Fakta & Skillnad På DSG6, DSG7 & S-Tronic

Satt och läste lite i Alla bilar 2014 igår och reagerade på att det stod att en Audi R8 hade DSG7 låda och inte en S-Tronic?

DSG-Tål-Effek-Vrid-DQ500

Audi S-Tronik = VW DSG

Jag vet att Audi R8 gick över till dubbelkopplingslåda för ett par år sedan men har dom skippat beteckningen S-Tronic helt numera? För i grunden är det ju ändå samma teknik i både S-Tronic och DSG.

Hursomhelst, DSG7 efter Audi R8 betyder inte samma sak som DSG7 i de taxi eller bilskolebilar som haft växellådsproblem.

DSG-DQ500-Skiss

Solklart eller lite rörigt? Ska vi ta och kolla närmare på vilka DSG lådor det egentligen finns på marknaden idag, vad skillnaden är och vilka bilar som kan ha vilken typ av DSG-låda?

DQ200 (0AM)

DQ200 har sju växlar och torrkopplingar eller torrlameller. Denna låda ser man ofta i VW annonser som DSG7. Den sitter i stort sett alltid bultad till en bränslesnål 1,4 TSI motor. Lådan är konstruerad för ett vridmoment upp till 250 Nm. Just denna drivlina har haft lite problem i bilar som ofta stannar eller krypkör i "driveläget" alternativt får täta motorstopp.

Främst taxibolag och bilskolor har fått DQ200 att rasa men även TSI motorerna har fått problem med smörjningen tack vare tjuvstoppen och därför ibland fått sträckta kamkedjor.

DQ200 sitter i bilar med svagare tvärställda motorer på 1,4-1,6 liter.

DQ250 (02E)

DQ250 är sexväxlad och har våtkopplingar (ibland kallas de även för våtlameller eller oljelameller). Denna dubbelkopplingslåda var tidigt ute på marknaden och sitter bl.a. i Passat/Golf/Touran och brukar i folkmun kallas för DSG6.

DQ250 tål ett maximalt vridmoment på 350NM och det är troligen därför många av Volkswagens dieselmotorer har detta vridmoment.

DQ250 sitter i Volkswagens modeller med tvärställda fyrcylindriga motorer på 1,8-2,0 liter samt 3.2 och 3.6 liters VR6:or.

DQ400 är en videreutveckling av DQ250 och sitter i Golf 7 GTE och Audi A3 E-tron.

Automatväxellådor med beteckningen 09G/09M/09L är inte DSG utan vanliga sexväxlade automatlådor där 09M tål 450NM och ska mellan 2006-08 suttit i gamla värstingen Passat R36 (mitt test) men även i vissa starkare Tiguan modeller ända fram till DQ500 tog över. Har personligen aldrig sett en R36 som INTE haft DSG men.. 

DQ381-7A

DQ381 är den andra DSG7 lådan och den sitter i nya lättare SUV modeller baserade på MQB plattformen. Den skall vara byggd för vridmoment upp till 420 Nm men jag får återkomma med mer info när jag kollat med VW själva.

Jag vet i alla fall att nya Audi S3, nya Golf R och Ateca har denna låda.

DQ500-7A (H04)

DQ500 är den tredje DSG7 lådan. Lådan är inte ny utan kom redan 2009. Den har våtlameller, sju växlar, är gjord för tvärställda motorer, klarar lite högre vridmoment (upp tilll 600Nm) och sitter monterad i Tiguan, Multivan, Transporter (från 2009 och framåt), Sharan, Caravelle samt även nya Passat GTS. Den sjunde växeln är en ren överväxel eller "overdrive".

Minns att jag åkte med i en fyrväxlad tvåförtti med elektronisk overdrive som liten (fast på den var overdriven paj).

DL501-7Q (0B5)

Den fjärde DSG7 lådan, DL501 är Audi's sjuväxlade S-Tronic som kom 2008 och sitter i deras prestandamodeller med längdmonterad motor. Sitter i t.ex. Audi A5, A7, Q5, S4 och nya R8 och kallas alltså av vissa för DSG7.

Denna låda innehåller bl.a. två olika sorters oljor och lådan klarar ett vridmoment på maximalt 550Nm vid 9000 rpm. Även i DL501 är sjunde växeln en ren överväxel och lådan använder sig av våta lameller.

DL382-7F

Audi lanserar en ny 7-växlad dubbelkopplingslåda i sin A6 Ultra modell och lådan har beteckningen DL 382 där "L" står för längdsmonterad. Denna nya DSG7 låda, eller DL382-7F är en lågfriktionsväxellåda med våta lameller och nästan äkta torrsumpssmörjning som sägs sänka CO2 utsläppen med 10g/km. Lådan tål 400 Nm i vrid och motorer med upp till 272 hästkrafter, något lägre än storebror DL501-7Q ovan.

DL382-7F kan monteras i Audi-modeller som baseras på plattformen MLB (Modular Longitudinal Matrix).

