Volkswagens nästan produktionsklara enlitersbil, XL1 har precis kommit till Stockholm och jag fick förmånen att se den Live idag.
XL1 är med och inviger Tekniska Museets nya utställning och kommer stå där nu under invigningshelgen 25-26/2 men mer om utställningen i ett separat inlägg.
För alla oss som inte vet så mycket om XL1 citerar jag först lite fakta direkt från Volkswagen själva:
Volkswagen XL1 Faktaruta:
"Nya Volkswagen XL1 står för ett CO2-värde på 24 g/km, tack vare en kombination av lättviktskonstruktion (monococque och karossdelar i kolfiber), mycket lågt luftmotståndsvärde (Cd 0,186) och ett plug-in-hybridsystem bestående av en tvåcylindrig TDI-motor (35 kW/48 hk), elmotor (20 kW/27 hk), sjuväxlad dubbelkopplingsväxellåda (DSG) och litium-jon-batteri. Resultatet blir en bränsleförbrukning på 0,9 liter/100 km (24 g CO2/km).
Eftersom bilen är designad som en plug-in-hybrid har XL1-prototypen också en räckvidd på upp till 35 km enbart med elmotorns hjälp – med noll CO2-utsläpp som resultat. Används både TDI- och elmotorn är räckvidden cirka 550 km.
Batteriet kan laddas upp från ett vanligt 220-voltsuttag. Systemet kan också återvinna energi vid inbromsningar – då kan merparten av energin lagras i batteriet för att användas på nytt. I det här fallet fungerar elmotorn som en generator."
Även om man inte går igång på bilens futuristiska design så är den helt klart fylld med imponerade lösningar och tack vare den låga vikten (795Kg) så tar inte resan upp till 100Km/h längre än för en vanlig miljöbil, 11,9 sekunder enligt pressmaterialet.
Jag frågade den engelsktalande ingenjören hur XL1:an hade testats och den har tydligen gått igenom samma process som alla nya Volkswagenmodeller och då antar jag att den redan nu klarar vinterkyla och värmeböljor lika bra som andra vanliga folkor (?).
Strömlinjeformad kaross med täckta hjulhus på den smalare bakaxeln.
16 tums hjul med specialdäck i dimension 95x80. Om jag förstod det rätt fanns det bara en uppsättning godkända däck som gällde året om.. Lät lite mysko men säkert en kommunikationsmiss mellan oss?
Måsvingedörrar som inte vägde mycket mer än ett mjölkpaket styck.
Inne i bilen var det nästan som i en vanlig Volkswagen förutom att stolarna såg väldigt nerbantade ut och att instrumentpanelen var snäppet mer "clean" än vanligt.
Små strömlinjeformade bubblor på ytterdörrarna innehöll blinkers och ytterbackspeglar i form av kameror.
Undersidan på karossen var lika slät som podiet som bilen stod på och detta är en bidragande orsak till det låga luftmotståndet på 0,186.
Jag tror att bubblan som stod bredvid kommer locka lika mycket blickar till sig som XL1:an och jag tyckte det var kul att bubblan såg använd ut och inte 100% mint även om den var välhållen och polerad.
Den första versionen av XL1:an, då kallad bara "L1" hade två säten bakom varandra precis som denna trehjuling som mest liknar en korsning mellan en motorcykel och rullstol tycker jag! :)
Volkswagen XL1 visar i alla fall teknik och lösningar som vi med all säkerhet kommer att hitta i nästa generation av t.ex. Passat och Golf.
UPDATE - XL1 Numera Provkörd
Vore intressant att få provköra en Volkswagen XL1 men det finns än så länge bara ett exemplar och inte ens Volkswagens egen press-personal hade fått köra den så jag får nog lugna ner mig ett par hekto :D
Ovan stycke stämmer inte, läs gärna mitt Test av Volkswagen XL1.