DSG växellådan är en smart automatisk växellåda som utnyttjar den manuella lådans små effektförluster och automatlådans bekvämlighet.
Du slipper kopplingspedal, får snabbare växlingar än med en manuell och dessutom ska DSG lådan hjälpa dig att köra snålare eftersom den hela tiden kör på högsta möjliga växel (gäller inte om du gasar som en biltjuv).
DSG lådan debuterade i Golf R32 redan 2002 och har sedan dess kunnat köpas till nästan alla VAG koncernens olika märken och modeller. Antalet växlar har under åren ökat från 6 till 7 men tyvärr har DSG lådans stjärnglans blivit lite solkig på senare tid då rapporter om olika problem börjat dyka upp allt oftare i media.
Det skrivs om nästan nya bilar där lådan hamnar mellan två växlar och tappar drivningen. Detta händer ägare flera gånger per dag och kan vara upp till 15 sekunder. Händer det mitt i en omkörning kan det uppstå farliga situationer om man inte är på hugget. Flera av dessa ägare har inte fått bilen lagad trots verkstadsbesök.
Efter återkommande frikopplingar brukar bilens varningslampor lysa med felmeddelande om överhettad transmissionsolja. Motorlampan har även tänds samt att lamporna på växelväljaren blinkar.
Jag har även läst rapporter om ägare som klagar på ryckighet och att bilen nästan inte går att krypköra i stadstrafik utan att den skuttar fram och inte sköter växlingarna mellan 1:an och 2:an snyggt.
Volkswagens informationsavdelning svarar: “En uppdatering av växelstyrdonet ska göras för att förhindra att styrdonet öppnar kopplingen mellan motor och växellåda på grund av en feltolkning av kopplingstemperaturen. Brev till bilägarna kommer att gå ut och våra verkstäder är underrättade.”
Jag hoppas VAG löser problemen snabbt och smidigt så att Direct Shift Gear åter kan stiga upp som herre på växellådstäppan.
TIPS! Läs gärna mitt andra Faktainlägg om skillnader på DSG6, de två olika DSG7 lådorna samt S-Tronic och även vilka bilar som har vilken låda. Klicka på ovan länkade bild eller denna direktlänk.
Kommentera gärna om du har en fråga eller egna DSG-erfarenheter?
En auktoriserad VW verkstad börjar alltid en felsökning genom att koppla in datorn och läsa av felminnet.
Om ni vill komma billigt undan så finns det folk med egna VCDS/VAG.COM datorer som skulle kunna hjälpa er med felminnesavläsningen. Skriv och fråga snällt på Volkswagen Club Sweden (vwcs.se) och kolla om ni har någon i er närhet som kan ställa upp..
Svar till Lime82. Om du vill vara säker innan du byter lagren måste du till en verkstad som har VW:s original testprogram och koppla upp bilen mot det. Inga andra program som kan gå in så djupt i systemen.
Hej, sugen på ny passat gtr med dsg 6, håller lådan för 280hk/350 nm? /Erik
Bilen är fixad! Det var inte alls dsg-lådan som var boven utan ABS-givaren i hjullagret. Symptomen blev tydliga när man kopplade ur & i batteriet och bilen kunde inte släcka abs & servo lamporna. Efter det så kontrollerades givarnas värden då de inte lämnade några felkoder. Givaren i vä bakhjul gav felaktiga värden. Därav dsg-lådans konstiga beteende. När hjullager med inbygd givare var bytt så rullar bilen perfekt igen! Skönt med en rep. på ca 3000 istället för 35000!
Tack för tips! //Emil >< Lime82
f.d. skodaägare. kamkedjor som sträcker sig tack vare materialfel. dsg7 låda som bara pajjar. byt bil innan 2000mil
Hej. Vet du om Dsg -problemen upphört på senare årgångar?
Hej. Är problemen med Dsg 7 över och i så fall från vilken årsmodell?
DSG-problemen lär inte har försvunnit helt, DQ200 är fortfarande den jag hör mest strul kring men även dåligt servade DQ250 som gått många mil.
Köp en så ny bil med så få ägare som möjligt och se till att den fått alla uppdateringar och ev. servicar inkl. oljebyten på lådan.
Jag kan se att flera råkat ut för samma som jag, men jag hittar inget svar på vad som är felet (kanske jag inte läser ordentligt...)
