Test: Vardag Med Subaru STI Racing S

Vilken grym titel jag knåpat ihop igen! Kort å gott skulle man kunna säga att detta inlägg kommer handla om hur Subaru STI Racing S fungerade i min vardag. Det kommer ett riktigt testinlägg också om ett par dagar så detta är bara lite förspel :)

STI-Racing-S-Bilköer

Jobbpendling & Bilköer

Att pendla med bilen i Stockholms rusningstrafik är så fel det kan bli.

Den är törstig som ett as (återkommer till hur törstig när jag räknat ut slutnotan), den har tung koppling/bromspedal och folk släpper knappt in en i köer när de ser den knallblåa bilen med stor vinge.

Det sista säger iofs mer om Stockholmare än om bilen.

"I" som i Intelligent, den motormappen (mer om SI-Drive) passar bäst när trafiken är som ovan för att få ner virveln i tanken och lite mjukare starter.

Barnstolar-Impreza-WRX-STI

Barnstolar & Sikt

Barnen hade bra med plats i baksätet men såg knappt ut för man sitter lågt och bilens midja är rätt hög. Dom gillade dock brummet som boxermotorn skapar i hela kupén.

Stötigheten och ljudet är högre än i vanliga bilar men lägre än på tidigare versioner. STI'n har mognat och ljud och stuns var helt rätt för biltypen och störde inte mig det minsta, tvärtom!

Baklucka-Subaru-STI-WRX-Racing-S

STI och Lastutrymme

Bagageutrymmet är nästan som i vår lilla #Polo. Den lilla luckan har stora gammaldags gångjärn som åker ner i bagageutrymmet vid stängning samt att golvet höjs en decimeter längre in. 

Barnvagn här bak då? Emmaljunga Classic? Nä! Sulky? Jo män visst!

Sen en sak som kanske är generell för alla Sedan-bilar vintertid, att snö på bakrutan rasar ner i bakluckan när man öppnar den. Det märks att man inte kört sedan på... väldigt länge :D 

WRX-STI-Instrumentering-kvällstid-kyla

Iskall Plastratt & Reglage

Lite annat som jag noterat i "vardagen" är att ratten är iskall vid kallstarter eftersom den är gjord av plast, värmereglagen lite svåra att tyda och ännu svårare att ställa in i mörker. Backspeglar frostar av när man trycker på bakrutan och lysreglage sitter på vänster spak och inte i brädan till vänster.

Slutbetyg: Vardag Med STI Racing S

Slutbetyget för Subaru STI Racing S som vardagsbil blir:

Se helst till att undvika köer, skaffa bilen när dina 2-barn växt till sig lite och beställ hemkörning när du storhandlar mat eller större saker så kommer du ha skitkul till/från jobbet i din STI om du har råd med soppan d.v.s ;)

Missa inte "subba summarum" inlägget på Lördag.. du kommer hitta det under #Subaru eller #Biltester.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

2 Besökare har kommenterat :
Joakim sa...

Då gäller alltså rattmuffreglerna för denna bil: Rimfrost: rattmuff på, Tjällossning: rattmuff av.

FixarFarsan sa...

Precis :) Varför inte? Farsan hade såna "muffar" i hålat läder han surrade på gamla Fiat's och Alfor som hade slitna rattar.. :)