Nu har jag återlämnat min testbil, en Audi Q7 3.0 TDI Clean Diesel och jag hann testa den på alla möjliga sätt men innan vi dundrar på med stora testinlägget så tänkte jag kolla om ni vet exakt vad tillägget "Clean Diesel" betyder?
Det visste inte jag heller så ska vi kika lite på det tillsammans?
Clean Diesel Kostar +20.000:-
Först och främst får du lägga till 20'000:- mot en vanlig 3.0 TDI och den som har hökögon ser också att du får en något slöare bil, hela 0,2 sekunder.
Clean Diesel Väger 65 Kilo Extra
En Clean Diesel väger 65 kilo mer (Tjänstevikt på 2575 Kg) och någon annan förklaring har jag inte till "slöheten" eftersom effektsiffrorna annars är lika (dock levereras maximalt vridmoment lite högre upp i registret i en clean diesel).
Bränsleförbrukningen är +0,2 (per 100 Km) vid stadskörning men lägre vid landsvägskörning -0,1 och identisk vid blandad mot en vanlig 3.0:a.
Dessa 65 extra kilon sitter bland annat under bilen i ett mer avancerat avgassystem som har fler katalysatorer och AdBlue besprutning ur en 23 liters tank (fylls på vid service).
Hur Motiverar Man 20.000:- Extra?
Clean Diesel konceptet är framtaget bland annat för att kunna sälja bra i Kalifornien där det ställs allt högre krav på bilarnas "renlighet".
I Sverige får man inga statliga förmåner för att man lägger 20'000:- vid nybilsköpet på ett renare samvete men är det värt det ändå, vad säger du?
Läs gärna mina andra inlägg taggade med just #Audi.
Jag tycker inte det är värt 20.000 kr för en 0,2 sekunder slöare bil och få ta tanka kopiss titt som tätt
Syntetiskt "kopiss" ;) Hela AdBlue-historien känns lite som en "nödlösning" tycker jag..