Bara 4 cylindriga VEA motorer i framtida Volvo’s

Jag har alltid gillat Volvos raka sexor i t.ex. kombin 965/V90 3.0L (tittar lite extra när jag ser dessa fortfarande) och i nyare T6:or men även deras fina femcylindriga volymmotor som har ett trevligt motorljud i både bensin och dieselversion (Senast körd i V60 D5).

Nu går det att läsa i en pressrelease från Volvocars att framtida personbilar från Volvo endast kommer innehålla VEA-motorer (VEA = Volvo Environmental Architecture). Alla motorer med fler än 4 cylindrar försvinner i samma veva!

Volvo 5-cylindrig BTCC motor

Saxar ur pressmeddelandet:

“De nya VEA-motorerna har 60 procent färre unika delar. De är också upp till 90 kg lättare än de nuvarande motorerna. Bränsleekonomin har förbättrats med upp till 35 procent.”

90 pannor lättare är rätt mycket!?

”Svänghjulet ger föraren ytterligare 80 hk, samtidigt som bränsleförbrukningen sänks med upp till 20 procent”

Volvo inför även en ny spännande svänghjulsteknik i sina framtida bilar som lagrar bromsenergin i ett svänghjul som kan komma upp i 60000 RPM. Denna energi kan sedan användas för att driva bilen.

Hoppas motorljudet inte trollas bort helt för att ersättas av ett miljörätt surrande..

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :