällas var för sig.

Ola sa...

Jag är väldigt tveksam till 6-sitsig medan frun är desto mer positiv.
Ska titta på en Sharan 13 med nästan all utr imorgon, igen, då vi tittat på den förr men bilhandlarn haft den i ett halvår, så den verkar inte jätte populär som 6-sits om man tänker famijebil. Då jag tror många tänker att en vanlig kombi räcker utmärkt istället.
Men för vår del med 2 barn och hund, ska dra husvagn på 2200kg vilket Sharan får dra, och vi vill ha gott om lastutrymme i bilen så är ju denna bil "vår" grej.
Men MEN, köper man grisen i säcken med en 6-sitsig?
Vi är säkert mer än nöjda, man ska kunna sälja den sen också.. Eller att man just varje gång nån har kompis med sig måste fälla upp ett säte, vilket inte är jätte jobbigt men där vinner ju 3-sits raden flest poäng, men Kaptenstolarna vinner mest i komfort...
Otroligt svårt att bestämma mig om det verkligen är rätt val.
VIsst 4400 mil är inte mycket men 257000kr är endel om man inte är "nöjd"!

Så vore trevligt att höra om någon annan har 6-sits och hur ni resonerar?

Anonym sa...

Köpte den 6-sitsiga.. Det bästa var att den sista raden kan sträcka ut benen och "gränsla" kaptenstolen framför vilket gjorde att jag 186cm kunde sitta fullgott med nån cm marginal till taket, så man får väl vara aktiv och ducka lite vid fartgupp ;)

Leverans på onsdag!

Blev anonymt idag pga skriver på annan enhet.

Anonym sa...

Hittills nöjd, bara ett stabiliseringsstag som måste bytas.
Eldörrarna fastnar ibland i stängt läge, och nån gång har den ena inte orkat stänga den sista indragningen !

Men det är väl som väntat tyvärr.

Anonym sa...

Har som så många andra i den här tråden blivit 3-barnspappa och behöver byta Passaten mot en Sharan. Bra med alla läsvärda inlägg!

Funderar på vilken konfiguration man ska välja, numera finns den i GT-version med 4motion/DSG vilket nog är en väldigt trevlig kombo. Men som VW ofta gör kommer GT:n med andra tvingande tillval som jag är mer skeptisk till. Är t ex tonade rutor att föredra framför vanliga? Är sänkt sportchassi för stötigt för svenska vägar? GT:n är dessutom för tung för panoramatak vilket ungarna skulle älska...

Det verkar råda delade meningar angående de elektriska skjutdörrarna, varför skulle du inte välja dem Fixarfarsan?

Är det någon som har erfarenhet av Light Assist, funkar det?

/Oskar

FixarFarsan sa...

Trevliga Sharan-funderingar! :) Byggde en GT nyss och den drar ju iväg i pris rejält men vill man ha mer än 150hk så är det ju den man måste välja.. :/

Tonade rutor från B-stolpen har vi på vår #CrossTouran (läs mer) och de är grymt sköna på sommaren.

Sänkt sportchassi på VW brukar inte betyda stenhårt så det tror jag inte du kommer störa dig på.

Elskjutdörrar är jag lite skeptisk till, tror de kommer krångla med tiden i vårt klimat men jag testade dem i en Alhambra och det var smidigt att kunna stänga från förarplatsen!

Hoppas några Sharan-ägare också flikar in med sina kommentarer! (Y)

Pär sa...

Sent vaknar synden... Min Sharan GT 2011 rullade ca 19.700 mil innan jag lämnade in den hösten 2016. Endast två reparationer utöver normala slitagebyten: 1) Elmotor höger skjutdörr efter ca 15.000 mil. 2) Hjulupphängningsstag (har jag för mig) fram efter ca 18.000 mil.
Mitt råd:
-Med småbarn, välj elektriska skjutdörrrar.
-Med större barn, välj elektriska skjutdörrar. -Med ungdomar, välj elektriska skjutdörrrar.

Nästa vecka är det leverans på Sharan GT 184 DSG 4Motion med lite lull lull.
Surt att inte Android Auto funkar i Sverige än. Valde bort Navigatorn för jag var säker på att Google skulle ha fixat detta til sommaren 2017.
Kan inte tänla mig en Galaxy som alt.
Ingen Ford på min Gård :-)

FixarFarsan sa...

Tack Pär för bra och rolig återkoppling! Elektriska skjutdörrar ska man alltså ha menar du ;) Alltid roligt att höra när folk är nöjda med sina bilar!

Pär sa...

Jag tror att den första Multivanen med el. skjutdörrar hade stora problem. Dock är dörrarna på Multivan betydligt tyngre.
Det hände (Sharan) ett par gånger att dörrarna inte stängde de sista millimetrarna så att sensoren varnade för öppen dörr. Oftast berodde det på lite grus/skit i spåren. För min del så har många fingrar säkerligen skonats med denna "lyx".
Däremot valde jag bort Keyless Access på min nya Sharan. Har det på min Tiguan och tycker den strular lite för mycket. Alla nymodigheter köper jag inte....
Nu hoppas jag bara att VW tar sig i kragen och börjar rulla ut hybridtekniken på hela modellprogrammet. Enda alt. för mig med tre avfällingar var Mitsubishi Outlander PHEV och jag kan inte övertala min hjärna att gilla Mitsubishi.

Mats sa...

Har beställt en Sharan GT 184 DSG 4-motion med alla tillval då vår Outlander känns för liten.
Tänkte först beställa en Multivan men min fru vill inte köra en så stor.
Var in o kollade på VW igår och då visade det sig att det kommit in ny kampni där samma bil blir 20000kr billigare.
Vår bil blev byggd förra veckan men säljaren ordnar ändå så vi får det nya priset.
Blir intressant att åka VW för första gången i livet.
Återkommer med våra upplevelser av bilen.

FixarFarsan sa...

Välkommen in i Folkaträsket! ;) Sharan GT med 4Motion var ingen dålig bil att inleda med..

Mats sa...

Tackar!
Tror att den kommer passa oss.
Nu räknar vi ner till lev, som vi hoppas blir lagom till jul.
Får bli årets julklapp 😊

Nicklas sa...

Hej!

Intressanta kommentarer och bra artikel! Det skulle vara intressant att höra vilken förbrukning ni har som köpt TDI 4wd DSG.

PGN sa...

2017 VV Sharan 2.0 TDI (184) 4M: Snålkörning i hastigheter under 100 km/h så kommer jag ner till ca 0,67/mil. Ca 120 km/h på motorväg ger ca 0,75/mil. Stadstrafik i Sthlm ca 0,8-0,87/mil.