Har nu hunnit ta en provtur i nya BMW 1-Serien och det stämmer, den är faktiskt både dynamisk och effektiv precis som BMW skriver otaliga gånger i sitt faktablad. Återkommer till dessa två ord lite senare, vi går först runt och tittar på den svarta BMW 120d som jag provkörde och som var klädd med ett Sport Line paket.
BMW gälarna fram har växt och likaså lamporna om man jämför med förra 1-serien. Från denna vinkel ser bilen väldigt stor och maffig ut och liknar de större BMW syskonen.
Tar man två kliv åt sidan och beskådar nya 1-Serien lite snett framifrån är den inte riktigt lika maffig utan visar sin smalare midja (karossen är “bara” lite drygt 1,76 meter bred).
Snett bakifrån har nya 1-Serien fått mer harmoniska linjer tycker i alla fall jag.
Tar man fram nyckeln och ska låsa upp ser man direkt om bilen har Sport Line (Rött) eller Urban Line (Silver) paket installerat.
Det finns även ett “M Sportpaket” som ger den allra tuffaste looken på nya BMW 120d.
När man fått upp dörren väntar dessa sportstolar som klämmer åt bra även om du kallar dig normalbyggd runt midjan. Smala men sköna sportstolar med andra ord.
Ett utdragbart lårstöd är väldigt skönt när man har långa ben som jag och i BMW 120d går det dessutom att få ner stolen riktigt lågt.
Lite som att sitta i en BMW Z4:a. Oftast sitter man för högt i alla nya bilar men inte i nya 1-Serien (om man inte vill alltså).
Med den modernt designade växelspaken styr man “Steptronic” automatlådan som har hela 8 växlar!
Till vänster om den ser ni knapparna för “Driving Experience Control” (mer om det längre ner) och så iDrive reglaget snett bakom som du styr de flesta av bilens menyer med.
Jag har inte kört så värst mycket BMW i mina dar men har ändå en klar bild i huvudet kring hur en BMW ser ut inuti.
Nya BMW 1-Serien och bilden i mitt huvud går inte riktigt ihop men utvecklingen går framåt och min bild i huvudet kommer från BMW bilar på 80-90 talet.
Det är mycket nya linjer och vinklar för mig och kepsen över instrumenten känns också annorlunda och är lite “styckad” mot hur jag minns en BMW instrumentpanel.
De röda strecken och inslagen av svart pianoplast gör nog sitt för att ta fram en mer “ungdomlig” BMW look men i mitt gamla gubbhuvud känns den smått kvinnlig på något sätt :)
Inte alls fult, bara lite annorlunda än vad jag hade förväntat mig.
När tvålitersdieseln startats upp med knappen ställde jag om “Driving Experience Control” till Sport och rattade in kursen mot vägar som tillät lite tester av vad bilen hade att erbjuda.
När alla 184 hästkrafterna fick smaka på lite högerfot hände det saker. Vid runt 4000 varv hörde man mer motormorr och bakhjulen tryckte på riktigt duktigt även om vinterväglaget gjorde att antispinn ströp motorn stup i ett. Testade aldrig “SPORT+” som stänger av ESP.
Läser man i faktabladet ser man att bilen ska klara 0-100 Km/h på bara 7,3 sekunder, inte dåligt för en “miljöbil”.
På motorvägen tillbaka testade jag att ställa om motorn i ECO PRO läget och minst hälften av alla 184 hästarna gick direkt in i stallet.
De som blev kvar gjorde inget väsen av sig alls men till vanligt A-B lunk duger ECO PRO läget ändå bra.
Nu såg man även en blå pelare under varvräknaren som visade hur ekonomiskt man körde. Om man kör nya 120d riktigt snålt på landsväg ska den klara sig på 3,9 liter per 100Km, detta är dynamik på hög nivå. Ena stunden en ulv med 184hk och andra stunden ett miljö-får som släpper ut mindre än 120g/km (så länge man inte har satt på större hjul än standard 16” d.v.s.).
“BMW EfficientDynamics Mer kraft. Mindre förbrukning”
Om man vänder sig bakåt medan man kör ser man inte mycket. C-stolparna bak ihop med högt ryggstöd i baksätet skymmer effektivt sikten.
Byter jag plats och sätter mig bakom mig själv blir det inte mycket kvar för mina knän. Ungefär samma knäutrymme bak som i vår Polo från 2009 (länk). Nya BMW 1-Serien känns stor på vägen men baksätet har inte haft högsta prioritet.
I bagageutrymmet går säkert en modern liten barnvagn in även om utrymmet är relativt smalt. Jämför jag med vår Polo igen så är det något större och vi fick in en gammal stor Emmaljunga i den efter lite mekande (läs mer).
Även om inredningen i nya 1-Serien inte riktigt går hem hos mig så är bilen ändå tysk ingenjörskonst på riktigt hög nivå. Den dynamiska drivlinan som både kan vara bränsle-effektiv och en stund senare prestanda-effektiv får ett solklart “Gilla” klick från mig. Att bilen dessutom kan ha dragkrok och kan dra 1200Kg efter sig är ett stort plus om man tänker med KFR-kepsen på.
Grundpriset på den 1,4 ton lätta BMW 120d börjar på 276000:- och det krävs nog lite BMW historia i bagaget för att tycka att bilen är prisvärd. Lägg till ett “Sport Line” eller “Urban Line” paket så ökar priset med 16500:-, Metallic 6800:-, Läderklädsel 16300:-, 8-växlad Steptroniclåda med DDC 23800:-. Det går med andra ord att göra en 1-Serie nästan hur dyr och lyxig som helst.
Efter denna tur väntar jag nyfiket på nästa BMW provkörning i slutet av nästa månad. Då ska det stå 320d på bakluckan och jag hoppas även kunna testa nya BMW 3-Serien med bensinmotorer.
Kommentera gärna nedan med dina reflektioner?
Jag ägde förra modellen (130i) och körde mina två flickor till daghemmet till vardags och skiftade till R-Däck vissa helger för köra konbana eller bankörning! Vilken allroundbil!
/L
Då kan det vara så att du å jag har snackat bilar vid en konbana för ett par år sedan :D
Det är mysigt ljud i BMW's sexor..
Hälsar alla Autopower medlemmar välkomna hit :)
Vad säger ni om nya 120d?