Slutsats:

Så här när de ligger på rad så är det inte så rörigt, VW nyttjar dom tre första och Audi använder alla fem DSG modellerna i sina bilar..

Dubbelkopplingslådorna brukar kräva oljebyte var 6000:e mil och de tre sistnämnda verkar inte figurera lika ofta i rubriker där det skrivs om fel och problem. Det kan i och för sig ha att göra med att de sitter i färre antal bilar också.

Nu är det väl solklart? Frågor på detta? Något som inte stämmer? :)

Läs gärna mina andra populära blogginlägg om DSG Oljebyte eller DSG Fel/Problem

121 Besökare har kommenterat :
FixarFarsan sa...

Uppdaterade precis detta DSG-inlägg med lite mer fakta från @VWSverige

Anonym sa...

Har försökt få min VW säljare här i Malmö att förklara vilka bilar som har vilken DSG och vilka som haft problem men han hade inte full koll, tack för en rak och bra förklaring. /JK

FixarFarsan sa...

Vad kul att min DSG genomgång kom till nytta! :)

Anonym sa...

Jag antar att Skoda har samma lådor som VW, eller?

FixarFarsan sa...

Ja, VW och Skoda använder nog exakt samma DSG lådor (kan kanske skilja på infästningar och dyl men annars samma lådor)

Anonym sa...

Håller med, tills annat sagt så säger vi att det är samma :-)

//P-A

Anonym sa...

Hej, passar på att ställa en fråga här om det är ok.

En Skoda Superb 140 TDI 4x4 DSG6 -12 som har gått 12000 med missljud från "drivlinan" på tomgång. Någon som har något förslag?

Tyvärr vet jag inte mer om felet än vad jag skrev ovan, förutom ljudet på tomgång så växlar den fint och funkar bra för övrigt.

Någon som sitter där hemma och är sugen på att tipsa lite?

//P-A

FixarFarsan sa...

Bloggens Audi/VW-mekaniker säger att det är svänghjulet som väsnas..

Fredrik Backteman sa...

Någon som vet om Audi A6 Ultra s-tronic lådan kommer till nya passat (B8)? i Audin drar den mindre än automat och passaten har än så länge DSG6 som drar 0,04 mer än manuella, känns 90-tal...

Anonym sa...

Fixarfarsan,

Fredriks fråga borde väl vara en baggis för dig med dina kontakter på generalimportören 😄

Danni,

Du brukar oxå sitta på bra info?

//M

FixarFarsan sa...

Tja M, Har ställt frågan till @vwsverige men inte fått något svar än så @TheDannix får gärna förklara hur det ligger till? ;)

FixarFarsan sa...

DL382-7F, så heter nya DSG7 lådan i Audi A6 Ultra och jag har uppdaterat inlägget med lite fakta som jag själv grävt fram.

Eftersom DL382-7F kräver MLB plattform och Nya Passat B8 bygger på MQB så blir det nog svårt att få in just denna låda men jag gissar att en "Q-variant" säkert är på "G"..

Birgitta sa...

Hej! jag som handikappad måste köra på en automat, och jag är specifikt inne på passat, om man läser allt som sägs inne på TV så är alla automat passater med DSG skit, skulle du avråda från att köpa en Passat med Automat, eller kan man köra tex en 1.8TDI utan problem? har du några tips/tankar kring detta?

Tobbe sa...

Alla passat är inte skit! Det är framför allt 1,4 bensin/gas och övriga bensinmotorer under 2,0L i motorvolym tillsammans med dsg7 som är problemet. 2,0 tdi har dsg6 och den är i stort sett problemfri. Jag har skälv kört över 10.000 problemfria mil på snart 2,5 år med dsg6 och 2,0 td

Jesper sa...

En imponerade samling fakta om de olika DSG lådorna. Hade ju varit bra om säljarna på VW haft minst lika bra koll. Jag pratade nyligen med en säljare som inte hade koll på att det finns två olika DSG7 lådor t.ex. /Jempa

Michael sa...

Letar specifikt efter en några år gammal CC men har börjat dra öronen åt mig efter ha läst om problemen med DSG. Hur är DSG-lådorna i en bil som gått 8-10000 mil och över det? Jag har inte hittat info om hur stor procent av DSG-lådorna till 2,0 liters motorerna som har problem, speciellt dom som gått lite längre. Är det manuell låda som gäller för mig?

FixarFarsan sa...

Ni som kört långt med DSG-bilar, kommentera gärna Michaels fråga och berätta era erfarenheter? Jag skulle själv kolla att servicen är gjord vid rätt tid på DSG lådan samt kolla upp om den fått några delar utbytta. Skulle provköra ordentligt och testa att den växlar bra och inte slår eller slirar samt vilken typ av garantier som lämnas på bilen.. Lite sånt! :)

Michael sa...

"FixarFarsan sa...
Ni som kört långt med DSG-bilar, kommentera gärna Michaels fråga och berätta era erfarenheter?"

