Test: Nya Mitsubishi Outlander 2013

Kan detta bli årets bil och sno titeln från Nya Golf 2013? Knappast säger jag och sticker ut hakan lite :)

fronten-mitsubishi-outlander-test-av-nya-2013bakifrån-mitsubishi-outlander-test-av-nya-2013

Mitsubishi Outlander 2013 Exteriör

Outlander-fronten är helt ny och mer anonym än den gamla som kallades för monsterfront (läs mer om Outlander FFV170 här).

Faktum är att jag gillade den gamla, inget större fel på denna nya heller men kanske lite väl slätstruken.

Nä, sorry folks men den gamla karossen var snyggare tycker jag! Denna nya är mer utslätad men bilen andas ändå terrängbil/pickup än lyxig SUV så varför försöka likna det sistnämnda?

förarplats-komfort-mitsubishi-outlander-test-av-nya-2013instrumetering-mitsubishi-outlander-test-av-nya-2013gammal-startnyckel-mitsubishi-outlander-test-av-nya-2013

Outlander 2013 Interiör

Bilen ska vara "ny" men varför inte lägga ett par tusen på att utveckla bort den långa 80-tals nyckeln? Ja, Jag vet, i businesspaketet så ingår keyless och de flesta väljer kanske en business i Sverige och får då även bilen 7-sitsig.

Bakom ratten känns det inte heller nytt å fräscht utan mer 90-tal. Inget större fel på 90-tals feeling men så nytt känns det inte.   

En lite småseg automat och så paddlar, varför sätter inte någon stopp för såna dumheter i denna typ av bil? :D

Instrumenten annars funkar men så nya känns de tyvärr inte..

radio-mitsubishi-outlander-test-av-nya-2013växelspak-kuliss-mitsubishi-outlander-test-av-nya-2013

Om Mittkonsol + Växelspak

Mittkonsolen också helt omarbetad jämfört med den förra modellen men är detta verkligen "nytt" på en årsmodell 2013?

Sett denna växel-kuliss tidigare, i vilka bilar brukar automatspaken vandra i denna typ av spår?

AWD knappen reglerar hur bilen krafsar på alla fyra och jag provade Eco, Auto och Lock. Lock var ju roligast på den tomma parkeringen med snö som jag hittade men Eco kändes som standardvalet på motorväg.

lastutrymme-mitsubishi-outlander-test-av-nya-2013

Outlander Baksäte & Bagage

I baksätet satt man högt upp men det fanns gott om plats för knän och huvud ändå. Bakluckan är som en stor V70 eller Passat kombi.

Det som Outlander säljer på är nog långa nybilsgarantier (8år), billigt inköpspris och så säkert bra terrängegenskaper men så speciellt ny kändes den inte trots ny exteriör.

Läsa Fler Biltester?

Läs gärna mitt senaste outlander plug-in hybrid test genom att klicka på ovan bild eller kika runt bland mina många andra biltester taggade med #SUV och #4x4.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :