Stockholmstrafiken mardröm för Bil & Blodtryck

Häromdagen satt vi och körde från norra sidan av Stockholm till den södra och fastnade i eftermiddagstrafiken som sätter igång redan vid 15.00.

Stockholmstrafiken köer trängselskatt Stockholm 2012 001

När vi bodde på den södra sidan och jag jobbade på den norra handlade livet rätt mycket om planering – Skulle jag åka hem före eller efter köerna? Köra till jobbet genom innerstaden och betala trängselskatt eller åka före de börjat ticka?

När vi nu åkte senast valde vi att köra genom Stockholm och betala två passager om 20Kr, totalt 40Kr och slippa kanske en timme i köerna på Essingeleden. För 40Kr får du inte ens tre liter bensin idag så trängselskatten är inte så hög tycker jag och i “start och stopp” trafiken går tre liter fort..

Överallt i Stockholm byggs det nya vägar just nu men när de är färdigbyggda kommer Stockholm säkert ha växt igen och kraven på ännu större trafikflöde finns där igen..

Vansinnigt ineffektivt är det i alla fall att sitta i dessa köer varje dag och inte är det hälsosamt för varken bil, koppling, förarens blodtryck eller den yttre miljön heller!

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

2 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Tyvärr är kollektivtrafiken utanför tullarna inte effektivare utan snarare ineffektivare (om man nu inte bor & jobbar vid en tågstation längs samma spår).

FixarFarsan sa...

Ja, kollektivresenärerna måste ha ett enormt tålamod, dom med..