Precis, även ni som inte har några direkta fel att berätta om så är det värdefull info för mig. När man tittar på t.ex. Bytbil så verkar det vara vanligt att man säljer bilen runt 10000mil eller strax innan dess. Borde finnas en förklaring till det.

FixarFarsan sa...

Skodan gick 10.000 problemfria dsg mil med mig, totalt 20.000 mil. Jag gjorde 2 st oljebyte i v-låda , ägaren innan mig 1 gång. Jag bytte enligt intervall, det slarvade förra ägaren med. Håller jag med dig om det du skrev. (Tobbes kommentar på Twitter)

Michael sa...

Jag som inte bor i en storstad (Varberg) med mycket köer och därmed få start och stopp situationer. Är det då servicen som är hemligheten till en fungerande DSG-låda?

FixarFarsan sa...

Ja, servicen och att man inte "slirar" med DSG-lådan som om det vore en vanlig automat kanske? #ingenexpert

Anonym sa...

Jag har en SEAT Leon ST Diesel med DSG6 och tack vara denna tråd klarnade det lite för mig, för min mor och jag drog våra bilar samtidigt och hon fick en 1,2 diesel DSG7 (som idag är inne på tömning och uppgradering programvara) och jag fick en 2,0 diesel med DSG6 och funderade på varför jag har en DSG6 och hon en DSG7, men hennes bil har varit inne 2 ggr redan och min har bara tuffat och gått.

FixarFarsan sa...

Kul att detta inlägg kring olika DSG modeller var till nytta! :)

Christoffer Johansen sa...

Jag har en passat 2011 med 2.0 diesel 4 motion.
Tycker 2ans växel beter sig konstigt, när den ska till 3:e eller 1:a så rycker det lite. Samt lite oljud? Någon som haft samma problem. Oljan i växellådan byttes vid 6000 mil och har kört 9800 nu,

Anonym sa...

Blir lite fundersam när jag läser i ingressen att DQ250 (DSG6) sitter i bilar med motor 1,8 och uppåt. Jag har en Jetta -07 1,4 TSI med just 6-växlad DSG-låda. Har jag en bastard? Kan tilläggas att den just börjat krångla lite. "Hugger" vid normalt gaspådrag mellan 3:e till 4:e växeln. Olja och filter byttes för ca 2000 mil sedan.

Christian Johansson sa...

Vilken automatlåda sitter i Passat 2.0 TFSI och Octavia 2.0 FSI?

FixarFarsan sa...

Både Passat 2.0 TFSI och Octavia 2.0 FSI har enligt mina uppgifter en sexväxlad DSG6 (DQ250).

När det gäller "bastarden" så är det samma DQ250 i din Jetta 1.4 TSI från 2007. DQ200 eller DSG7 med torrlameller kom först i årsmodell 2008 om jag minns rätt..

Ola sa...

Vad tror ni om att dra/backa 2200kg husvagn med en 2011- sharan med DSG?
2200kg bör nämnas är bilens oxå högsta tillåtna dragvikt.

FixarFarsan sa...

Hej Ola, eftersom den är typad för 2,2 tons släp så ska den ju klara det men jag skulle nog försöka köra bilen som om den hade en manuell låda, i alla fall vid parkering och lägre farter..

Jonny Edlund sa...

Hej jag har en passat v6 3.2(08) Den rycker vid kryperkörning typ mellan 1-3 an..Läste om en uppdatering..Någon som har något förslag..Bilen har rullat 9900 mil..växellådsoljan bytt vid 5500 mil..tacksam för svar Mvh Jonny

Anonym sa...

Jag antar att DQ200 DSG7 sitter i Golf VI TDI 1.6 2013. Den har gått 10000 mil och har börjat rycka vid växling uppåt och tjuvstannar ibland.
Kan man byta kopplingen själv..?...eller måste man lämna in den på verkstad....20-25000?

BigBear sa...

Tjena Farsan, min gamla 3.2 FSI 07'a Passat hade 6-växlad DSG. Det borde ju rimligen vara DQ250'n. Du får ändra listningen ovan att den finns till motormodeller inte bara "1,8-2,0" utan även 3.2 liter. :-)

Hälsn Anders
(f.d VW Jetta Variant US-import)

Unknown sa...

Min A4 b8 quattro har gått 14300mil utan problem och grannens vw multivan 2012 hade gått 22000mil innan han sålde den och hans 2015 har nu gått 10000mil inga problem DSG +4-motion.

FixarFarsan sa...

Ska uppdatera detta gamla DSG inlägg, väntar på en uppdatering till min bloggarprogramvara! Tack för all bra input så länge!

FixarFarsan sa...

Nu ska inlägget om alla DSG varianter vara up-2-date igen! ;)

Jonas sa...

En multivan från -10 med 140hk och 2.0l motor bör alltså rimligen vara utrustad med lådan med våtlameller. Hittar inga klagomål på denna låda, men å andra sidan bra många färre bilar i drift.

Någon här med erfarenhet och kunskap om denna låda? Står i tankarna att köpa en multivan från -10 med 17000 mil på mätaren.

FixarFarsan sa...

När det sitter en DSG7 låda i Multivan/Transporter så är det precis som du skriver den tåligare DQ500. Kolla servicehistoriken och provkör ordentligt, testa kall/varm bil, backning, krypkörning.. ja ta god tid på dig helt enkelt. Grym bil du kommer få om du köper den, Multivan är en grym "familjebil" :)

Anonym sa...

Hej!
I nya passat Alltrack (B8, TSI220) sitter en DSG7 men det framgår ingenstans vilken av de sjuväxlade varianterna det är. Vet du det?

FixarFarsan sa...

Det måste vara en DQ500 i nya Alltrack TSI220 eftersom den motorn har 350 Nm i vrid..

Anonym sa...

Har en Seat Ibiza Cupra från 2010 (dsg7) som nu har börjat slira vid gaspådrag (nedväxling från 3:an till 2:an), händer inte varje gång dock. Antar att detta är en DQ200, vilket känns lite märkligt då motorn levererar 250 nm som orginal. Aja, får se vad verkstan säger! Tråkigt med en underdimensionerad låda på en sån rolig bil... Bilen har gått 8300 mil nu.

FixarFarsan sa...

Stämmer att Ibiza Cupra har DQ200 lådan, samma drivlina som i nyare Polo GTI. Återkom gärna och fyll på vad just din bil hade råkat ut för (har ett annat inlägg där jag pratar om vilka problem en DSG kan drabbas av)

Anonym sa...

Hej, bra info här. Har skaffat en Passat 240 Biturbo TDI 4M. Helt ok original och gissningsvis då med DQ500 lådan. Om man motoroptimerar så "lovar" dom flesta trimfirmor ca 300 hk/590 nm, och att bilen blir ett mindre lok. Vilket kanske stämmer, eller inte. Kommer lådan att hålla för hyfsat normal körning? Något speciellt att tänka på? Givet byta olja och serva enligt angivna intervall eller oftare.

Anonym sa...

Och en fråga till. Det finns ju Audi bilar m.fl i VW gruppen (RS modellerna t.ex) som har bra mycket mer vrid än dom max 550-600 nm som anges för dom sista kraftigare DSG/S-Tronic lådorna. Är det något special där med extra biffigare drivlinor eller är dom vanliga lådorna och Torsen/Haldex dimensionerat rätt från början för performance bilar? Underförstått, finns det "säkerhetsmarginaler" att tumma på? Igen, inom någon sorts rimlig körstil (det går säkert att vrålgasa sönder en liten TSI motor plus svagare låda också).

FixarFarsan sa...

Yes, Passat GTS har DSG7/DQ500 som ska tåla 600 Nm. Audi kör fortfarande Tiptronic i t.ex. S4/RS4/RS6 och den 8-växlade lådan finns även i Touareg (länk till mitt test). Det finns flera olika modeller av Tiptroniclådan från ZF, här en liten lista:

8HP45, max 500 Nm
8HP50, max 500 Nm
8HP55A, max 580 Nm
8HP65A/AX, max 700 Nm
8HP70, max 700 Nm
8HP75, max 740 Nm
8HP90, max 1000 Nm
8HP95, max 1000 Nm

Anonym sa...

Även nya Tiguan borde väl då ha DSG7/DQ500(?)
Jag ska skaffa den bilen så det skulle vara roligt att veta detta.

FixarFarsan sa...

I Sverige verkar nya Tiguan endast levereras med DSG7/DQ500 eller 6vxl manuell. Lite osäker hur GTE blir, den konceptbilen hade DSG6..

Unknown sa...

Funderar på att köp en Tiguan 2,0 TDI BMT 2013 som gått 10,500 mil. Är det DQ500-lådan i den?
Anders

FixarFarsan sa...

Hej Anders, alla Tiguan har DQ500 om det står att de har DSG7 låda. Trevlig årsmodell du valt, 2013 har den nya snyggare fronten/baken och med 10500 mil har säkert priset blivit helt ok också?

Unknown sa...

Hej Jag är sugen på att köpa en Skoda Octavia II 1.4 TSI Kombi (122hk 2010 års modell. Jag utgår från att det är en DSG7 i den, men frågan är vilken DSG7 låda som sitter i den. Försäljaren hade ju såklart ingen aning... :) tacksam för hjälp

FixarFarsan sa...

Skoda Octavia 1.4 TSI har DSG7 lådan som heter DQ200 (0AM), den "klenare" med torrlameller.

Anonym sa...

Tack för att du delar med dig av din kunskap! Vet du vad det sitter för S-Tronic-låda i nyare A3:or? Funderar på en 1,4 TFSI från 2015.
/Jonas

Anonym sa...

