Snart lägger vi en bra båtsäsong 2012 bakom oss och vi pratar vidare om att byta upp oss till en större båt och detta inlägg är lite generellt svammel kring olika båtmodeller jag fotat under sommarn.
Vi lånade svärisarnas lilla Terhi på precis under fyra meter i somras och en sån liten båt med liten utombordare är enkel och kräver minimalt med underhåll men du kan inte köra så långt. Passar perfekt till stugan men kanske inte i Värtahamnen :D
Sedan såg vi denna Buster Magnum med 150 hästars (skrovet klarar upp till 225 hk) fyrtaktare där bak.
Vilken grym styrpulpet! Men den är också 6,7 meter lång och kräver då mycket mer av föraren och tar mer tid att underhålla för att inte tala om kostnaden att köpa och hålla den rullande de 20-30 timmar per år vi skulle köra den. Köper man både båt och motor nytt pratar vi runt 400'000:- (Gaaah!).
Sista bilden visar en gammal Big Buster från 90-talets slut som är 4,95 och ännu mer robust än vår Silver 425 med vit plast inuti. Denna båt ihop med en ny 4-taktare på runt 70-90hk kanske kunde vara ett alternativ?
Big buster kan ta upp till 7 personer, ska vara osänkbar (så sa dom om Titanic också ju) och det ligger flera just nu för strax över 100'.
Beror ju på hur mycket eller lite jobb man vill göra. Jag tycker att plastbåtar är rätt enkla att hålla koll på och de brukar ju oftast vara lite billigare än Buster som har en tendens att vara lite för dyra för vad man får i min mening :) Om man nu ska gå all out på aluminium kan man ju satsa på Anytec, riktigt grymma båtar i vattnet :)
Anytec ser man ibland på sjön och nästan alltid dundrar de fram över vattnet och liksom läxar upp vågorna :) Grymma båtar och jag hade tänkte hinna provköra lite båtar i år och men vet i sjutton var all tid tar vägen.. eller, jag vet var tiden tar vägen men jag hade iaf velat testköra lite större pulpetar :D
Om vi pratar plastbaljor så är Ryds ett intressant alternativ som ger mkt stor båt för pengarna..
Man letar ju efter balansen mellan lagom mycket underhåll, lagom utrymme, lagom dyr och inte för trött i sjön med full båt.. en rätt svår kombo :D
Japp :) Gamla flippers är ju bra oxå. Annars kan man ju gå in för att skaffa ett gammalt tävlingsskrov om man vill åka stabilt och fort :D
Allt under 50 knop är ju långsamt :P
Ja Flipper kommer ju alltid upp när man diskuterar båtar med folk, lite som en trygg båtarnas Volvo kombi..
Men frågan är, kan man köra 50 knop med en flipper?
:D
Japp :) flipper flashen som finns i släkten går i 52 knop och då har vi en prop som mest är för att plana upp snabbt :)
Hej!
För min del är Buster Magnum det självklara valet!
En optimal lättskött båt som det går att ta lite länge dagsturer med!
Det är så pass lätt att jag tror man trailrar den med Passaten utan att ha e-kort.
Men som tidigare sagt, lite dyr.... Har dock ett riktigt bra andrahansvärde.
//M
Ionizer: Flipper Flash va ju en riktigt snygg daycruiser och 52 knop är ju inte så illa pinkat :D Har fått för mig att alla "Flippers" är såna hardtops med gulnad plast, det säger en del om min okunskap kring båtar!
M: En nyare Magnum ligger på 928 kilo + en fet utombordare på 250-300 kilo med tank så det kan bli svårt att dra den med din Passat. Kollade lite trailers med totalvikt på 1500Kg och de lastar 1140 Kg. Men jädrar vilken manlig båt den är Magnumen :D Kollade lite på nätet och de finns såna fräscha för runt 200' nu till hösten.
Buster XL med en 100 hästars 4-taktare vore inte fel den heller :D
Jomen lite kan man ju fuska med vikten..... Det är ju nästan för en god sak! :-)
/M
Om du vill åka riktigt fort så ska du ju ha fotgas trimtankar och en motorlyft (utöver den normala tilten). Kanske inte så familje optimalt :D
En riktigt bra sjöbåt är annars Smuggler 21 finns som daycruiser, HT och i ovanliga fall som styrpulpet. Själv föredrar jag en båt som man åtminstone kan dra upp ett kapell på eftersom vädret i Sverige är lite ostadigt ibland, trist att sitta i spöregn och köra i en halvtimme :D