För ett tag sedan var jag och provkörde lite elbilar och skrev då att jag skulle återkomma till bilarnas laddning..
I detta inlägg tänkte jag prata laddning av elbilarnas batterier och det sker antingen via ett vanligt eluttag hemma, utanför jobbet eller via en speciell snabbladdningsstation.
En standard är framtagen när det gäller spänningar, kontakter och anslutningar. Som ni ser på ovan emblem så har många stora biltillverkare har redan hakat på standarden.
Det som känns bra är att systemet är flexibelt så att en elbil kan laddas via flera olika spänningar och antal faser.
I Europa täcker standarden in ovan fyra olika varianter..
I USA gäller en lite annan kontakt på bilen och det är nästan lika flexibelt där med tre olika typer av laddning.
När din elbil är inkopplad på elnätet kan du sedan via din smartphone och en lika smart app ("VW Remote") styra en hel del coola saker.
T.ex. att ladda bilen när elen är som billigast eller kyla ner kupén inför resan så att batterierna kan användas för körning istället. Via appen ska du även kunna se statistik över förbrukning och andra saker, framtiden är här känns det som :D
Volkswagen visade även lite planer för framtiden där bränsleceller skall kunna ge elbilar en räckvidd på mellan 400-600 Km.
Nu återstår att se om marknaden, regeringen, miljöbilsregler och vi bilköpare är mogna för elbilen.. hur ställer du dig t.ex.?
Läs gärna mina många tester av just #Elbilar.