Är det fortfarande 2016 problem med Dsg lådor på årsmodeller fr o m 2013 och uppåt?
/Kent

Anonym sa...

Rörande Passat GTE och kanske alla DSG lådor - varför går de inte att köra manuellt? T.ex om man kör i man läge och vill köra om på en högre växel och använda boost funktionen (vridet) så växlar lådan ned och motorn ylar. Detta är inte fallet med andra tillverkare ex BMW ZF-låda som ligger kvar på vald växel även vid full gas. Ingen annan som upplevt denna irritation?

Anonym sa...

Hej, har beställt en Tiguan -17 TSI 220 med automat 7vxl (DQ-500 antar jag). Vet någon ifall det är exakt samma drivlina som Passat alltrack TSI 220? Ifall inte, vad skiljer egentligen? DCC ingår som standard på denna Tiguan GT (bensin), vilket jag tror är tillval på alltrack.

Tacksam för svar.
/N

Anonym sa...

hej, är intresserad av att köpa en vw touran 2006 med 2.0tdi dsg 6 växlad, gått 15000 mil. ska jag akta mig eller vad bör jag tänka på?

FixarFarsan sa...

Lyssna efter skramlande oljud när bilen står på tomgång, kolla att oljan är bytt i tid och att DSG lådan växlar mjukt och snabbt. (Kommentaren kommer från bloggens egen VW mekaniker på Twitter :)

Anonym sa...

vet du om Renaults EDC lådor är lika problematiska som DSG? små sugen på en clio rs :)

Anonym sa...

Funderar på och köpa en caddy-13 170 hk med dsg låda. Vilken av alla lådor sitter i den??

FixarFarsan sa...

Caddy 170hk har 6-stegad DSG (DQ250) som standard. DSG7 (DQ200) med torrlameller går endast att få till Caddy 1,6 TDI med 102hk (75kW).

Anonym sa...

Ok stort tack, då vet jag!😊
//J

FixarFarsan sa...

Även Renault har haft lite strul med sina dubbelkopplingslådor från Getrag. Lådan i just Clio RS heter 6DCT250, är sexväxlad och klarar 280Nm som Clio RS har på pappret! :)

Bilar med EDC-låda har tappat jämna/udda växlar och ibland backen (felmeddelande: "Check Auto Gearbox"). I vissa fall har programuppdatering och kalibrering hjälpt, i andra fall har man fått byta solenoider i lådan (gissar att detta är motsvarande "mekatronikenheten" i en DSG).

Har även läst att ett dåligt batteri i bilen KAN orsaka EDC strul.

Kan dock inte säga hur många % av alla Renault med EDC som haft problem, samma sak gäller DSG och VW.

Anders N. sa...

Hej,

Suverän sida att läsa på, när man som jag går i Passatfunderingar. :-)
Har jag förstått det rätt, att alla diesel-Passat med automatlåda från 2015 och framåt (400-500nm) har DSG7/DQ500, och att det var DSG7/DQ200 som hade en hel del problem tidigare?

FixarFarsan sa...

Hej Anders, Passat GTS har DSG7/DQ500 men de svagare dieselmodellerna har väl DSG6 vilket innebär DQ250. Ja, det har mest varit strul med torrlamellslådan DQ200.

Anders N. sa...

Okej, men hur går det ihop när Passats 2-liters dieselmotor på 190 hästar har ett maximalt vrid på 400nm, och DQ250 "bara" klarar upp till 350nm?

FixarFarsan sa...

Kollade med produktspecialist på Svenska Volkswagen och han svarar att det är DQ250 även i Passat TDI190 men en anpassad variant av den lådan som pallar 400Nm. Får ta och uppdatera mitt inlägg :)

Anders N. sa...

Aha, då förstår jag.
Stort tack för information och engagemang! :-)

Anders J sa...

2012 Golf GTI Edition 35 DSG
Någon som har någon erfarenhet / problem med denna modell med DSG låda

FixarFarsan sa...

GTI Edition 35 har sexväxlad DQ250 som håller bra om den servas enl. program. Bilens motor är i grunden samma som i Golf R och klarar mkt effekt men jag skulle inte våga köpa en vråltrimmad 35ED med DSG..

Fredrik T sa...

Har en Skoda Superb 1.8T 2011 dsg7 Strax 150000mil som just rasat. Haft den sen ny och servad by the book hos vw. Inte hårt körd men mycket då vi bor på landet. Har klagat på varaneda service att motorn tar mycket olja. Svaret har alltid varit att det är NORMALT... först var det normalt med 1ltr/100 mil, sen plötsligt 0,5ltr/100Mil och då gjorde de mätning i våras. svarat blev 1,2ltr/100mil.Motorn behövde renoveras tycke de...Försäkringsbolaget sa nej, "hög oljeförbrukning är i sig inget fel. Nu tar den 2,5ltr olja/100 mil och igår rasade lådan... Har även en S70 från 99 31000 på mätarn går som en klocka. Undrar vad vw lägger i sitt kvalitetsbegrepp...

