Min farsa, alltså FixarFarFar letade servicebil en gång i tiden och jag frågade vad hans kriterier var för att kunna hjälpa till och han mumlade till svar:
- Gott om utrymme för mig och verktygen
- Automat
- Dragkrok
- Stark/Pigg
- Ekonomisk
Jag letade och hittade bland annat flera Volkswagen Transporter’s med turbodiesel men alla jag föreslog dissades för att de var för dyra eller slöa så han köpte denna rostiga Cheva G20 istället..
Motorn var en törstig bensin V8:a (350) och växellådan en automat (700). Motorljudet var maffigt och bilen accelererade helt ok men hans milersättning täckte inte bensinkostnaden ens så det var en ren förlustaffär. Han chippade senare bilen och fick ner förbrukningen till 1,5 liter milen vid snålkörning på motorväg.
Bilen var registrerad för fem personer och kupén var rätt mysig med lurvig matta och plyschklädsel. Senare försvann ett par stolar då han byggde en säng åt hunden (en stor svart Schäfer) som alltid följde med han på jobbet och vaktade bilen medan han jobbade :D
En liten tilt-ratt i trä och inte en enda Airbag i sikte! Rattväxelspak till automatlådan.
Verkstadsinredningen satte han in själv med hyllor som hade gummibotten för att förhindra lite skrammel och glid. Utdragbara lådor med knapplås bak på båda sidor.
En Cool servicebil att mullra runt i men inte så Eko-logiskt eftersom han körde upp en tank om dan för det mesta.
Minns så väl under hela min uppväxt hur min farsa alltid neggade mina drömbilar som hade mer än 4 cylindrar “äh, bara drar en massa onödig soppa” sa han – look who’s talking säger jag bara! :)
Vad roligt, är nästan säker på att det där är min gamla Cheva /Arvid
Nåt speciellt på bilderna som får dig att tro det?
Kan inte va värst många G20or som har just den träratten. Den gick bra den där, gjorde nåra vändor till Italien och Portugal med den i slutet på 90 talet /Arvid
Coolt! Va ska man säga, världen är liten typ? :D