Fakta & Skillnad På DSG6, DSG7 & S-Tronic

Satt och läste lite i Alla bilar 2014 igår och reagerade på att det stod att en Audi R8 hade DSG7 låda och inte en S-Tronic?

DSG-Tål-Effek-Vrid-DQ500

Audi S-Tronik = VW DSG

Jag vet att Audi R8 gick över till dubbelkopplingslåda för ett par år sedan men har dom skippat beteckningen S-Tronic helt numera? För i grunden är det ju ändå samma teknik i både S-Tronic och DSG.

Hursomhelst, DSG7 efter Audi R8 betyder inte samma sak som DSG7 i de taxi eller bilskolebilar som haft växellådsproblem.

DSG-DQ500-Skiss

Solklart eller lite rörigt? Ska vi ta och kolla närmare på vilka DSG lådor det egentligen finns på marknaden idag, vad skillnaden är och vilka bilar som kan ha vilken typ av DSG-låda?

DQ200 (0AM)

DQ200 har sju växlar och torrkopplingar eller torrlameller. Denna låda ser man ofta i VW annonser som DSG7. Den sitter i stort sett alltid bultad till en bränslesnål 1,4 TSI motor. Lådan är konstruerad för ett vridmoment upp till 250 Nm. Just denna drivlina har haft lite problem i bilar som ofta stannar eller krypkör i "driveläget" alternativt får täta motorstopp.

Främst taxibolag och bilskolor har fått DQ200 att rasa men även TSI motorerna har fått problem med smörjningen tack vare tjuvstoppen och därför ibland fått sträckta kamkedjor.

DQ200 sitter i bilar med svagare tvärställda motorer på 1,4-1,6 liter.

DQ250 (02E)

DQ250 är sexväxlad och har våtkopplingar (ibland kallas de även för våtlameller eller oljelameller). Denna dubbelkopplingslåda var tidigt ute på marknaden och sitter bl.a. i Passat/Golf/Touran och brukar i folkmun kallas för DSG6.

DQ250 tål ett maximalt vridmoment på 350NM och det är troligen därför många av Volkswagens dieselmotorer har detta vridmoment.

DQ250 sitter i Volkswagens modeller med tvärställda fyrcylindriga motorer på 1,8-2,0 liter samt 3.2 och 3.6 liters VR6:or.

DQ400 är en videreutveckling av DQ250 och sitter i Golf 7 GTE och Audi A3 E-tron.

Automatväxellådor med beteckningen 09G/09M/09L är inte DSG utan vanliga sexväxlade automatlådor där 09M tål 450NM och ska mellan 2006-08 suttit i gamla värstingen Passat R36 (mitt test) men även i vissa starkare Tiguan modeller ända fram till DQ500 tog över. Har personligen aldrig sett en R36 som INTE haft DSG men.. 

DQ381-7A/DQ381-7F

DQ381 är den andra DSG7 lådan och den sitter bl.a. i nya lättare SUV modeller baserade på MQB plattformen. Denna modell är mer kompakt än DQ500 och har våtlameller. Modellen DQ381-7A sitter i AWD versioner och DQ381-7F i framhjulsdrivna bilar.

Jag vet att nya Audi S3, nya Golf R och Ateca har denna sjuväxlade DSG låda samt att den även letat sig till nya Skoda Superb TDI 190 och Octavia TDI 150.

DQ500-7A (H04)

DQ500 är den tredje DSG7 lådan. Lådan är inte ny utan kom redan 2009. Den har våtlameller, sju växlar, är gjord för tvärställda motorer, klarar lite högre vridmoment (upp tilll 600Nm) och sitter monterad i Tiguan, Multivan, Transporter (från 2009 och framåt), Sharan, Caravelle samt även nya Passat GTS. Den sjunde växeln är en ren överväxel eller "overdrive".

Minns att jag som liten åkte med i en fyrväxlad tvåförtti med elektronisk overdrive (lät high tech fast overdriven var paj).

DL501-7Q (0B5)

Den fjärde DSG7 lådan, DL501 är Audi's sjuväxlade S-Tronic som kom 2008 och sitter i deras prestandamodeller med längdmonterad motor. Sitter i t.ex. Audi A5, A7, Q5, S4 och nya R8 och kallas alltså av vissa för DSG7.

Denna låda innehåller bl.a. två olika sorters oljor och lådan klarar ett vridmoment på maximalt 550Nm vid 9000 rpm. Även i DL501 är sjunde växeln en ren överväxel och lådan använder sig av våta lameller.

DL382-7F

Audi lanserar en ny 7-växlad dubbelkopplingslåda i sin A6 Ultra modell och lådan har beteckningen DL 382 där "L" står för längdsmonterad. Denna nya DSG7 låda, eller DL382-7F är en lågfriktionsväxellåda med våta lameller och nästan äkta torrsumpssmörjning som sägs sänka CO2 utsläppen med 10g/km. Lådan tål 400 Nm i vrid och motorer med upp till 272 hästkrafter, något lägre än storebror DL501-7Q ovan.

DL382-7F kan monteras i Audi-modeller som baseras på plattformen MLB (Modular Longitudinal Matrix).

Slutsats:

Så här när de ligger på rad så är det inte så rörigt, VW nyttjar dom tre första och Audi använder alla fem DSG modellerna i sina bilar..

Dubbelkopplingslådorna brukar kräva oljebyte var 6000:e mil och de tre sistnämnda verkar inte figurera lika ofta i rubriker där det skrivs om fel och problem. Det kan i och för sig ha att göra med att de sitter i färre antal bilar också.

Nu är det väl solklart? Frågor på detta? Något som inte stämmer? :)

Läs gärna mina andra populära blogginlägg om DSG Oljebyte eller DSG Fel/Problem

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken hit med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag någonsin skrivit om.

Via bloggens facebooksida kan du enklast följa bloggen och även kommentera alla nya inlägg, på Instagram hittar du mitt hojmaterial.