FixarFarsan sa...

Fredrik, jag kan inte annat än lida med dig. 2,5 liter motorolja per 100 mil är helt galet och en växellåda ska hålla mer än 15000mil (för inte har du väl kört 150.000mil?). Återkom gärna och berätta hur det slutade!

Anonym sa...

Tack för ett glasklart inlägg om dsg-lådorna. Är intresserad av en jetta 2.0 tsi -11, snart 6000 mil. Antar att det är dsg6 låda i den? Nåt du skulle avråda från att köpa med tanke på allt dåligt man läser om dsg-lådorna?

/ Jesper

Johnny sa...

Tjena!

Har VW gjort något med DSG6-lådan när 177kh motorn kom till Passat? DQ250 lådan klarar max 350nm medans den motorn ger 380nm original.

FixarFarsan sa...

Jesper: Testa bilen/lådan ordentligt utan stress (testa parkera i backe och att lådan varje hugger eller tvekar). Kolla även att den servats enligt bok och att lådans olja är bytt minst en gång på de 6000 milen.

Johnny: Volkswagen har modifierat lådan och i nya Passat TDI190 med 400Nm sitter också en DQ250..

Fruck sa...

En Skoda Octavia 2,0 TDI 2013 (GenIII), har den DSG6 eller DSG7 (version?)

FixarFarsan sa...

Skoda Octavia 2,0 TDI från 2013 har DSG6 (DQ250)

Fruck sa...

Man tackar och bockar:-)

Lyran sa...

Hej - idag hände ngt med min Passat ecofuel DSG årsmodell 2009 som gått ca 15000 mil. Plötsligt gick inte växel 3 in utan bilen bara rullade. När jag stannat gick det att komma igång igen men den släppte igen efter ngn kilometer. Växelsymbolen har blinkat i ngn vecka och indikerar ngt med oljetryck. Har läst lite om DSG-lådan här - vad är ert råd till mig? Tacksam för svar!

FixarFarsan sa...

Trist, jag skulle åka förbi en VW Express verkstad och be dem skriva ut bilens felkoder.. Misstänker tyvärr att det är Mekatroniken som är trasig.

Lars-Göran sa...

Hej!
Oljebyte i DL501-7Q (0B5) Audi Q5
Har bytt hydraulolja (våtlammeler) i lådan några gånger, men hur går man tillväga för att byta den andra oljan som omger själva växellådan (kugghjulen). Finns ju några oljepliuggar till på lådan och vilken olja ska det vara.
Tacksam för svar.

atzoon sa...

Hej, någon som provat denna koppling till dsg7(dq200)? http://www.tmg-performance.com/en/dsg7-kevlar.html
Kan det vara lösningen på problemet?

Anonym sa...

Hej

Tittar på en Octavia 2013 1,8 TSI. Handlaren kan inte svara på vilken låda som sitter i bilen. tolkar jag det hela rätt att det är den 7 stegade med torrlameller som man bör undvika?

FixarFarsan sa...

Octavia 1,8 TSI har DSG7 lådan DQ200 med torrlameller.

Atzoon, har inte hört någon som provat den kopplingen tyvärr.. :(

Lars-Göran, Jag kan försöka luska lite med min Audi-mekaniker..

Anonym sa...

En Octavia 1.6 tdi -14 har DSG7 är det torrlameller och således den som ofta strular ?

FixarFarsan sa...

Ja, en Octavia 1.6tdi har DSG7 lådan DQ200 (den med torrlameller).

Unknown sa...

Vad har Golf SC 1,4 TSI 140 DSG7 2015 för låda/problem

Unknown sa...

Hej! Vilken bra tråd. Någon som vet om VW har gjort någon uppdatering av dq200 lådan eller är det samma problem på årsmodell 2012 som 2015?

FixarFarsan sa...

@Unknown1 - Golf SC 1,4 TSI 140 DSG7 är DQ200 lådan, läs gärna detta inlägg DSG6/7 Problem

@Unknown2: DQ200 har förbättrats men hur mycket 2012 skiljer från 2015 vågar jag inte svara på.

Petter Olander sa...

Hej tack för svar:) från unkwomn 2

Anonym sa...

Hej. Har en Audi A6 allroad med 3.0tdi. 204hk & quattro. Det bör ju vara DL501-7Q (0B5) som sitter i den? Funderar över om jag ska chippa den via BSR. Då får den dock 600nm. Du skriver att den tål 550 nm vid 9000 varv. Så högt varvar ju givetvis inre min diesel. Så jag undrar om den tål 600nm vid lägre varv om den nu tål 600nm vid 9000 varv. Den har gått 16000 mil helt problemfritt men jag skulle vilja ha lite bättre tryck. Med vänlig hälsning, Martin

Anonym sa...

