VW Tiguan TSI 180 DSG7 FaceLift Provkörd/Test

Första modellen av nya Tiguan 2012 som jag fick provköra hade TDI 170 motorn bultad till Volkswagens manuella 6-växlade låda. I detta inlägg kring bensinmotorn TSI 180 DSG kommer jag referera mycket till den första provbilen så läs gärna även TDI 170 inlägget här (öppnas i nytt fönster).

Nya Tiguan 2012 TSI 180 Bensin DSG Corn Silk Beige Vienna läderklädsel

Även denna Reflex Silver färgade TSI 180 var en Sport & Style med den lägre nosen.

Nya Tiguan 2012 TSI 180 Bensin DSG Corn Silk Beige Vienna läderklädsel (1)

Vienna läderklädseln var ljusbeige eller jag menar såklart “Corn Silk Beige” som Volkswagen döpt den till.

Nya Tiguan 2012 TSI 180 Bensin DSG Corn Silk Beige Vienna läderklädsel (5)

Den ljusa inredningen i kombinationen med panoramatak passar bra till oss trötta småbarnsföräldrar nu på hösten. Vi behöver allt ljus vi kan få på vägen mellan dagis och jobb. Här ovan ser ni hur glastaket kan täckes för med en gardin som jag pratade om i TDI 170 inlägget.

Nya Tiguan 2012 TSI 180 Bensin DSG Corn Silk Beige Vienna läderklädsel (3)

Den nedre halvan av instrumentpanelen går i samma ljusa kulör medan ovansidan alltid är svart för att minimera reflexer i vindrutan. Ett bra fack framför växelspaken att lägga mobiltelefonen eller en massa choklad och smågodis i :)

I denna bil satt alltså en sjuväxlad DSG7 växellåda ihop med en tvåliters turbomotor. Gången i bensinmotorn kändes silkeslen om man som jag kom från en TDI 170 och i kombination med en DSG-låda var accelerationen jämnare, mindre dramatiskt och mer linjär i TSI 180.

Upp till 100Km/h kommer man ändå en hel sekund snabbare (7,9 sek) med denna bil än med TDI 170 så den är effektiv och elegant utan att göra så mycket väsen. En manuellt växlad TDI 170 kändes mer rå och rapp men om det berodde på manuell växellåda eller motorns karaktär med högre vridmoment det kan jag inte förklara.

Vid blandad körning (nu pratar jag om TSI 180 igen) ska enligt faktabladet förbruka 0,86 liter bensin per mil och jag noterar att Volkswagen numera anger en något högre förbrukning med DSG låda. Om du tycker att detta låter mycket ska man tänka på att bilen är hög med högre luftmotstånd än en vanlig personbil, har en tjänstevikt på 1659Kg och driver på alla fyra hjulen. Tuffar du lugnt på landsväg kommer du ner på en förbrukning under 0,7 l/mil.

Den något svagare motorn TSI 160 väntas bli volymmodellen bland bensinmotorerna i Sverige. Den går endast att beställa med manuell 6-växlad låda och motorn levererar hela 160 hästkrafter (Vridmoment 240Nm) ur bara 1,4 liters volym tack vare både kompressor och turbo. Blandad förbrukning på denna TSI 160 modell är deklarerad till nästan 1 deciliter mindre än TSI 180, nämligen 0,76 l/mil och skatten blir därför moderata 1520:-/år mot 1940:-/år för TSI 180.

Grundpriset på Nya Tiguan TSI 180 med DSG är 299.400:- men med provbilens alla tillbehör och paket hamnade priset på 383.100:- istället.

Den så kallade volymmodellen TSI 160 går att köpa helt grundutrustad för precis 100 kronor under en kvarts miljon och är alltså den billigaste modellen av nya Tiguan 2012.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

2 Besökare har kommenterat :
Danni sa...

Jag tycker det är spännande att se hur VW hittar en egen identitet för Tiguan, mer skild från den Golf som modellen baseras på. Den nya versionen är grymt snygg och väcker för första gången mitt habegär. Interiören däremot tycker jag lämnar en hel del att önska, särskilt om man någon gång kört storebror Touareg som är helt fantastiskt lyxig och fin.

Spännande också med en helt ny DSG-låda (DQ500). Det är alltså en helt ny sjuväxlad DSG med våtkopplingar som bygger på den gamla DSG6 (DQ250), och är helt annorlunda från den DSG7 med torrkopplingar som finns i mindre, svagare modeller (DQ200). Förbaskat synd att den inte hittade ner i nya Passat vid faceliften också.

FixarFarsan sa...

Tack Danni för DSG briefingen, du har koll på modellerna du :)

Jag tycker också att VW's nya standardsnitt lyfter utseendet på Tiguan lite extra! Kolla den svarta TDI 170 jag körde först, snygg som tusan med sina 19" hjul!