Nya Ford Focus syns ofta i TV-reklamen just nu och det jag kommer ihåg från reklamen är att bilen har en ny stor 3-delad nedre grill, parkerar sig själv och stänger delar av den stora grillen vid behov för att minska luftmotståndet.
Men har den mer att komma med – Let’s have a look :)
Denna bil som jag provkörde hade en 115hk stark dieselmotor som kvalar in som miljöbil i Sverige och ger 5 skattefria år.
Karossen på förra Focus modellen var snygg enligt min smak, den nya är lite väl modern tycker jag men jag skulle inte kalla den ful.
Baklamporna är stora som kontinenter, har inte en enda rak linje och är utsmetade i karossens alla linjer. Tanklocket syns på bilden ovan, ser ni det?
Från denna vinkel är bilen riktigt snygg tycker jag. Den höga rumpan och C-stolpen liknar nya Fiestan.
Lastutrymmet i denna Halvkombi var rätt djupt och brett men den sluttande bakrutan gör det nog svårt att få plats med en stor barnvagn?
Gapet med luckan öppen är i alla fall stort, som en gäspande flodhäst och jag kan stå raklång under luckan utan att riskera bulor i pannan!
Inredningen var “pimpad” med massor av silverfärgad plast och detaljer tagna ur en rymdfarkost. Jag undrar hur många år denna bling-trend håller i sig?
En åtdragen handbroms i nya Focus går inte att missa!
Ratten hade två Nintendo styrknappar för varsin tumme. Den vänstra skötte färddatorns snygga menyer och den högra radion. Dessa var bra med upp-ner-vä-hö och en OK i mitten, logiskt och enkelt men varför ha två lager mer knappar under ratten – inte lika smidigt och en kvarleva från den äldre Focus modellen vi hade förut.
Motorn startades (och stängdes av) med en knapp och nyckeln, den skulle man sätta i var..?
Jo, den kunde man lägga där man ville eller ha kvar fickan om man så ville. Ford “keyfree” kallades detta.
Gick man ut med nyckeln med sig larmade färddatorn med signal och text i displayen.
Förarstolen var riktigt bekväm och klämde till sidfläsket så man satt både still och bekvämt – överraskande bra stolar för att vara en standardbil!
Satt jag bakom mina 186cm fick knäna precis plats med ett par centimeter tillgodo.
Effektiva LED lysen i taket gav en ombonad känsla i baksätet.
Man satt rätt högt i baksätet och jag fick böja huvudet för att se ut. Bakåtsikten från förarplats var dålig trots de små extrarutorna i C stolpen.
Så, nu har vi avhandlat utseende och utrymmen. På vägen var nya Focus mogen, bekväm, stabil, körglad, styrvänlig och komfortabelt fast i chassiet.
Dieselmotorn på 115hk var absolut ingen raket (rent av slö under 2000 varv) och jag tycker VAG lyckas bättre med sina miljöklassade dieslar men jämför man t.ex. med Golf Bluemotion som jag tidigare lånade ett par dagar var Focusens motor ändå likvärdig, speciellt när den blivit genomvarm.
Den manuella 6-växlade lådan var trevlig att peta runt i och fungerade bättre än den tröga 5-växlade Golflådan.
Komforten (tyst, stum men inte stötig), Väghållningen, Körglädjen och de bitiga bromsarna är nya Focusens starkaste kort. Den långa generösa nybilsgarantin på 5år eller 10’000 mil ger ett tryggt ägande och när kombin kommer är den ett starkt alternativ till barnfamiljer som inte klarar sig med en mellanklass-kombi.
Läs gärna fler bilar jag provkört/långtestat under #Biltester