BMW 525d xDrive Touring, en sådan modell ska jag snart testa under ett par dagar och göra ett nytt så kallat "långtest". Jag håller tummarna att halkan, kylan och snön inte tar och försvinner..
UPDATE 2012-12-13: Läs hela testinlägget här!
Ska bli kul att provköra en stor fyrhjulsdriven familjekombi som normalt är 60% bakhjulsdriven men som vid behov kan bli 100% bak eller framkrafsare..
Välkommen BMW, jag ser fram emot ett långt och aktivt förhållande!
Åh, mums! Vill ha vill ha vill ha! Det enda lilla jag har att anmärka på med den här bjässen är att de bytt ut den underbart spinnande sexan mot en sur fyra. Men jag hade ändå tagit en utan att tveka!
Har 525'an också fått en fyra, trodde att det bara var 520.
Nej, tyvärr är downsizingtrenden stark hos BMW. 520i, 520d, 525d, och till och med 528i har utrustats med fyror.
Det är fenomenalt fina fyror och fullt tillräckliga maskiner, förvisso, men det känns ändå fel. Skulle jag köpa 5-serien skulle jag vilja ha en rak sexa och alternativen blir bara färre och färre - det är 530i/d och uppåt som gäller isåfall.
Fram till för några år sedan hade även vissa 520 versioner sexa om jag inte är helt fel ute?
528i har för mig alltid varit en smart mellanmodell som ger en lite extra krämig sexa utan att det drar iväg för mkt i pris. Undrar hur BMW-folket reagerar på att den nu har en TwinPower Turbo fyra? Men den ger ju 245 hästar och lyckas få iväg den stora bilen till 100 på lite drygt 6 sekunder.. det är bra ju!
Tja,
Har fått info om att 520D kommer att komma som fyrkrafsare....
Undrar vad den hamnar i pris?
Den kommer ju att döda 525XD!
/M
M, jag frågade BMW's svenska presschef idag om 520d xDrive och han hade inte hört nåt om att den ska komma ens. Kanske inte är offiellt än bara?
Jag hörde det från BMW-återförsäljare i tillsammans med frågan om hur bråttom jag har att beställa bil.....
//M
Prispålägget från 525d till 525xd är sanslösa 49 000 kr. Då ingår förvisso en automatlåda som de vanligen tar (också sanslösa) 23 000 kr för. Så själva fyrhjulsdriften kostar alltså 26 000 kr. Jämför det med Passat där DSG-lådan ingår och fyrhjulsdriften kostar 6900 kr extra. Helt galen skillnad.
Men med samma påslag skulle en 520xd Touring hamna på baspriset 420 800 kr (men då ingår väl inte ens backspeglar).
Jag kan inte riktigt se varför en 520xd skulle döda 525xd, i alla fall inte mer än 520d idag dödar 525d. Det säljs nog väldigt få 525d redan idag, men det är väl inget större bekymmer för BMW då den starkare varianten bara är en högre trimning av samma bil - kul för dem att någon vill betala extra för ett mjukvarutrim, typ.
Jag vet inte om en 520xd är så särskilt trolig i och för sig. 520d är redan idag ganska snäv att få in i de flesta tjänstebilskalkyler, och fyrhjulsdriften skulle begränsa det ytterligare. 520d är en volymmodell men 520xd har inte riktigt den potentialen.
Danni,
Jag köper ditt resonemang men tror att de flesta av de som köper 525xd köper just 525 för att de vill ha 4wd, speciellt med tanke på att 525 numera är samma 2liters fyra om som 520, dock med dryga 30 hästar till.
När jag räknar så får jag det till att en 520xd med manuell låda skulle börja på 384 000 vilket jag tror skulle ta en hel kunder från 525.
Men som sagt, det är bara min åsikt.
//M
Jo, jag tror också det är så, men vad jag menar är att BMW inte lär bry sig, eftersom de redan sitter i exakt samma situation med 520d och 525d utan xDrive.
397 800 kr får jag det till för en hypotetisk 520xd Touring med manuell låda - men då får man tänka på att 5-serien i dagsläget inte går att få med xDrive och manuell låda, så det är långt ifrån säkert att man skulle kunna få den kombon alls. Å andra sidan tycker jag det vore tjänstefel att köpa en 5-serie utan den helt grymma automatlådan.
Ni två är ofta väldigt insatta i saker och denna gång har ni mycket bättre priskoll än vad jag har så jag läser och nickar instämmande :D
Men ska vi inte ta och förflytta snacket till:
Testinlägget kring BMW 525xd Touring