Test: Honda Civic 1.8 i-VTEC

Det är inte ofta jag "tokneggar" en bil efter en provkörning men jag måste säga att turen i nya Honda Civic var rena allergichocken, det kliade och jag ville stanna och ta av sig den så fort som möjligt!

Det var den korta versionen, här kommer en något mer utförlig testrapport från provkörningen..

Front-Honda-Civic-2012Nya-Honda-Civic-Test-141hk

Honda Civic - Exteriör

På utsidan tycker jag denna nya Civic ser något bättre ut än den förra som hade en rent motbjudande ljusramp som grill i fronten.

Vad ska jag säga om bakdelen utan att vara för elak? Jo.. Den.. Eh.. Nej den är inte alls snygg någonstans!

Honda-Civic-KörgladVäxelspak-Nya-Honda-Civic-VTEC

Honda Civic - Interiör

Inne möttes man av massa "spännande" mätare i flera nivåer. En rörig känsla man nästan fick ett migränanfall av! Rattens knappar kändes dessutom som de skulle lossna när man petade på dem.

Stolarna var okej den korta tiden jag testade bilen men trots alla spännande linjer och inslag av digitala mätare så kändes inredningen jättegammal.

Växelspaken satt högre upp och var faktiskt lättjobbad, "Civic, one point". Provbilen hade en 140 hästars i-VTEC motor på 1,8 liter som matchade resten av bilen bra och den ska enligt faktabladet vara rätt snål, bara 0,61 liter per mil vid blandad körning.

Baksäte-Honda-Civic

Honda Civic - Baksäte

Baksätet var rymligare än jag först trodde, "Civic, two points!"

Instrumentering-Honda-Civic-1.8

Honda Civic - Summering

På Hondas hemsida står det under nya Civic, jag citerar:

"Motorjournalister som provkört bilen uppmärksammar framför allt att interiör och materialval utstrålar premium och att den sportiga och dynamiska karaktären utvecklats ytterligare."

Nu är ju inte jag någon motorjournalist men vem kan ha sagt "premium" om denna Civic? Design kan man alltid diskutera eftersom det är en smaksak men ordet premium måste väl ändå ha lite kriterier?

Om jag fattat prislistan rätt så börjar denna bil på 188.900:- och jag kategoriserar denna Civic i Golf-klassen. En instegsmodell av Golf (TSI 122) kostar i manuellt utförande 179.900:- och har nästan identisk förbrukning vid blandad körning.

Båda bilarna tycker jag kostar mycket pengar för att vara just lite klena instegsmodeller men bara en är värd sitt pris enligt mig!

Så, alla ni Civic-entusiaster - Sätt igång och såga inlägget :)

Ni andra kan väl roa er med att läsa mina andra, kanske lite mer positiva #Biltester.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken hit med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag någonsin skrivit om.

Via bloggens facebooksida kan du enklast följa bloggen och även kommentera alla nya inlägg, på Instagram hittar du mitt hojmaterial.