Hej,

Vet du varför man använder DQ381 i t.ex. Seat Ateca / Skoda Kodiaq TDI 190 medans i Tiguan2 TDI 190 sitter en DQ500 låda.

Den första tål 420 Nm medans den senare tål 600 Nm.
Vet du varför det är så, och vilken är bäst?

Vet du ifall man kan efter en chiptrimning kan återställa allt "utan spår"? Jag tänker mig 220hk -> ca 300hk, 350Nm -> ca 430 Nm med bara mjukvara.

Tacksam för svar
/N

FixarFarsan sa...

Är faktiskt inte så insatt i DQ381 ännu men vet att DQ500 har haft väldigt lite problem i jämförelse med t.ex. DQ200. Är du säker på att Kodiaq inte har DQ500, det trodde nämligen jag..

De chiptrip som sker via diagnostikuttaget ska nog återställa allt men som IT snubbe så tror jag att det sparas händelseloggar i bilen över vad som skett och dem borde en verkstad kunna avläsa men det är bara vad jag gissar.

Anonym sa...

Tack för svar! Angående Kodiaq har du nog rätt och jag fel, kikade lite på mobile.de och det verkar som om Kodiaq har samma låda som Tiguan. Seat har däremot DQ381 i deras våta DSG7-lådor.

Nya Golfen verkar även den ha fått DQ381-lådan, säkert inget fel på den men jag föredrar lite mer marginal vad gäller vridet. Nu vet jag inte vad R modellen har för låda, men det skulle nog vara en deal-breaker ifall den fått 420Nm lådan.

Dina gissningar angående omprogrammering av ECUn är som mina tyvärr, hade gärna haft 300hk+ i min Tiguan :-)

Mvh

FixarFarsan sa...

DQ381 ska enligt mina uppgifter sitta i toppversionerna av nya uppgraderade Golf, d.v.s GTI och R. De mindre motorerna har nog kvar DQ200.

Anonym sa...

Tack för svar. DQ381 ersätter DQ250. Verkar stämma.

Anonym sa...

Apropå DQ200 så har den fått mycket negativ kritik (med all rätta). Men är den verkligen så "känslig" ifall man då kör normalt och har en låda tillverkad efter eller 2014? Så som jag förstått det så är problemen man tidigare haft lösta fr o m 2014.
Ifall jag har rätt så är det säkert värdefull information för andra.

Anonym sa...

Hej!
Jag skaffa precis en Passat tsi 280, ska sitta en dsg6 i den, vrid ligger på 350 original som är max för lådan? Bör jag vara orolig?

FixarFarsan sa...

DQ200 lär garanterat ha blivit bättre med åren allt eftersom VW uppgraderat den. Vet dock inte om man kan säga att 2014 är en magisk gräns utan en så sen årsmodell som möjligt och en så välservad bil som möjligt tror jag är säkrast.

Om du redan skaffat din Passat GTR så är det bara att njuta av R-prestanda och ta hand om bilen så bra du kan. Orolig ska man inte vara, då förstör man ju hela upplevelsen! :)

Richard sa...

Hej!
Lite rörigt så som vw använder i olika varianter.
Har idag en Tiguan med tiptronic som jag var noga med att hitta, tiptronic är ju klockren till bil som skall åka mycket med släp.
Nu tittar jag lite på en passat alltrack 2012 med DSG men är fundersam på vilken modell som det kan vara.
Är det dq381 eller dq500?

FixarFarsan sa...

En Passat Alltrack 2012 har varken DQ381 eller DQ500 utan det är samma DSG6 låda som i vanliga Passat, DQ250.

Daniel Lundström sa...

Hej,
Har en Audi Q5 2011 som ibland likt många andra får motorstopp när den är kall/ljummen, typiskt när man bromsar in vid en korsning och den ska växla ner från tvåan till ettan. Vad kan man göra åt problemet?

Anonym sa...

Har för första gången en dsg låda efter 25 år med manuell och har aldrig vågat ta steget vilket varit tur.
Dq200 och nu 2500 mil senare säger jag vilken härlig låda.
Inte ens vid -20 känner man någon seghet eller ryckighet.
Att med 1,0tsi motorn kunna köra snålt under 0.5 och helt sömlösa och obemärkta växlingar känns bra.
Mycket smidigare än det man testat förr med våt koppling.
Hoppas att denna generation funkar bra i längden och med start/stopp funltionen så är väl risken för slitage mindre.

FixarFarsan sa...

Kul att höra en nöjd ägare till en DSG DQ200 låda, håller tummarna att du får många bra mil i snålvargen!

Angående Audi Q5:an som får motorstopp, är din bil 100% original?

Daniel Lundström sa...

Hej,

Ja den är 100% original. Den är inte ens åtgärdad i dieselgate-härvan.

Anonym sa...

Hej
Jag har funderat på att köpa den nya Volkswagen Polo 1.0 TSI med 7-stegs DSG låda ,är det samma dåligt låda som sitter på nya polo eller en nya uppdaterat variant ?och era synpunkter på polo med DSG låda.

