Jag är av den åsikten att alla bilägare själv ska kunna byta alla bilens vanliga glödlampor fram och bak.
Vår Touran tände häromdagen varningssymbolen för trasig glödlampa och det var den högra H7 lampan som gett upp.
Touran har den absolut bästa lösningen för byte som varken kräver verktyg, trasiga knogar eller svordomar, kolla här..
Öppna huven, dra undan metallbågen som håller locket på plats.
Stoppa in handen, vrid ett vred 90 grader och ta ut hållaren.
Byt lampa, torka av glaset så att du inte lämnar fettfläckar och montera i omvänd ordning. Lösningen är helt genialisk och borde vara standard på alla bilar, ingen bil ska t.ex. kräva en nermontering av halva fronten för ett glödlampsbyte eller behöva göras på verkstad!
Har du bytt glödlampa fram nyligen? Kommentera gärna och berätta gärna hur det gick och vilken bil det var..
Minns ännu bytet på Passaten från 2002 för något år sen... =/
Det var en av helljuslamporna som hade lagt av.
För att komma åt fick jag demontera en del prylar i motorrummet, men kom ändå inte undan utan många skrapmärken på underarmarna.
Ett tag trodde jag nästan att jag inte skulle komma loss igen.
Snackade senare med en av killarna på VAG, som sa att jag skulle vara glad att det inte var halvljuset som skulle bytas.
På min V70 är det också föredömligt!
Två "sprintar" man lyfter på, lossar ett kabelstycke och så har man hela lamphuset i händerna så man kan ta med det in på macken eller i garaget och byta i bekväm arbetsställning!
@Daniel: Borde EU-krav på enkla lampbyten :D
@Mathias: Har V70 också fått den där smarta lösningen? Har annars hört grannar med V70 som fått montera ner halva fronten vid lampbyte.
Tacka vet jag min gamla Golf I - där kunde man ju byta lampor sittandes i motorrummet, om man ville. =P
Bytte p-ljuslampa hö fram på min Octavia för några månader sen. Det jag behövde göra var: klippa ett buntband till motorvärmarkabel som var ivägen. lossa på en plastmutter och dra i en spak så kunde jag vika ut hela strålkastaren och byta lampan på bänken. Eftersom jag har xenon så fick jag släppa på lite ytterligare skruvar i lyktan, men det tog ändå inte mer än 5 min innan strålkastaren var på plats igen.
Bak behöver amn bara ta bort 2st klädslar, så där tar det inga många minuter innan lampan är bytt heller.
Volvo V50, Volvo V70 II har sprintlösningen som Mathias nämnde, mycket enkelt att byta.
Nya Volvo V40 bygger på samma lösning men istället för sprintar så är det två st stora skruvar som ska skruvas bort. Sprintarna var bättre, men skruvarna är inga problem.
Gamla Volvo V40 gick hyffsat, man tog bort en gummikåpa och stack in handen och drog ut, ganska bra med utrymme att göra manövern på.
Tur att H7 bytet är lätt för trasiga lampor kommer tätt. #Bilrim
Tack för din beskrivning. Det gick hur smidigt som helst!
Vad glad jag blir att du hade nytta av min lilla "guide" :)
Om det är jätte svårt att få lamp-sockeln att "snäppa fast" efter bytet, kontrollera att lampan sitter rätt i sockeln.
Sockeln och lampan ser ungefär lika dana ut när lampan är rätt monterad men ingenting hindrar dig från att vända lampan åt fel håll.
Jag hade lyckats vända lampan fel. Den lyste fint men sockeln gick inte att vrida fast sista biten.
Kan man verkligen få ner lampan 180 grader fel? Det sitter en styrpinne på de H7 lampor jag bytt på våra bilar..