En låg coupékaross, bakhjulsdrift, V6:a på 303 hästar, läckra stora fälgar och en traditionell automatlåda. Jag säger som Magnus och Brasse: "En ska bort". Tar man bort automaten så är detta vääldigt mycket 90-tals-nostalgi-sportbil för pengarna! :D
Första Hynda Coupén kunde jag knappt titta på (den som endast var ritad med böjda linjaler!) men annat är det med denna efterträdare som är riktigt lyckad tycker jag!
Även rumpan går hem hos mig! Hittade faktiskt ingen "ugly spot" alls på denna bil så den funkar bra ur alla vinklar. Men visst ser man att de som ritat karossen sneglat på många andra sportbilar men det gör ju inte denna kaross fulare..
På tomgång lät bilen ungefär lika mycket som den låter på bilden ovan men annat var det när 44:an fick stampa takten..
Förarstolen hade sportlook och bottendelen justerades elektroniskt medans ryggen ställdes in i "hack" och med en mekanisk arm kunde svanken också spännas till.
Körställningen blev inte den bästa eftersom ratten inte heller gick att dra närmare men sure, har suttit i sämre stolar genom åren och har säkert blivit lite "bortskämd" med sköna DYRA stolar den senaste tiden :D
Sedan en (ovanligt dassig) bild på inredningen som kändes plastig, billig och rätt så gammaldags - Lite tillbaka till 90-talet?
Startar man motorn på 3.8 liter så glömmer man rätt snabbt bort små petitesser som sittställning och plastiga paneler för det enda man hör är ett sportbilsmorr från den varvgalna V6:an. Länge sen jag körde en bil som tokvarvade som denna gjorde och vilket skönt ljud sen..
Jag gillade dock inte alls bilens automat, jag hade helst velat ha trean eller fyran i hela tiden på den slingriga 70 vägen och bara njutit av ljudet och kramat kurvor.
Baksäte och bakåtsikt fanns på bilen men ingen av dem lär få en hyllningssång skriven till sig..
Men i denna bil ska man sitta bakom ratten och inte titta bakåt utan framåt och helst då växla manuellt (nej, menar inte med paddlar).
Då får man en rolig "klassiskt" körglad sportbil, en bil som ylar och låter samtidigt som de breda däcken drar i ratten när de försöker passa in i vägens spår..
Fick sån banracingabstinens i denna bil, den verkligen bad om att få köras hårdare än vad man kan göra på gropiga nerkörda landsvägar. Bilen kändes bred och låg på vägen och klibbade sig fast i kurvorna (mycket tack vare 225:or fram och 245:or bak) för att sedan låta bakhjulen pressa dig ur dem.
Råbarkad körglädje? No shit!
Törstig? No shit!
Prestanda? No s.. eller 0-100 går på 7,4s, inte så galet fort?
Ekonomi då? Den kostar runt 350' och på en helt ny bil får du 5-års nybilsgaranti och en halvförsäkring för en 30+ gubbe i hus ligger på 3500:-/år och skatten på runt 3000:-/år. Det finns en lite billigare turbofyra på 275 hästar (2013:a) som är snålare men då tappar du även ljudet på köpet som är halva grejen tycker jag. Det som talar emot ekonomin är det osäkra andrahandsvärdet, efter ett år och tusen mil kan värdet ligga på strax över 200'.
Gah, var är min tabell - måste summera lite nu.. var la jag den nu..
BETA! Verbal variant med fem nivåer: Usel, Njae, Godkänd, Bra och Toppklass
Exteriör | Toppklass |
Interiör | Godkänd |
Drivlina | Bra |
Chassi | Bra |
Körglädje | Toppklass |
Förbrukning | Njae |
Familjebil | Usel |
Dragbil | Usel |
Finesser | Njae |
Ekonomi | Godkänd |
Helheltsintryck | Godkänd |
Inte helt optimalt att bedöma Hynda Coupén som familjebil med dess baksäte eller som dragbil när dragkrok inte ens får monteras så ta inte ovan poäng på så blodigt allvar.
Om du har 350' liggande på en fin hög och letar efter en kul sportig andrabil, skulle du kunna tänka dig en Hyundai Coupé?
Om inte, vilken bil skulle du välja istället?
Åh, jag vet faktiskt inte. Man får en råbarkad svansglad buse med mycket kraft för nästan inga pengar alls. Och jag är ändå imponerad av den. Den är skitsnygg, verkar ha den teknik man behöver, och Hyundai har i allmänhet kommit väldigt långt.
Men på pappret är den ändå inte så värst imponerande. 7,4 sekunder? Min feta familjekombi med mindre motor behöver bara 5,7 sekunder! Enligt tidningarna så är den som sagt svansglad och busig, men hur mycket njuter man av det om man inte tar ut den på bana?
Jag tror faktiskt inte jag hade gått på den här om jag ville ha sportig andrabil. Om jag skulle hålla mig på en budget hade jag tittat på de nya tvillingarna från Toyota och Subaru (GT86/BRZ) eller kanske till och med en Mazda MX-5. Troligen mer vardagskörglädje än den här tunga bamsepjäsen och mycket mer ekonomiska. Annars så är valet nästan givet - en Porsche Cayman S såklart!
Jag blir lätt förförd av ett mysigt motorljud, var t.ex. helt lyriskt första gången jag varvat ur en R32.. Nu dagen efter jag skrivit inlägget så känns bilen inte lika "overall kul" längre utan jag klassar den som godkänd men inte mer.
MX-5:an är populär som "gubbräcer". En på gatan köpte en ny svart förra året och den skäms inte på bana heller vet jag men ljudet - går den på el eller? ;)
GT86 och BRZ är väldigt lika Hyndan till utseendet och säkert svåra konkurenter även om de inte har V6:or (vad jag vet kör de 200 hästars turbofyror båda två)?
Cayman S, vad annars? :D Jag hade nog också lagt högen med tusenlappar på en Porsche, en fin 964 med Cup system..
Jag kan hålla med om ljudet. En sexa är ändå en sexa. MX-5:an lockar inte mig jättemycket ska jag erkänna, men det är en fantastiskt välgjord bil ur sportvagnsperspektiv. Körs många racingligor med den.
GT86 och BRZ har faktiskt sugmotor - en högvarvig boxerfyra på två liter som ger 200 hästar. Det ryktas lite om en riktigt hårig turbovariant, men inget konkret än så länge. Jag såg en GT86 live för första gången häromdagen ute i trafiken, och den var riktigt snygg. Inte alls lik Genesis i min mening, utan mindre och sportigare. Klart attraktiv bil.