Anonym sa...

Hej
Hur många Nm klarar DSG lådan i en Transporter 204hk 2017?

FixarFarsan sa...

Volkswagen Transporter har DQ500 och enl. de uppgifter jag har så är den byggd för 600Nm.

Anonym sa...

Har bytt mechatronic på kompisens polo 2010 1.6d efter mycket problem tidigare( koppling bytt o mech uppdaterat o ny olja 13500 mil) vid 17000 mil byttes mechatroniken men den beter sig likadant ändå-växellådan i bra mekaniskt skick- hoppar o studsar mellan högre växlingar ,kabelstamfel? kopplingarmar i bra skick,koppling nästan ny vad göra?

Markus Lyberg sa...

Hej! Jag har nyligen förvärvat en Audi S5 från 2014, gått 6000 mil och den framkallar ett underligt skrapljud under bilen vid växling, oftast förekommande mellan växel 4 & 5 men händer också mindre sällan att det sker mellan andra växlar. Har haft den inne på verkstad och dom nämner nått om att synklager eller liknande i växellådan är slitna, skulle någon kunna förklara detta för mig som lekman.hoppas jag inte gick för långt ifrån topic :)

FixarFarsan sa...

Om synkringarna är dåliga och bytet inte kan tas på försäkringen så skulle jag fundera på att byta hela lådan då det troligen blir billigare och sälja den med skrap som reservdelslåda.. Börja med att byta olja i lådan dock, det kan hjälpa - Lycka till!

Markus Lyberg sa...

Det visade sig att synkningarna var dåliga och Audi rekommenderade att växellådan skulle bytas. Som tur är så hade den förra ägaren köpt till förlängd nybilsgaranti så bytet av växellåda går på garanti :)

Lecha sa...

Hej! Vad vet du om Seat Alhambra 184 diesel med Dsg7 2017 års modell. ? Hur bra är lådan? Tack på förhand.

Anonym sa...

Hej, Funderar starkt på att skaffa den nya Skoda Octiva vRS 2.0 245 med DSG7 lådan. Jag antar att det är DQ381 modellen i denna?

Anonym sa...

Har köpt en ny Audi A4 TDI 2.0 190hkr B9 jag undrar vad det sitter för S tronic låda i den bilen och vad den har specs.

Anonym sa...

Inlägget har några år på nacken men jag ramlade över det när jag googlade kring DSG-lådor, här är vad jag kom fram till, kanske hjälper det någon.

Det förefaller som att VW börja fasa in fler och fler passat-modeller som utrustas med DSG7, DSG7 förefaller vara det som kommer sitta i iaf alla nya dieslar vad det verkar.

I den bil jag landade i (VW passat b8, TDI 190 4motion DSG7 2018) sitter det enligt verkstaden jag pratade med en DQ381, kallas 0GC på VW-språk och är en torrlåda.

/A

atzoon sa...

En sak som många inte vet, är att VW gjort en speciallåda för taxibilar i tyskland. Den är 6 växlad med våtlameller och passar rakt av istället för DQ200, alltså på de mindre tsi motorerna(inkl ecofuel), den har beteckningen PSN. Finns flera stycken på svenska skrotar att köpa.

Anonym sa...

Hej
När kom DSG-lådorna till Transporter?
Finns dom på sena 2.5 liters motorer?
Tack på förhand

FixarFarsan sa...

DSG kom i Transporter T5, så från årsmodell 2009

Mazoo70 sa...

Hej,
Tack för en kanonbra sida!
Jag har en Passat 2.0 TDI (150 hk motorn) årsm 2016 som har en DSG6 låda, som jag nu lärt mig är en DQ250. Vad jag förstår så klarar DQ250 350 nm. Har tittat lite på BSR chip samt Autostable chip. Vid en ev BSR optimering skulle då vridmomentet gå upp till 401 nm och hos Autostable upp till 370 nm (mindre optimering). Oavsett vilket, så är det ju mer än vad lådan klarar.
Hur går det ihop? Eller gör det inte det?

Har Passaten med den större 190 hästars motorn andra komponenter i sin DSG låda eller är det något som kan optimeras mjukvarumässigt?

Återigen, tack för all information man kan hitta på din sida!

FixarFarsan sa...

Frågade Svenska Volkswagen om detta förut och enligt dem så är DQ250 "uppgraderad" för att palla 400Nm i bl.a. Passat TDI 190 med just detta moment, men det är fortfarande samma beteckning på lådan..

Anonym sa...

Det finns en funktion i min Passat Alltrack 2015 som kallas frirullning. Vad är för/nackdelar med den ur växellådans synvinkel? Har kopplat ur den då jag som kör långa sträckor gärna har motorbroms.

Unknown sa...

Hej Har funderingar på att köpa en passat GTS byggd 2015 men 2016 års modell. Vad är det för låda? Och är den en av de "drabbade"
Tacksam för svar😊