Jag lämnade in vår Volkswagen Polo GTi för lite garantireparation i morse och såg då att Volkswagenhandlaren hade fått in helt nya Volkswagen Sharan 140 TDI Blue Motion som demobil och jag tog chansen och provkörde den rejält under tiden Polon lagades..
Volkswagen Sharan = En Stor Minibuss
Nya Volkswagen Sharan är en stor bil. Om den 7-sitsiga Touran är en familjebil XL med sina 7-säten så är Volkswagen Sharan med lika många sittplatser en XXL. Den har större size på säten och mer lastutrymme bakom dem.
Yttermåtten på Nya Sharan är 485 cm på längden, 172 cm på höjden och mäter precis över 2 meter mellan spegelspetsarna. Den fyller precis en hel parkeringsruta på längden.
Sharan Kaross | Exteriör | Lysen
Fronten på nya Sharan är enligt mig den bästa vyn att betrakta bilen ifrån, riktigt snygg! Provbilen var inte utrustad med Xenon och saknade därför LED utsmyckningen med bågen av LED ljus runt halvljuset.
Tycker designen på standardlysena är riktigt lyckad. Lysena är lite vinklade och ger bilen ett självsäkert aggressivt grin utan att vara överdesignad på något sätt. Stilren tysk design när den är som bäst!
Denna Sharan hade en 140hk Diesel och sexväxlad DSG som drivlina. Som alla moderna commonrail dieslar knattrar de endast när de är kalla och knappt då.
Skriver längre ner hur effektiva de har blivit att köra.
Sharan Interiör | Säten
Snygg lyxig inredning med helt rätt färgkombinationen enligt mig!
Stolarna är storleken större än i nya Touran och sitter lite längre ifrån varandra så även tre byggjobbare ska kunna trivas bredvid varandra i mittenraden. Nu tror ju jag att det mer ofta kommer sitta ett par barnstolar eller bälteskuddar på den raden men även då är det extra utrymmet till nytta.
Om man jämför interiören med nya Touran har Sharan ett gigantiskt utrymme framför ratten. Lite som ett köksbord och man sitter även högre än i nya Touran.
Som jag skrev om #Touran så är Diesel med DSG en oslagbar kombination och körningen känns avslappnad när man smyger fram i stadstrafik. DSG lådan ser hela tiden till att peta in största möjliga växel.
Elektronisk Handbroms
När stol och ratt var justerade fumlade handen efter handbromsen men den var bortrationaliserad och ersatt med en liten knapp mellan sätena. Bilen var också utrustad med Auto Hold som ska underlätta start i uppförsbacke men den kändes lite överflödig då bilen hade DSG låda.
Körglädje i en Minibuss?
Jag hade inte förväntat mig att nya Sharan skulle vara så körglad som den visade sig vara. Dessa nya common rail dieslar har både det enorma bottenvridet OCH vill varva över 2-3000 varv där gamla dieslar började klaga.
Max effekt på denna TDI kommer först vid 4200 varv. Maximalt vrid finns däremot mellan 1750-2500 varv. 140 hästars TDI versionen har en toppfart på nästan 200Km/h.
Trycker man till gasen ordentligt rör sig nästan 2 ton minibuss riktigt bra och hela bilen har faktiskt en dos körglädje vilket större minibussar inte hade förr i tiden. Snart kommer en 200 hästars GT version med DCC som jag skrivit ett inlägg om tidigare.
Start & Stop System
Denna Sharan i Blue Motion utförande hade Start och Stop system som flera gånger stängde av motorn under provturen. Första gången motorn dog grep reflexen in och man började leta efter tändningsnyckeln men såg snabbt texten på displayen och hajade till.
Nästa gång det hände var man redan van och det kändes naturligt att trycka på gasen och släppa bromsen och bilen var åter igång. Detta var första gången jag testade Start och Stopp och jag är imponerad, fungerade smidigt.
Förbrukning Sharan TDI 140
Kör man bilen snålt ska Blue motion funktionerna se till att bilen ska gå att köra på 0,55 l/mil och kör man långresor ska det gå att få ner förbrukningen under 0,5 l/mil. Kör man snålt ska man kunna köra 123 mil på en tank, 1230 kilometer! Det är mer än dubbelt så långt en tank räcker på vår Touran 2,0 FSI
Har läst om en Sharan TDI 170 som kördes i i Autobahntempo (runt 180 knyck) och fick upp förbrukningen till 0,7 liter milen. Ludvig som kommenterat denna blogg (läs mer bland kommentarerna) kör sin manuellt växlade Sharan på 0,55 liter per mil i Svensk motorvägsfart.
Elektriska Skjutdörrar
Provbilen var även utrustad med elektriska skjutdörrar och baklucka. Skjutdörrarna sitter på båda sidor bak och kan öppnas och stängas från mittkonsolen. Praktiskt och bra så länge det fungerar – tänker på bland annat på fastfrysta gummilister i vinter. Klämda barnfingrar ska inte kunna ske enligt säljaren eftersom dörren ska stanna så fort den stöter på minsta motstånd, även detta är jättebra så länge det fungerar.
Ett tryck på knapparna fram öppnar båda bakdörrarna. Lite som i Star Trek. Skjutdörrar är riktigt smidigt på trånga parkeringar där många Nya Sharan’s ofta kommer stå parkerade misstänker jag.
7-Sitsig + Elektrisk Baklucka
Provbilen var en 7-sitsig version och hade kanske 15-20 cm mer utrymme bak än nya Touran i samma utförande. Bakluckan hade elektrisk stängning som även kunde skötas från mittkonsolen fram.
Småtråkiga baklysen
Måste erkänna att jag inte stör mig lika mycket på baklysena längre. De smälter in rätt bra men skulle kunnat vara lite roligare och mindre klossiga. Eller vad tycker du som läser detta? Lämna en kommentar!
Stort Öppningsbart Panoramasoltak
Bilen hade också ett enormt öppningsbart glastak vilket gjorde kupén ljus och ännu mera luftig. Glastaket gick även att öppna.
När man öppnade taket åkte en liten spoiler upp som ska leda luften upp och inte ner i bilen vid körning. Årstiden var lite fel för att testa detta idag men säkert otroligt skönt på sommaren.
Fordonsskatt
Fordonsskatten på Volkswagen Sharan 140hk TDI Blue Motion med DSG är för närvarande 3053:-/år och det är inte alls farligt. Däremot är nybilspriset är rätt saftigt, provbilen kostar 309800:- utan några tillbehör. Är detta mycket i dina öron?
Har man behov av en större bil än nya Touran 2011 är nya Sharan 2011 en mycket intressant bil. Riktigt underhållande att köra med helt lagom prestanda men samtidigt snål som en smålänning när du kör med lätta skor.
Fler Liknande Tester?
Har efter detta test långtestat många andra minibussar. Bl.a. långtest av nya Seat Alhambra, ett par långtester av VW Caravelle inklusive ett campingtest, ett par olika långtester av Ford Galaxy och två generationer Citroën C4 Grand Picasso och Renaults bussar o.s.v.
Vill du visa upp din fina Sharan (eller annan bil), tagga din redan uppladdade bil(d) på instagram med taggen #fixarfarsanbilshow.
Du hittar alla ovan nämnda tester under arkivtaggen #Minibuss.