-->

Volkswagen XL1 (Fakta+Bilder)

Volkswagens nästan produktionsklara enlitersbil, XL1 har precis kommit till Stockholm och jag fick förmånen att se den Live idag.

XL1 är med och inviger Tekniska Museets nya utställning och kommer stå där nu under invigningshelgen 25-26/2 men mer om utställningen i ett separat inlägg.

Volkswagen XL1 Front

För alla oss som inte vet så mycket om XL1 citerar jag först lite fakta direkt från Volkswagen själva:

Volkswagen XL1 Faktaruta:

"Nya Volkswagen XL1 står för ett CO2-värde på 24 g/km, tack vare en kombination av lättviktskonstruktion (monococque och karossdelar i kolfiber), mycket lågt luftmotståndsvärde (Cd 0,186) och ett plug-in-hybridsystem bestående av en tvåcylindrig TDI-motor (35 kW/48 hk), elmotor (20 kW/27 hk), sjuväxlad dubbelkopplingsväxellåda (DSG) och litium-jon-batteri. Resultatet blir en bränsleförbrukning på 0,9 liter/100 km (24 g CO2/km).

Eftersom bilen är designad som en plug-in-hybrid har XL1-prototypen också en räckvidd på upp till 35 km enbart med elmotorns hjälp – med noll CO2-utsläpp som resultat. Används både TDI- och elmotorn är räckvidden cirka 550 km.

Batteriet kan laddas upp från ett vanligt 220-voltsuttag. Systemet kan också återvinna energi vid inbromsningar – då kan merparten av energin lagras i batteriet för att användas på nytt. I det här fallet fungerar elmotorn som en generator."

Även om man inte går igång på bilens futuristiska design så är den helt klart fylld med imponerade lösningar och tack vare den låga vikten (795Kg) så tar inte resan upp till 100Km/h längre än för en vanlig miljöbil, 11,9 sekunder enligt pressmaterialet.

Volkswagen XL1 Visas i Sverige Stockholm Live Helgen

Jag frågade den engelsktalande ingenjören hur XL1:an hade testats och den har tydligen gått igenom samma process som alla nya Volkswagenmodeller och då antar jag att den redan nu klarar vinterkyla och värmeböljor lika bra som andra vanliga folkor (?).

Bekhjulsdriven Volkswagen XL1 0,09 liter per mil

Strömlinjeformad kaross med täckta hjulhus på den smalare bakaxeln.

Smala 95x80R16 lättrullade Däck Volkswagen XL1 Live Sverige

16 tums hjul med specialdäck i dimension 95x80. Om jag förstod det rätt fanns det bara en uppsättning godkända däck som gällde året om.. Lät lite mysko men säkert en kommunikationsmiss mellan oss?

Volkswagen XL1 Live Måsvingedörrar

Måsvingedörrar som inte vägde mycket mer än ett mjölkpaket styck.

Inredning instrumentpanel VW Volkswagen XL1

Inne i bilen var det nästan som i en vanlig Volkswagen förutom att stolarna såg väldigt nerbantade ut och att instrumentpanelen var snäppet mer "clean" än vanligt.

Volkswagen XL1 kameror istället för backspeglar

Små strömlinjeformade bubblor på ytterdörrarna innehöll blinkers och ytterbackspeglar i form av kameror.

Volkswagen XL1 med plan undersida karossbotten

Undersidan på karossen var lika slät som podiet som bilen stod på och detta är en bidragande orsak till det låga luftmotståndet på 0,186.

Volkswagen XL1 bakände jämfört med VW Bubblan

Jag tror att bubblan som stod bredvid kommer locka lika mycket blickar till sig som XL1:an och jag tyckte det var kul att bubblan såg använd ut och inte 100% mint även om den var välhållen och polerad.

Trehjuling Bubbla och XL1 bredvid

Den första versionen av XL1:an, då kallad bara "L1" hade två säten bakom varandra precis som denna trehjuling som mest liknar en korsning mellan en motorcykel och rullstol tycker jag! :)

Volkswagen XL1 visar i alla fall teknik och lösningar som vi med all säkerhet kommer att hitta i nästa generation av t.ex. Passat och Golf.

I lokalnyheterna visades ett kort inslag igår där en viss bloggare syns i bild..

UPDATE - XL1 Numera Provkörd

Vore intressant att få provköra en Volkswagen XL1 men det finns än så länge bara ett exemplar och inte ens Volkswagens egen press-personal hade fått köra den så jag får nog lugna ner mig ett par hekto :D

Ovan stycke stämmer inte, läs gärna mitt Test av Volkswagen XL1.

0 Besökare har kommenterat :