Jag har en Tiguan -11 med DSG7 och 11000 mil, och nu har den låst sig två gånger på relativt kort tid i P-läget när jag startat bilen. På MFD:n blinkar P och en skiftnyckel om vartannat. Efter en stund släpper det, och sedan går det att köra som vanligt i flera dagar. Jag vet inte om felet försvinner tack vare att jag startar om bilen flera gånger, men det känns inte så. Felet försvinner nämligen helt plötsligt när bilen är igång.
Har någon som haft samma problem någon lösning på det också?
Jag hade felkoder på DSG växellådan och mekanikern som jobbat 10 år på Skoda och nu startat eget sa att han kunde fixa det och att bilen skulle funka som ny om vi byter den. Det gjorde vi o han sa att bilen var klar och jag träffade honom men lådan hackade in när jag kom till R. Den hackar också från 1-2 samt 2-1. Man hör hur lådan knakar. Känns som om kopplingen inte hittar drag läget rätt på de växlarna. Men bilen slirar inte utan kommer endast ljud. Och sen blinkar det på skärmen på instrument panelen på alla växlar. Jag har en DSG7 förresten. Skoda superb 2009 1.8tsi.
Problemet fanns inte innan jag lämna in den utan dök upp efter att han bytt lådan. Enligt honom är det mikatroniken och det uppstod efter bytet.
Han påstår att det inte går att se datorn med felsökning att det är fel på mikatroniken. Och jag undrar om det verkligen är så. Han påstod att det får man veta efter att man bytt lådan och man kan inte veta att mikatroniken är kass innan man bytt lådan.
Det kunde jag inte köpa. Man måste väll kunna se på diagnostik uttaget om det är fel på mikatroniken, eller? Och enligt honom så kan man varken rengöra den eller uppdatera mjukvara eller ställa in värdena och anpassa det till den nya lådan utan man måste byta den. Det kunde jag heller inte köpa. Man måste väll självklart kunna göra något, eller?
Så mina frågor är:
1. Kan man se på fel sökningen på mikatroniken, för det fanns inga fel koder på den innan bytet?
2. Är det verkligen så att det visar endast efteråt man bytt lådan?
3. Kan man göra något att få mikatroniken att funka med den nya lådan utan att byta ut den?
4. Var det fel på min mikatroniken eller har han fifflat med den?
Jag uppskattar verkligen din tid om du kan hjälpa mig, hade betytt otroligt mycket för mig.
Jag skall bara skriva detta KÖP ALDRIG EN
VW MED DSG VÄXELLÅDA när som helst kostar det 27 000 kr utan anledning i reparation när växlingsroboten lägger av ett tydligen mycket vanligt fel och vw skiter fullkomligt i det
Hej, är intresserad av en Multivan 2014 180 hk med DSG och 4M. Den har gått 6400 mil och ska servas om 18 mil enligt displayen, antar att det är oljebyte i lådan då!?! Någon här som har erfarenhet av DSG i Multivan? Verkar ju vara den mindre skadedrabbade DQ500 i den... Mvh Tobbe
Hjälp! Jag har en Golf Gti -06 med DSG som växellådan verkar ha låst sig, parkerade bilen med P läge men utan handbroms, nu när jag skulle åka så verkar bilen ha fastnat i P-läge! Alla växlar går att lägga i men bilen gungar till bara i läge D och R och de går att varva bilen med dom växlarna i men bilen rör sig mer för de. Har provat att bogsera bilen men den är stum! Lyfte upp bilen med domkraft och hjulen går att snurra var för sig men inte samtidigt, då blir de stopp! Några tips??
Glömde skriva att antisladd lampan samt symbolen för rattelektroniken lyser också
Tjena ja har en 6 växlad dsg och den står och tuggar på dreven i lådan innan 1an hoppar i och ibland så tappar den allt och bara frilägger sig och då måste ja stänga av och starta om bilen o ja jag skulle aldrig någonsin köpa en dsg låda igen aldrig 😕
Har en golf r32 med DSG lådan, gått 17000 mil, alla växlar, dvs 1-6 börjar blinka i instrumentbrädan och då går växellådan i friläge, kan hålla på i allt från 5 sekunder till några minuter, sen hoppar växeln i igen och det slutar blinka, ibland händer de inte på förra dagar och ibland kan de hända var 5e min. Någon aning om vad de kan vara?
Tråkigt att läsa om era DSG problem! Är nästan säker på att de orsakas av en trasig mechatronic/mekatronik i DSG lådan men första steget är nog att läsa av bilens felminne.
Hoppas det ordnar upp sig för er! (Y)
har felsökt och var självklart mekatronik fel, någon som har tips på någon verkstad som kan åtgärda problemet förtom vw:s egna dvs..
