Vad sjutton är detta för skitrubrik tycker säkert du :)
Vår kära Touran med 2,0 liters FSI sugmotor är inget under av driftsäkerhet tycker jag. Inte när vi kör den så korta sträckor och så sällan som vi gjort den senaste tiden.
Det 1år gamla Varta batteriet som sitter i bilen har jag laddat två gånger denna kalla vinter eftersom startmotorn knappt orkat dra runt den efter “bara” en veckas stillestånd i -20 grader.
Tändspolarna är bytta (alla fyra) när bilen var två år, hade gått 4000 mil och precis nyköpt av oss.
Häromdagen när jag var sen till ett viktigt möte och skulle ta bilen startade motorn nätt och jämt men gick sedan orent och motorlampan blinkade till ett par gånger och jag stängde av, förbannad och stressad! Den tredje starten gick motorn rent och lampan förblev släckt.
Nu är jag därför lite tvär på FIS.. FSI motorn som gett oss tråkigheter sedan start eller så är det bara vi som tankat med fel soppa för oftast har det nog åkt i 95 oktanig även om 98 rekommenderas enligt tanklocket.
Söker man snabbt på olika forum så hävdar folk att Nox sensorer (en del av avgasreningen) och även kolvar skulle ta stryk om bilen körs med 95 oktanig bensin och inte den dyrare 98 oktan. Andra hävdar också att 98 oktanig bensin inte innehåller någon etanol och att etanolen skulle ligga bakom motorskadorna på FSI motorer.
Det får bli en batteriladdning till i vinter och 98 oktanig soppa nästa gång tror jag för säkerhets skull? Helst vill jag ha VÅR NU och ett par nytvättade, städade och fullt fungerande bilar på uppfarten igen.