Vi biltöntar som häckar här på bloggen, vi köper väl endast bilar vi verkligen behöver och inte såna bilar vi “vill ha” eller hur? Eller gör vi just precis tvärtom? :)
Hur gör de som bara ser bilen som nödvändigt transportmedel från punkt A till B, köper de en bil som är optimal för deras behov eller väljer de också med känslor?
Idag nere i Malmö pratade vi mycket om framtidens bilar och deras olika bränslen och kombinationer (ovan elektriska bild visar t.ex. en Honda Hybrid).
T.ex. vilket bränsle ska man idag välja om man har miljön som Prio1 när man byter bil? Inte ett helt lätt val tycker jag men återkommer till detta lite senare..
På flygplatsen i Sturup stod ovan #SUV (nya Honda CR-V) och vi stod vid den och diskuterade vem denna bil egentligen riktade sig till och kom fram till att denna nog främst var till familjen som ville ha en personbil med lite extra höjd och kanske inte dom som tänkt traila i stora båtar.
Så det är bra att fundera över sina behov, bil-behov alltså innan man slår till.. Undrar om jag lever som jag lär..skriver? Njae, kanske lite men mest svamlar jag en massa!
Vi väljer främst bil efter: behov, ekonomi, säkerhet och kryddar möjligen med sådant tillfredställer personliga behov och gör en glad.
Vad vi inte värdesätter är: chromade fönsterlister, backspeglar som fälls in automatiskt, hel/ner-lackerade bilar.
Bilen ger en fantastisk frihetskänsla men man kanske måste varit nära döden för att helt fokusera på vad man verkligen behöver och inte status och vad som marknadsförs som trendigt.
Jadu, jag kanske borde tänkt igenom vad jag behövde mer än vad jag ville ha sist. Sitter här och har insett att ett soppamonster som går på 1,4 blandat och gärna över 2 i stan går ju bara inte. Vi kör ju väldigt mycket, så soppakontot landar på fyratusen i månaden. Men samtidigt har det varit asballt att få ha en bil med sån prestanda. Jag älskar den fortfarande.
Men nu bläddrar vi ju bland alternativen. Nåt snålt med diesel. Och då gäller det ju att tänka till, särskilt som vi får tillökning i familjen i sommar. Vi provkörde Mazda6 Wagon och jag personligen gillade den. Skitsnygg, jättehärlig att köra och förvånansvärt acceptabel interiör. Men den är rätt trång, särskilt om man på sikt ska baxa in två st BeSafe iZi Kid X3 Isofix. De är gigantiska, de stolarna. Redan idag tar den lite för mycket plats i vår Passat, så passagerarsätet fram blir trångt. Då fastnade min fru istället för Mazda CX-5. Den såg rymligare ut, men samtidigt, det är en kompakt-SUV som är blotta 450 cm lång. 27 cm kortare än en Passat. Hur kan det fungera? Själv fastnade jag mest för den Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro S-tronic vi provkörde. Men det är ju en snäppet dyrare bil än vår nuvarande, till och med om vi snålar med utrustningen, och då blir det bara bränslekontot som sjunker och inget annat. Men vilken fantastisk bil, vilken komfort och lyx, och slösaktigt mycket utrymmen - den är ju bra mycket större än en Passat.
Det går ju alltid titta på en billigare diesel-Passat, men att byta ner sig till nåt som är nästan likadant fast sämre känns riktigt sunkigt. Då känns det mer acceptabelt att ta nåt helt annat så man ändå får lite variation. Skoda Superb kanske?
Dessa svåra beslut! Vad hade du tittat på, kära FixarFarsa, om du hade en Passerati men ville få ner dina bilkostnader lite och behövde en rymlig familjekärra?
Först vill jag säga Grattis till nummer 2! :D
Vi har haft iZi kid stol och jag vet att de tar sjukt mycket plats på längden men den sitter också som cement när man pumpat och justerat in den..
Vågar jag föreslå en minibuss eller ska vi vänta tills trean är på väg?
Om man tänker att ni har babyskydd hela hösten och då kanske ni kan köpa en annan stol till den större och låta tvåan ärva iZi:n? Då blir ni lite friare att välja bil menar jag för det finns knappt kombis där man kan sitta hö-fram med en sån monsterstol bakom.
Superben är nog den kombin som ger mest längd i baksätet. Vi hade barnstol i sovläge och jag kunde somna i pass-stolen fram i Superben så den skulle kvala in. Göra fru-test på Skodan och se om den går igenom?
Mazda har jag verkligen urusel koll på!
Danni,
Grattis till bebis nr 2!!
Snart försvinner de stunder du inte visste om du hade :-).
Du vet A6:an finns i billigare varianter än 3.0TDI?
Volvo är rätt prutvänliga nu så även XC70 kanske kan vara ett alternativ?
/M
Tack för gratulationerna :)
Ja, Superb är stor, bekväm och prisvärd. Men jag kan inte säga att jag är jättesugen på nuvarande generationen för den känns riktigt gammal. A6 och också jättestor, och som ett plus så har den också isofix i framsätet så man på långresor kan välja att ha ett barn fram och ett bak.
Nej, Audi A6 finns inte i billigare varianter än 3.0 TDI - då får man acceptera framhjulsdrift och Multitronic, och det finns inte på kartan i min värld. Ska det vara en A6 ska det vara quattro och S-tronic annars får det vara. Faktum är att "lilla" 3.0 TDI med 204 hästkrafter faktiskt är riktigt prisvärd. Business Edition med 18-tummare, bixenon, sportstolar, Audi Sound, bluetooth och lite mer kostar 409k. Det är ett svårslaget pris. Fattas bara läder, dieselvärmare och lite mer så skulle jag kunna vara nöjd med en sån och klocka in billigare än vad min Passat kostade.
V70 gillar jag inte. Den är komfortabel men känns som att köra en båt snarare än en bil.
V70 en båtkänsla. Ja du, Danni jag har ju en sådan och är villig att hålla med dig (till viss del). Men en bra båtkänsla skulle jag nog vilja säga då. Ett barn till (som jag) eller två (som fixarfarsan) så kommer du också med i båtklubben ha ha... :-)
Vågar jag tipsa om en artikel jag skrivit på annan plats? http://www.facit.com/se/svag-motor-gjorde-mig-till-en-battre-forare/