Jag körde på mitt gamla jobb en passat 09-10 ish. 2.0 tdi DSG runt 170 hästar kanske lite mer. Växellådan klagade aldrig på något sätt trots att vi körde som dårar. Tyvärr rasa motorn tillslut pga att servicen uteblev men den bilen härdade ut länge innan den gav upp. Motorn rasa innan lådan.
Nu äger jag en passat 2.0 tdi DSG 170 hk 2012 gått 10300 mil. Sköter bilen så bra man kan men jag som privatägare kan inte låta bli att va lite orolig. Bara haft den 500 mil. Har hört att DSG går bättre på bilar som har lite mer hk. Sämst är dem på gas eco passaterna har jag hört. Ska bli spännande o se i framtiden om gte köparna på senaste generationen får problem.
Mitt tips är om man köper en gammal bil eller en som gått många mil köp en manuell, skippa DSG helt. om man har DSG skit i att växla med paddlar. Låt automatlådan tänka själv. Ta det lugnt när man ändrar lägen från ex R till D. Håll koll på försäkringen. Helförsäkring kan täcka problem upp till 15000 mil. Lämna in på en grundlig inspektionservice innan 15000 så kanske man har tur med priset om de hittar något som är påväg att rasa om man har helförsäkring.
Tänker köpa en ny 2017 octavia 1,0 tsi 115 med dsg 7.
Har alltid kört manuell men är imponerad av det jag test kört. Tänkte också ha kvar bilen länge. Det borde väl funka utan problem numera eller skall man fega på en sexväxlad
Tack för era kommentarer, har missat att svara! :(
Mikael, köper du en helt ny bil med DSG, servar den enligt bok och kör som folk och som anonym skriver, inte växlar mellan R/D när bilen rullar så lär du ha minst risk för strul..
Robin, trist att det var mekatroniken. Har du fått den lagad? Har ingen bra koll på verkstäder som är duktiga på DSG reparationer, skriv en fråga på VW klubbens forum, de brukar ha järnkoll (vwcs.se).
Köpte 2015 en Superb 2.0 -11 DSG , växellådan bröt ihop på en gång. Bilfirman, icke märkes,"lagade" lådan utan att byta något och bilen gick att köra med. Nu, lite över två år senare, bryter lådan ihop igen. Lämnar in bilen på märkesverkstad som dömer ut lådan och har fått godkänt av försäkringsbolaget att reparera - med begagnade delar.
Känner mig något skeptisk till att begagnade delar används, är "felet" med lådan åtgärdat från något årtal så delarna håller kan jag väl förstå. Annars känns det ju mest som en tillfällig lösning och snart kommer jag ha ett haveri igen medan med nya delar skulle haveriet skjutas upp en längre tid. Vad säg er experten? Är det ens lönt att ta en diskussion med försäkringsbolaget, de borde ju redan veta om problematiken?
Hej! Sugen på att köpa en caddy av årsmodell 2012 (tillverkad 2011). 1.6 TDi som har gått runt 7000 mil, ej varit och provkört ännu men tänkte avverka det i veckan. Har du någon aning vilken DSG-låda som sitter i den?
Caddy 1.6 TDI har DQ200 med torrlameller, Caddy med den större "2 litersdieseln" har DQ250. Läs gärna mer om de olika lådorna här: Skillnad på DQ200, DQ250 och DQ500
Kör en Superb från 2010 med tdi och DSG6 lådan. Upplever vibration precis från stillastående när man släpper bromsen och bilen drar iväg den första metern. Både framåt och bakåt. Bilen har i övrigt gått felfritt. På senare tid har jag dock börjat uppleva att den hoppar iväg lite väl hastigt i de lägre växlarna också. Gör man däremot en lite kraftigare acceleration märker man inga konstigheter. Var precis inne för byte av dubbelmassa-svänghjulet men jag upplever inte att vibrationen i startögonblicket riktigt försvunnit. Några idéer? (rullat ca 20 tusen mil)
Ofta är det mekatroniken i DSG lådan som byts ut när lådan inte växlar som den ska, just hoppen låter lite som det kan vara Mekatronikenheten..
Tackar för svar. Ska forska vidare i ärendet. Bilen är körd mycket i storstadstrafik innan jag köpte den (inte som taxi) men ändå. Gissade att det kunde vara kopplingslamellerna som börjar vara slut, men växellådsoljan är nyligen bytt och såg inte alls bränd ut, och många påstår att kopplingen nog ska klara runt 40 tusen mil. Så mekatroniken kan nog vara ett alternativ då. Ska kolla runt var man kan få tag i en förmånligt eller få den kollad.
