Igår skrev jag om provturen i Golf Blue-e-Motion och ikväll kommer lite detaljer kring ett av Audi's bidrag till ren eldrift i form av deras Audi A1 e-tron. Audi klassar denna A1:a som en MCV, alltså en Mega City Vehicle..
Audi A1 e-Tron
A1 e-tron är 100% eldriven och har en elmotor med kontinuerlig effekt på 61hk (150Nm) men som vid behov kan boostas upp till 102 hästkrafter och 250Nm.
Toppfart / Acceleration
Toppfarten har begränsats till 130 Km/h men bilen accelererade riktigt bra från stillastående (0-100 går på 10,2 sek) och var snäppet ännu piggare än Golf Blue-e-Motion. Den tyske medpassagerar intygade att e-tron accelererar lika bra som en A1 TFSI och det kanske stämmer men bara upp till 50-60 Km/h i så fall.
Räckvidd
E-trons Räckvidd är 50 Km och när batterierna är slut varvas en liten enkelskivig wankelmotor på 254 kubik upp till 5000 rpm och laddar batterierna så att den totala räckvidden förlängs med 200 Km til (50+200 = totalt 250 Km).
Denna lilla räckviddsförlängare har en laddkraft på hela 15 kW eftersom den jobbar i sitt mest effektiva varvtal och har en liten tolv liter stor soppatank - hörde den brumma bak i bilen under provturen.
Quiz: Vilket bilmärke tänker du först på när du hör ordet Wankel?
Baseras på Vanliga A1
A1 e-Tron baseras på en vanlig A1 kaross och denna konceptbil var dessutom snyggt stylad med 18" fälgar och lite inslag av rött bakom framlyktornas LED slingor.
e-Tron Interiör
Interiören i denna konceptbil var också "stylad" med flera e-tron loggor, allt för att vi testare inte skulle missa vad vi körde! :)
Premiumsmåbil
Jag har sagt det förr i mina tidigare A1 inlägg men jag kan säga det igen, A1 är en kompakt liten premiumtysk och e-tron är inget undantag.
Instrumentering
Instrumenteringen påminde om Q5 Hybrid som jag testade tidigare i våras (se länkar längre ner) och precis som i den bilen återvinns bromskrafterna till att ladda batterierna.
I det mest extrema läget bromsade (laddade) bilen kraftigt så fort man klev av gasen.
Elektrisk AC-kompressor
Kylkompressorn till klimatsystemet drivs av el (vad annars?) och använder precis så mycket ström som det behövs - Den kan även omvändas så att den värmer kupén istället. Samma enhet ser även till att alla 380-volts litium-jon-batterier har optimal temperatur oavsett yttertemperatur.
Batterierna är placerade som ett T över bakaxeln, precis som i Opel Ampera (läs gärna mer om den under min arkivtagg #Elbilar) och bygger på bilens vikt med "bara" 150 Kg.
Det var lite om Audi A1 e-tron. En riktigt cool liten Elbil med knuff men trots att denna e-tron var den elbil som hade mest prestanda och körglädje så är ändå nästa inlägg om den tredje Elbilen jag fick prova den mest intressanta så ha lite tålamod ;)
Gillar ni förresten AUDI-ringar lite extra mycket får ni gärna besöka mitt bloggarkiv för märket, klicka på denna arkivlänk #Audi
Mazda såklart!
/M
Precis! Jag tror faktiskt att Mazda fortfarande använder den i sin RX-8 modell?
Nej, RX-8 slutade säljas i Europa 2010 eftersom wankelmotorn inte klarade Euro5, och förra året slutade man tillverka den helt och hållet eftersom det inte var lönsamt utan den viktiga europeiska marknaden. Så nu säljer Mazda inga wankelmotorer längre.
Tja!
Deras första modell med Wankel tror jag var RX3. Har för mig att den på var på 1,3 liter vilket motsvarar ungefär det dubbla om man jämför med traditionell Otto-motor.
Det fanns en tillverkare till som trodde på Wankel, NSO. Blev dock ingen storsäljare......
En polare hade faktiskt en RX-4 ett kort tag, såg ut som en ballare Mazda 929, roligare bil har jag nog inte kört. 9000 rpm ger en rätt speciellt känsla.....
Vi brukade skämta om att plockar man isär en Wankel slutar man iklädd en konstig vit skjorta med långa armar......
Kul att ytterligare en tillverkare tar upp teknologin!
//M
"Audi A1 e-tron med en liten Mazda där bak"
Vilket kul Wankel-inlägg detta blev, tack för era faktarika och wankliga kommentarer!