Test: Nissan Qashqai+2 2.0 140hk

Har under ett par dagar provkört tre bilar som alla är fyrhjulsdrivna SUV:ar (eller så kallade crossovers). Ford Kuga (länk) inledde för att sedan lämna över stafettpinnen till Nissan "Kash-Kai+2" som detta inlägg ska handla om.

Ursäkta bildkvalitén, bilderna är tagna med en enkel mobiltelefon!

Front Nissan Qashqai 2 2.0 140hk Man ProvkördTest (2)

Qashqai+2 Front

Min smutsiga provbil var manuell och drevs av en rätt surrig och slö bensinmotor på 140hk. Maxeffekten nås vid 6000 varv så för att få lite snurr på bilen krävs en bestämd högerfot. 0-100 km/h tar då 10,9 sekunder och håller du plattan i mattan slutar bilen accelerera vid runt 190 knyck, men ingen gasar väl så med denna typ av bil eller?

Smutsig bakdel Nissan Qashqai 2 2.0 140hk Man ProvkördTest (4)

Extra Längd Qashqai+2

Qashqai+2 är 21cm längre än sin lillebror (alltså den utan +2) och dessa centimeter har lagts till bakom B-stolpen.

Extrasäten nödsäten barn bagageutrymmet  Nissan Qashqai 2 2.0 140hk Man ProvkördTest (5)

7-Sitsig

Qashqai+2 är registrerad för 7 personer. Extrastolarna dras enkelt upp vid behov men att komma fram till de bakre sätena var lite småbökigt och man satt snäppet sämre än i vår sjusitsiga Touran.

Framsäten Förarstol Nissan Qashqai 2 2.0 140hk Man ProvkördTest (6)

Framsäte

Bakom ratten satt man däremot helt okej och instrumenteringen kunde jag också acceptera på en fyrhjulsdriven bil som man fick loss för “bara” runt 230’000:- (ett kampanjpris, ordinarie börjar på runt 248’000:-).

Ratt Nissan Qashqai 2 2.0 140hk Man ProvkördTest

Instrumentering

Helt ok mätare om än lite plottriga. Även spakar och ratt tycker jag var OK men inte så mycket mer.

Mittenkonsol instrumentpanel Nissan Qashqai 2 2.0 140hk Man ProvkördTest (1)

Instrumentpanel

Instrumentpanelen var smal och rätt så städad.

Mellan framstolarna fanns ett vred som ändrade fyrhjulsdrivningen mellan 2WD, 4WD och “lock” som gav bilen bäst grepp på halt underlag (dock endast i låg fart).

Summering Qashqai+2

Qashqai+2 imponerar inte på mig men letar du efter en billig bil i inköp som har lite högre markfrigång än en vanlig kombi och dessutom har fyrhjulsdrift så kanske detta är bilen för dig?

Inrapporterade Fel:

Är du en seriös spekulant på Qashqai (speciellt om du köper privat) kan det också vara bra att känna till några av de fel som drabbat andra ägare:

Elektronikfel, elfönsterhissar, felaktiga varningslampor, krånglande dörrlås, Missljud från stötdämparna bak, krånglande kylfläkt (stannar ej), partikelfiltret på dieselbilar, missljud från instrumentpanel och dörrlister, krånglande farthållare och vattenläckage vid dörrarna..

Har du som läser någon erfarenhet av denna bil, kommentera i så fall – helt anonymt om du så vill?

Besök gärna min arkivsida där du hittar alla mina #Biltester.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

1 Besökare har kommenterat :
Klas2k sa...

Jag provkörde en QQ 2011 förra året innanjag köpte min Kuga.
En qq +2 man, 4wd.
Exteriört gillar jag den. Den verkar praktisk också, större bagage än min Kuga och extrasäten vid behov. Interiören är ok, och priset jag skulle få var helt ok.
Tyvärr var den surrig, slöoch bullrig :/. Särkilt efter provkörningen strax innan av dieselkugan sm var mkt mer harmonisk och enormt mkt mer dragvillig, trots att det var 136hk varianten jag hade provat då...
Så det fick bli en kuga.