Har en Passat årsmodell 2010, växelvisaren blinkar periodvis, någon som vart med om samma eller vet vad det beror på?
Sofie, jag skulle rekommendera dig att läsa av bilens felminne hos en VW verkstad. Skulle gissa på trasig Mekatronik-enhet men kan även vara annat, lite beroende på hur mycket bilen/lådan gått..
(Återkom gärna och uppdatera med vad felet var)
Har en Skoda Superb 160hk 2011 årsmodell med DSG 7 stegslådan
Köptes i somras 2017 och fungerade felfritt fram till 19 dec 2017 dagen efter fanns det ingen drivning i lådan och efter mycke tjafs står den nu på verkstad och har tydligen inre oljeläckage som kortslutit styrboxen i lådan....hade jag vetat mer om DSG DQ 200 hade jag aldrig köpt bilen
2018-03-27
Hej!
jag har en Skoda Yeti DSG7 TSI 105hk 2011 som nu har börjat krångla vid ca 19500 mil. Det började med att service/skiftnyckeln vid växelväljaren börjar att blinka och den ville inte lägga i rätt växel alls, eller till och med kunde växla NER från trean till tvåan. Det brukar släppa om man stänger av bilen och tar ut nyckeln en kort stund. För att sedan inträffa igen dagen efter eller samma dag.
Vad kan vara fel??
I samband med detta, några dagar efter första incidenten med växellåda problemet så tändes en gul lampa som indikerar "kontrollsystem för avgaser". SUCK. Ska skiten börja lägga av nu? Lådan var renoverad vid 11.000 mil tidigare en gång och då tänkte jag ju när jag köpet bilen att "fan va bra". DSG verkar vara rena jävla skräpet om ni frågar mig, vad är det för jävla skitproblem!?
Hej! Har en passat 2013 ecofuel med DSG-låda. Har fått problem och vart inne på verkstad och fått felkoden ”växellägesgivare 1, orimlig signal”. Bilen har gått ca 14500mil, maskinskadeförsäkringen täcker ej. Kan ”goodwill” falla in om den varit inne hos VW fram till 12500 mil sedan på mekonomen 2 tillfällen efter det? Tacksam för all input hur jag kan lösa detta för en så lite peng som möjligt..
Jag tror tyvärr inte det finns någon goodwill för din Passat då den gått 14.500 mil och servats på Mekonomen.
Lider med dig som har Yetin, tror det bästa du kan göra är att försöka hitta en ersättningslåda på skroten och låta en verkstad byta om du inte mekar själv.
Superben med inre oljeläkage låter som ett garanti/goodwill jobb i mina öron?
Sofie, gissar att din Passat har problem med mekatroniken men en dator måste kopplas in så att man ser felkoderna (vissa hemmapulare med VW har VCDS hemma och kan hjälpa dig med avläsnignen).
Just köpt en Passat v6 med DSG-låda. Den har börjat ”hugga” när man kör plattan i mattan, var ganska läskigt måste jag säga. Börjar lådan ta slut och måste bytas eller renoveras eller vad? Den har gått 11000 mil, välservad. Köpt av bilfirma förra året. Älskar den, men detta var ju lite trist alltså...
Har många kört "plattan i mattan" i 11000 mil så sliter det på grejjerna men jag tror oljan ska bytas i lådan var 6000:e mil så det skulle kunna vara en sådan enkel grej.
Hjälper inte oljeservice så är det troligen mekatroniken skulle jag tippa..
Tack för svar ang v6an. Jag har kört relativt normalt med den under vinterdäcksperioden, och inte märkt några problem. Utan det var nu under en omkörning. Trist. Får åka och felsöka den. Hoppas det bara är oljan som behöver bytas. Upplevde samma problematik för långe sedan med min 850 t5 automat, då var det en impulsgivare som spökade..
Hej som många andra är jag lite villrådig , funderar på att köpa en Caddy Maxi Life med DSG6 lådan 10000mil. 2012a 140hk 2,0 tdi motorn. Är det några kända problem med den lådan?
Miike, den sexväxlade DQ250-lådan har klarat sig bättre än DQ200 men kolla att oljan är bytt (minst en gång) och att den växlar utan hugg eller "tvekande".
Har en Passat 2016 2.0 tdi (framhjulsdriven) med dsg6. Började med "vanliga" dsg ryck, slutade med kärringstopp, slirande på Drive från stillastående och Reverse från stillastående. Ny mekatronic enhet, hjälpte inte så det blev en ny låda i en 2.5 år gammal bil.
Nästa bil blir inte en Volkswagen.
Jag har en Fabia -16 med DSG7 och 110-motorn. Den har sedan ny varit hopplös att starta mjukt med och samma vid krypkörning, man måste köra med "ägg" under gaspedalen. Verkstaden har ingen lösning. Förra Fabian, -08 hade inte detta problem.
Har en Golf R som hade lite hårdväxling som jag nollställde DSG lådan på igår och nu funkar den perfekt behöver ni hjälp så kontakta mig på (977ada@gmail.com) finns i Skåne med vänlig hälsning Gunnar.
Hej! Vet inte om tråden fortfarande lever men jag testar ändå :)
Tittat på en 2015 passat 2,0TDI Premium R-line. Enligt car.info så är bilen 6-växlad. Eller det då DSG6 lådan dq250? Finns det kvar massa barnsjukdomar på dessa årsmodeller? Bilen har gått 16500mil och blivit servad vid 3323 - 6257 - 8980 - 11914 - 14739 och vid 16231 mil.
Om lådan känns okej vid provkörning skulle ni rekommendera köp då? :)
Tack för alla era kommentarer, jag har varit dålig på att uppdatera och svara aktivt!
En DQ250 från 2015 borde ha fått uppdaterad programvara och klara sig bättre än de första modellerna och just 250 har ju aldrig varit den som krånglat mest = DQ200.
Exakt hur gamla är de här väldigt problematiska kommentarerna om DSG lådorna? Är i fasen att köpa en nyare Tiguan 2021 elr 2021 och det jag undrar nu är om alla de problem med DSG-lådorna finns kvar?
Det här skriver jag idag 2021-06-23
Hej hopp!
Jag har precis köpt en Touran från 2011, 2.0tdi 170hk med DSG6 låda. Det låter "brummigt" mellan ca 1100-1700rpm. Detta uppstår inte när bilen kallstartas utan efter omstart när den är varm. Jag upplever att den växlar bra, snabbt och mjukt. Har ej kört DSG förut så jag har inget att jämföra med. Köpt på firma med 6 mån garanti.
Tack för otroligt bra sida! Har läst igenom inlägget om olika DSG lådorna, men är fortfarande osäker vilka Tiguan som har DQ500 som låter som de har mindre problem. Funderar kring att köp en Tiguan TSI eller TDI 2.0 kring 2012-2013. Vet någon vilka som har DQ500 eller hur man kan hitta detta?
Vad jag vet så är alla 7-växlade DSG lådor i Tiguan DQ-500
Min passat 3c dsg från 2010 vill inte svara när jag gasar... Besiktades på fredagen och på måndagen skulle jag köra till verkstaden för att fixa blinkersar på backspeglarna (enda anmärkning en), så kan jag inte backa ut från parkeringen.
Det enda som jag märkt senaste året är att motorlampan går igång när jag kör på bensin, aldrig när jag kört på gas... Hjääälp, vad gör jag nu? Skulle bli otroligt tacksam om ngn vill ge mig lite input /Ira
Hej! Har en Passat Ecofuel från 2012 där växellådan nyligen reparerats. Dock kvarstår problem. När bilden har varit igång i 10 minuter (exakt) så blinkar vilken växel man har i och en u-nyckel visas istället för växeln. Stänger man av bilen så är det som vanligt igen men problemet kommer tillbaka efter 10 minuter. Verkstan vet inte vad felet är.
Hej! En passat SportCombi 2018 diesel 191HK, DSG7, är det torr eller våtlameller på den då? Hur vet man vilken låda som sitter?
Hej! Jag har en Tiguan 2018 GT modell och den har gått 7200km, förra veckan så rasade mekatroniken i den och den är servad varje år på din bil/volkswagen
Så Dsg lådorna är verkligen skit 🤮
Väldigt intressant info i denna tråd! Jag har precis skaffat en Cupra Formentor hybrid med DSG6 låda. De första 100 milen gick den hur bra som helst, men sen började det hända grejer… Vid en kökörning på Essingeleden i Stockholm så började den plötsligt att hacka och rycka när man krypkörde, samt att den började klonka från drivningen vid dessa tillfällen. Klonkandet hörs väldigt tydligt även utanför bilen, enligt min fru. Ryckigheten och klonkandet kommer även när man kör sakta i uppförsbacke, men inte varje gång. Verkstad har haft bilen inne och svaret var att det är ”en egenskap som dessa bilar har!”. Ska lämna in bilen på en annan verkstad nu i veckan, för att få en ”second opinion”. Nån som tror att jag är en nöjd kund av en VW produkt?